گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: کنکور 90 فردا در حالی آغاز می‌شود که تعداد کنکوری‌ها امسال نسبت به سال89 بیش از 150‌هزار نفر کاهش یافت و برای هردو کنکوری 3 صندلی در دانشگاه‌ها وجود دارد و بدین ترتیب نه تنها سد کنکور شکسته شده بلکه بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی می‌ماند.

دانشگاه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره اعلام کرد: امسال حدود 586‌ هزار نفر در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی کشور پذیرفته می‌شوند و با احتساب ظرفیت مجموع دانشگاه‌ها، دیگر دغدغه ظرفیت پذیرش نداریم و از این بابت خیالمان راحت است. محمد‌حسین سرور‌الدین گفت: سال گذشته ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری 515‌هزار نفر بود و امسال با توجه به ظرفیتی که دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند، نسبت به سال گذشته 60‌هزار نفر افزایش ظرفیت داریم.

پیام کاهش تعداد کنکوری‌ها

در کنکور امسال یک میلیون و 132‌هزار و 877‌نفر در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 153‌هزار و 824‌ نفر کاهش داشته است.اکنون به‌نظر می‌رسد که شاخ کنکور شکسته، البته آموزش عالی نیز در این سال‌ها بی‌رویه گسترش یافته و برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی متقاضی ندارند؛ به‌طوری که سال گذشته حدود 250‌هزار صندلی در دانشگاه‌ها خالی ماند. هر چند برخی از صاحب‌نظران علت آن را بی‌کیفیتی دانشگاه‌ها بیان می‌کنند و داوطلبان هم رغبتی به ادامه تحصیل در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها ندارند، مسئولان وزارت علوم نیز به این موضوع معترف هستند و با توجه به کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور امسال، آمار صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها به رکورد جدیدی دست می‌یابد.

60 به 40‌؛ درصد خانم‌ها و آقایان در کنکور

امسال هم مانند سال‌های گذشته تعداد خانم‌های متقاضی ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بیشتر از آقایان است. رئیس سازمان سنجش در این باره گفت: از یک میلیون و 150‌هزار نفر شرکت‌کننده در کنکور امسال60.5 درصد دختران و39.5 درصد پسران هستند.

تجربی‌ها پیشی گرفتند

تا 2 سال پیش تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی پیشتاز سایر گروه‌های آزمایشی بود و امسال برای نخستین بار تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در گروه آزمایشی علوم تجربی نسبت به سایر گروه‌های آزمایشی به‌طور معناداری افزایش یافت.

پیر‌ترین و جوان‌ترین‌های کنکور 90

جالب است بدانید که در کنکور امسال جوان‌ترین و مسن‌ترین داوطلب حدود 61 سال اختلاف دارند؛ یک داوطلب 76‌ ساله با داوطلب 15‌ساله برای ورود به دانشگاه رقابت خواهند کرد و لقب پیرترین و جوان‌ترین کنکوری90 را به‌خود اختصاص داده‌اند.پیرترین داوطلب کنکور امسال موسی صبح زاهدی متولد 1314 با 76 سال سن در گروه علوم انسانی از شهرستان رشت است و جوان‌ترین داوطلب نیز علی کوچک‌پور متولد فروردین‌75 در گروه آزمایشی علوم‌تجربی از کرمانشاه است.

رفع نقایص

جلال طباطبایی، معاون اجرایی سازمان سنجش درباره نقایص پیش آمده، گفت: برخی از داوطلبان با مشکل مغایرت نوع دیپلم و گروه آزمایشی امتحانی مواجه شده‌اند که سازمان سنجش برای رفع مشکل آنها مساعدت می‌کند. وی اظهار کرد: گروهی از داوطلبان رشته تحصیلی خود را اشتباه وارد کرده‌اند و بین دیپلم و گروه آزمایشی آنها مغایرت وجود دارد و این داوطلبان باید برای رفع نقص به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند.

نحوه برخورد متخلفان کنکور‌90

در این نشست همچنین مشاور عالی رئیس سازمان سنجش از محرومیت یک تا 10‌ساله و جرایم نقدی برای متخلفان و متقلبان کنکور‌90 خبر داد.حسین توکلی با بیان اینکه داوطلبی که مرتکب تخلف و تقلب در جلسه آزمون شود، برابر با میزانی که در نظر گرفته شده از یک تا 10‌سال از شرکت در کنکور محروم می‌شود، اظهار کرد: حتی در بعضی از موارد جزای نقدی برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 138979

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز