یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور از نهایی شدن طرحی خبر داد که بر اساس آن به مردم زمینی در حدود 1000 متر ارائه خواهد شد که ضمن ساختن یک خانه کوچک در این زمین یک باغ میوه پرورش دهند.

محمود احمدی نژاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان تعاونی‌های مسکن مهر با تاکید بر اصل تعاون گفت‌:‌ اصل تعاون یعنی همکاری و یاری متقابل و اگر ما به نقطه‌ای برسیم که همه مردم نسبت به همدیگر احساس مسئولیت مشترک داشته باشند، کشور با سرعت نور به پیش خواهد رفت. روحیه و فرهنگ تعاون پایه همه جهش ها است؛ گرچه زمانی که وزارت تعاون بود علامت و نشانه‌ای از این اهمیت بود، اما ادغام آن به مفهوم این نیست که ما به دنبال گسترش روحیه تعاون و تعاونی ها در کشور نباشیم.

به گزارش ایسنا وی افزود: همه آرزوهای ما در سایه همکاری و تعاون قابل تحقق است، بنابراین کار تعاون باید بیش از پیش افزایش یابد؛ چراکه تعاونی‌ها برای کسانی است که به صورت فردی فرصت رشد و پیشرفت ندارند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره با فعالیت‌های تعاونی‌ها در حوزه مسکن، گفت: تلفیق تعاونی و مسکن باعث اتفاقات بزرگ در کشور شد؛ روزی که طرح مسکن مهر در شورای مسکن مطرح شد عده‌ای اجرای آن را باور نمی کردند و پیشنهاد می دادند که برای از بین بردن تب تورم مسکن در آن مقطع با تبلیغات اعلام کنیم که 10 هزار واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک خواهیم ساخت، تا با آن مقابله کنیم، اما عده‌ای در مقابل بر طرح مسکن مهر تاکید داشتند و در نتیجه وقتی به نیروی عظیم مردم اتکا کردیم، در استان‌های مختلف کشور این کار بزرگ محقق شد.

احمدی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: هر جا انسان‌های دلسوز دست بر دست هم دهند، اتفاقاتی شبیه انقلاب خواهد افتاد. اراده ای که توانست در مسکن مهر حدود یک میلیون مسکن را بسازد، در هر زمینه‌ای وارد شود، خیلی مسائل را که ناممکن به نظر می رسد، ممکن خواهد کرد، برخی هنوز منتظر هستند تا ایرادی از طرح مسکن مهر پیدا کنند و آن را مطرح کنند، اما اگر نگاه منصف وجود داشته باشد این کار را خواهد ستود. طرح مسکن مهر باید ادامه پیدا کند و تمام کسانی که ثبت نام کرده‌اند، باید مسکن خود را تحویل بگیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طرح مسکن مهر یک تمرین بود برای یک کار بزرگ و ماندگار. چند سئوال همیشه برای من مطرح بوده است، این که چرا قیمت مسکن در کشور ما آنقدر بالا است که یک نفر باید درآمد همه عمر خود را بدهد و یک واحد مسکونی تهیه کند یا چرا همه باید در آپارتمان زندگی کنیم، آیا این یک اجبار است که فرهنگ ما دیکته کرده یا گذشتگان ما اینگونه بوده‌اند؟ چه کسی این الگو را به ما داده است. هم اکنون در تهران متوسط قیمت مسکن بین یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان می باشد، در شهرهای بزرگ کشور نیز متوسط قیمت مسکن یک میلیون تومان است.

وی ادامه داد:به نظر من اشکال کار در طراحی شهری و ضوابط و مدیریت شهری ما در 70 ساله گذشته است، مبانی نظری شهرسازی 70 سال پیش تاکنون ما را به اینجا رسانده است، ما یک شهر می سازیم و دور آن خط می کشیم و تعداد زیادی زمین ها در خارج از این خطوط به حاشیه این شهر تبدیل می‌شوند. گفته می شود این خط برای کاهش هزینه های شهری و ممانعت از ورود شهر به داخل طبیعت و از بین بردن آن است، اما در هیچ شهری من ندیدم که حاشیه نشین درست نشده باشد، هزینه‌های اداره شهر هم کاهش نیافته است.

رییس جمهور در ادامه گفت: بودجه شهرداری تهران 7 هزار 500 میلیون تومان است، یعنی برای هر یک تهرانی یک میلیون تومان هزینه توسط شهرداری می‌شود. این هزینه‌ها صرف اداره و توسعه شهر تهران می شود که هزینه بالایی است و من هیچ شهری را سراغ ندارم که چنین هزینه بالایی داشته باشد.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود با بیان این‌که یکی از دلایل آپارتمان سازی کمبود زمین است،افزود: ما مگر زمین کم داریم، ایران مساحتی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که حدوداً 165 میلیون هکتار می باشد کل مراتع و کوهپایه‌ها و جنگل‌های ما 100 میلیون هکتار است 36 میلیون هکتار هم اراضی قابل کشت داریم ،30 میلیون هکتار باقی می ماند. مساحت تهران 70 هزار هکتار است و کل روستاها و شهرهای ما حدود یک میلیون هکتار مساحت دارند. این در حالی است که ما 30 میلیون هکتار جا داریم.

رییس جمهوردر ادامه گفت: طرحی از قدیم در تهران به اجرا گذاشته شده است که بر اساس آن در حاشیه شهر تهران 200 هزار هکتار جنگل کاری شود و ما حداکثر می توانیم در سال 2 هزار هکتار جنگل کاری کنیم. در حالی که ما می توانیم ساخت و ساز مسکن و جنگل کاری را با هم تلفیق کنیم و به هر خانواده زمینی را دهیم که در آن زندگی کند، این طرح در حال نهایی شدن است، باید تلاش کنیم یک انقلاب واقعی در زمینه شهر سازی اتفاق بیافتد.

احمدی نژاد همچنین گفت: کشور ما کشور ثروت مندی است و ما پول به اندازه کافی داریم، اما از آن به خوبی استفاده نمی کنیم باید فکرها را از قالب ها خارج کنیم و تلاش کنیم با طرح های جدید الگوهای موفق ارائه دهیم.

رییس جمهور با اشاره به طرح جدید دولت در زمینه مسکن گفت: ما تلاش می کنیم تا پایان سال این طرح را در برخی نقاط کشور اجرا کنیم و این طرح مثل مسکن مهر یک نهضت در کشور راه می اندازد.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی سوء استفاده‌ها و رانت خواری ها، گفت: افرادی هستند که از برخی شرایط غیر عادلانه در کشور به صورت رانتی استفاده می کنند، باید مدیریت کشور را به سمتی ببریم که این زمینه از بین برود.

احمدی نژاد در پایان با تشکر از تعاونی های مسکن مهر گفت: شما نشان دادید که می توان کارهای بزرگ را انجام داد.

پیش از سخنان رییس جمهور عباسی وزیر تعاون با ارائه آماری از فعالیت های مسکن مهر گفت: در کشور حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر در طرح مسکن مهر ثبت نام کردند که یک میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط دریافت تشخیص داده شدند و تاکنون توسط واحدهای تعاونی مسکن مهر مردمی که 7 هزار و 500 واحد هستند، بیش از 800 هزار واحد مسکونی در حال ساخت می باشد

کد خبر 139320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز