مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز 11 خردادماه ساعت 19 و 25 دقیقه و 17 ثانیه به وقت جهانی خورشید گرفتگی جزئی رخ می‌دهد که حداکثر این گرفتگی در سیبری است به گونه‌ای که ماه 60 درصد قرص خورشید را در این محل می‌پوشاند

نقشه خورشید گرفتگی 11 خرداد

به گزارش خبرگزاری مهر، پدیده خورشید گرفتگی یا کسوف زمانی رخ می‌دهد که ماه در بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. در این حالت سایه ماه بر روی زمین می‌افتد اما این اتفاق زمانی به وقوع می‌پیوندد که ماه تقریبا نزدیک یکی از گره‌های مداری خود باشد گره‌های مداری نقاطی هستند که در آن مدار یک جسم مدار جسم دیگری را قطع می‌کند.

هنگامی که ماه در نزدیکی گره‌های خود باشد تقریبا بر صفحه زمین-خورشید منطبق می‌شود و بنابراین این امکان وجود دارد تا سایه خود را بر زمین بیافکند و پدیده نجومی کسوف را ایجاد کند.

اندازه ظاهری ماه و خورشید آنگونه که از زمین مشاهده می‌شود بسیار نزدیک به هم است ولی به دلیل بیضوی بودن مدار زمین و ماه دارای تغییراتی است از این رو بسته به فواصل بین خورشید، ماه و زمین، گرفتگی در سه حالت جزیی، کلی و حلقوی رخ می‌دهد.

 11 خرداد مقارن با اول ژوئن 2011 شاهد وقوع خورشید گرفتگی از نوع جزئی هستیم. زمانی که ماه به طور کامل نتواند قرص خورشید را بپوشاند. خورشید گرفتگی برای ناظرین زمین به صورت جزئی دیده خواهد شد. به عبارت دیگر تمام قرص خورشید توسط ماه پوشانده نمی‌شود.

این پدیده در ساعت 19 و 25 دقیقه و 17 ثانیه به وقت جهانی آغاز می‌شود. زمان اوج این خورشید گرفتگی ساعت 21 و 17 دقیقه و 18 ثانیه به وقت جهانی است.

خورشید گرفتگی امروز اول ژوئن 2011 از شمال شهر توکیو آغاز می‌شود و حرکت خود را به سمت شمال در قاره آمریکا ادامه می‌دهد و در اقیانوس اطلس 60 درصد سطح خورشید پوشیده می‌شود.

طبق نقشه، این گرفتگی در بخشی از شمال شرق آسیا، شمال آمریکای شمالی و ایسلند قابل روئت است و بیشترین گرفتگی در غرب سیبری رخ می‌دهد به گونه‌ای که در سیبری ماه 60 درصد از قرص خورشید را می‌پوشاند.

این خورشید گرفتگی که در ساعت 23 و 6 دقیقه و 57 ثانیه پایان می یابد، از ایران قابل رویت نیست.

کد خبر 136655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز