مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر انجمن نجوم اهواز از اختفای سیاره زهره و هلال صبحگاهی در روز 9 تیرماه خبر داد و گفت: این پدیده در ساعت 11 رخ می‌دهد و از سراسر ایران با استفاده از ابزار نجومی قابل رویت است

پدیده اختفا

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو جعفری زاده، اختفا را پدیده‌ای دانست که در آن یک جسم آسمانی توسط جسم دیگر پوشانده می‌شود و افزود: اجرام آسمانی در فواصل مختلفی از زمین قرار دارند و این عامل باعث می‌شود که گاهی یکی از آنها از جلوی دیگری عبور کند که در این زمان پدیده اختفا رخ می‌دهد.

دبیر انجمن نجوم اهواز به جزئیات اختفای روز 9 تیرماه اشاره کرد و گفت: در روز پنجشنبه 9 تیرماه جاری هلال صبحگاهی ماه در ساعت 11 صبح در پیش روی سیاره زهره قرار خواهد گرفت و باعث اختفای دومین سیاره منظومه خورشیدی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این رویداد استثنایی در تمامی ایران قابل رویت است، خاطر نشان کرد: نکته مهم در این اخفتا زمان رخ دادن آن است؛ این پدیده در روز رخ می‌دهد از این رو برای یافتن سیاره زهره نیاز به چشمان تیزبین، پشتکار و ابزار مناسب رصدی است.

وی ادامه داد: برای دیدن این اختفا لازم است هلال صبحگاهی تیر ماه را تا زمان شروع اختفا دنبال کنید.

جعفری زاده اضافه کرد: بر طبق محاسبات، زمان شروع اختفای کامل سیاره زهره به وقت تهران ساعت 11 و 8 دقیقه و 21 ثانیه است که این زمان برای هر منطقه از ایران متفاوت است.

دبیر انجمن نجوم همچنین یاداور شد: به دلیل اینکه سیاره زهره منبع نقطه‌ای نور نیست و قرص این سیاره توسط ابزار رصدی مناسب دیده می‌شود، از این رو زمان شروع اختفا دارای دو مرحله تماس اول و تماس دوم است.

به گفته وی مدت زمان رفتن قرص کامل سیاره زهره به پشت ماه حدود 37 ثانیه است که با بیشترین بزرگنمایی یعنی در حدود 240 برابر به بالا می‌توان این زمان را به صورت دقیق‌تری محاسبه کرد.

کد خبر 139043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز