گروه سیاسی: درحالی‌که گفته می‌شود هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در شرایط فعلی به مصلحت نمی‌داند؛ رئیس مجلس شورای اسلامی سؤال را حق نمایندگان می‌داند و معتقد است که هیات رئیسه نمی‌تواند حق سؤال را از نمایندگان سلب کند.

مجلس شورای اسلامی

طرح سؤال از رئیس‌جمهور که روز یکشنبه 5 تیرماه با 100 امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده بود روزبه‌روز آب می‌رود؛ پیش از این محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که هیات‌رئیسه طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در شرایط فعلی به مصلحت نمی‌داند و برای به‌تاخیر انداختن این موضوع، با نمایندگان امضا‌کننده طرح و به‌ویژه علی مطهری که بانی طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، وارد مذاکره خواهد شد.

با وجود این، رئیس مجلس شورای اسلامی حین بازگشت از سفر 2 روزه‌اش به باکو در گفت‌وگو با همشهری، حق مصلحت سنجی را هم به نمایندگان امضا‌کننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور داد و گفت که نمایندگان طبق قانون اساسی حق سؤال و استیضاح را دارند و تا وقتی که خودشان راضی نشوند، هیات رئیسه نمی‌تواند کاری بکند؛ بنابراین هیات‌رئیسه اینجا نمی‌تواند جلوی سؤال از رئیس‌جمهور را بگیرد، مگر‌اینکه تصمیم امضا‌کنندگان طرح سؤال عوض شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا هیات رئیسه مصلحت‌سنجی کرده و می‌خواهد طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به تاخیر بیندازد؟ گفت: اگر طرح سؤال چه از رئیس‌جمهور و چه از وزیران به هیات رئیسه برسد، باید مسیر سؤال طی شود اما اگر خودشان مصلحت سنجی کنند و فکر کنند که طرح سؤال الان به صلاح نیست، همچنان که گاهی درباره برخی وزیران این کار را می‌کنند، باز هم حق مصلحت سنجی دارند و می‌توانند امضاهای خود را پس‌بگیرند.

نامه مطهری به هیأت رئیسه

این سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی شاید پاسخ زودهنگام به نامه‌ای باشد که علی مطهری به‌دنبال اظهارنظر برخی اعضای هیات رئیسه مجلس و انتشار اخباری مبنی بر پس گرفتن امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور به هیات رئیسه نوشته و اظهارات آنان را مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گرفتن امضاها عنوان کرده است. مطهری در این نامه به هیات‌رئیسه مجلس نوشته است اسامی امضا‌کنندگان باید محرمانه قلمداد شود و نباید به‌گونه‌ای رفتار شود که زمینه اعمال فشار به امضا‌کنندگان با انتشار اسامی آنان فراهم شود. این موضوع حتی به مباحثه رسانه‌ای مطهری و روح‌الله حسینیان رئیس اصلی‌ترین فراکسیون حامی دولت نیز منجر شده است. روح‌الله حسینیان نماینده تهران با بیان احتمال منتفی شدن سؤال از احمدی‌نژاد گفته است: امضاهای این طرح در روزهایی که نمایندگان از احمدی‌نژاد ناراحت بودند جمع‌آوری شده است و برخی از این نمایندگان در شرایط کنونی طرح سؤال را مصلحت نمی‌دانند و امضای خود را پس خواهند گرفت.

رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس به ملاقات اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و گفته است: با توجه به ملاقات اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب، قطعا طرح سؤال از رئیس‌جمهور مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست. این در حالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به اصفهان در یک نشست خبری گفته بود: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان از حق مجلس مبنی بر طرح سؤال و استیضاح دفاع کرده و آن را جزء حقوق مجلس دانستند، همچنین ایشان مطرح کردند که برخی در مورد جلسه استیضاح و رای عدم‌اعتماد صحبت‌هایی را کرده‌اند و رهبری این موضوع را حق مجلس دانستند و آن را به‌عنوان نمودی از مردم سالاری دینی مطرح کردند. سخنان حسینیان با واکنش مطهری نیز همراه شده و وی گفته است: ظاهرا آقای حسینیان تصورشان از سؤال از رئیس‌جمهور چیزی شبیه کودتاست و شاید ایشان سؤال را با استیضاح اشتباه گرفته‌اند.

احتمال استیضاح وزیر کشور

مطهری در گفت‌وگو با مهر در عین حال از فشار استانداران و فرمانداران به برخی نمایندگان امضا‌کننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیز پرده برداشته و گفته است: چنانچه استانداران و فرمانداران بخواهند نمایندگان امضاکننده سؤال از رئیس‌جمهور را برای بازپس‌گیری امضاها تحت فشار قرار دهند، وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد. وی گفته است برای من هم این موضوع اسباب تعجب است که چرا عده‌ای مسئله ساده‌ای به نام سؤال از رئیس‌جمهور را این‌مقدار بزرگ جلوه می‌دهند و مایلند آن را به‌صورت یک تابو حفظ کنند.

کد خبر 139369

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز