همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری ونزوئلا با رد جنجال تبلیغاتی مخالفان دولت هوگو چاوز در عرصه داخلی و خارجی مبنی بر نامساعد بودن حال رییس جمهوری تاکید کرد که وضعیت جسمی چاوز رو به بهبودی است و او برای 'زمانی طولانی' همچنان در ونزوئلا خواهد بود.

چاوز در حال بهبودی است

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپانیایی افه، 'الیاس خائوا' در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ماهواره‌ای 'تله سور' ، هدف از ترویج شایعات در باره وخامت حال هوگو چاوز را که به دلیل عمل جراحی از دو هفته پیش در کوبا بستری است، 'بی ثبات کردن ونزوئلا' دانست و این اقدام 'راستگرایان ملی و بین المللی' را محکوم کرد.

وی گفت:'راست ملی و بین المللی به صورتی دیوانه وار، در حال دست بهم مالیدن و خوشحالی از بیماری رییس جمهور چاوز است و حتی از مرگ او صحبت می کند، اما باید بداند که همچون 11 آوریل ما به آنها پاسخ خواهیم داد و از همین جا به یادشان می آوریم که هر یازده ای، 13 خودش را دارد و چاوز برای سالهای متمادی با ما خواهد بود.'

اشاره خائوا به کودتای گروههای راستگرای مخالف چاوز با حمایت امریکا علیه او در 11 آوریل سال 2002 است که ظرف 48 ساعت یعنی در 13 آوریل 2002 با حضور گسترده مردم در خیابانها و پشتیبانی آنان از چاوز به شکست انجامید.

رییس جمهوری ونزوئلا با برخورداری از محبوبیت گسترده مردمی در انتخابات متعدد پس از آن نیز پیروز شد و همچنان در حال حکومت در این کشور امریکای جنوبی است.

انتخابات دوره جدید ریاست جمهوری ونزوئلا سال آینده برگزار خواهد شد و از همین رو، مخالفان وی تلاش بسیاری را به عمل آورده اند تا با بزرگنمایی و تبلیغات منفی فراوان در باره بیماری هوگو چاوز، موقعیت وی را در کشور متزلزل کنند.

او دو هفته پیش در جریان یک سفر رسمی دوره ای در منطقه، پس از برزیل و اکوادور وارد کوبا شد اما به دلیل 'آبسه لگن' به صورت اورژانس در هاوانا پایتخت کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفت و از همان زمان، در آنجا بستری است.

معاون رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه مصاحبه اش با شبکه تله سور گفت:' همانند راست داخلی، راست بین المللی نیز از هیچ فرصتی برای پوشاندن ماهیت ضد دموکراتیک و فاشیست خود دریغ نمی کند، چون می دانند که نمی توانند در یک انتخابات عمومی بر چاوز پیروز شوند. به همین دلیل، همواره منتظر هستند تا از هر موقعیتی برای پنجه کشیدن (بر چهره و اعتبار وی) استفاده کنند.'

خائوا افزود:' اما، هر روز که می گذرد زمان پنجه و چنگال کشیدن احزاب راستگرا در ونزوئلا بیشتر از دست می رود، زیرا اینجا ملتی حضور دارد که با شناختی عمیق و قلبی بزرگ برای دفاع از انقلاب و فرمانده خویش، هوگو چاوز و پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور با تمام وجود در صحنه است.'

'نیکلاس مادورو' وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در مصاحبه ای با تلویزیون این کشور، اگرچه وضعیت جسمی چاوز را مساعد ندانست از روند بهبود آن خبر داد.

وی گفت:'نبردی که اکنون هوگو چاوز رییس جمهوری برای سلامتی خویش می کند، نبردی بخاطر همه چیز است، نبرد برای زندگی و آینده نزدیک میهن ما. این چیزی است که می خواهم آن را به هموطنانم منتقل کنم.'

وزیر خارجه ونزوئلا در این زمینه از دریافت نامه هایی تفقدآمیز از سوی رهبران نقاط مختلف دنیا خبر داد و اظهارداشت:' ما نامه هایی از روسای جمهوری و نخست وزیران همه قاره امریکا و تمام دنیا اعم از اروپا و آسیا دریافت کرده ایم؛ از جهانی نگران و همراه با رییس جمهورمان که اکنون در حال نبرد برای بدست آوردن کامل سلامتی خویش است.'

وی در عین حال تاکید کرد که رییس جمهوری همچنان از بیمارستان به اداره دولت مشغول است و بطور مداوم در جریان اخبار تحولات کشور قرار دارد.

'آدان چاوز' برادر رییس جمهوری ونزوئلا نیز که از وی عیادت کرده است، روز گذشته در جمع خبرنگاران در کاراکاس پیش بینی کرد هوگو چاوز ظرف 10 روز آینده به کشورش بازگردد.

در طول دو هفته بستری بودن چاوز در کوبا هیچ تصویری جز عکسی از وی هنگام عیادت 'فیدل کاسترو' در بیمارستان انتشار نیافته اگرچه او مصاحبه ای تلفنی با شبکه خبری تله سور داشته و دو روز پیش نیز از طریق سایت اینترنتی توییتر پیام تبریکی به مناسبت روز ارتش ونزوئلا خطاب به دولت و ملت خویش صادر کرده است.

این وضعیت موجب شده است رسانه های وابسته به امریکا به نقل از منابعی ناشناس مدعی شوند حال او وخیم است اگرچه، شایعات مربوط به ابتلای چاوز به سرطان پروستات را تایید نکرده اند.

چاوز در حالی بیمار شده که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2012 در راه است و به همین دلیل، احزاب راستگرا و محافظه کار مخالف تلاش می کنند از بستری شدن وی در بیمارستان به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به محبوبیت بالای چاوز، سست کردن موقعیت وی و ایجاد تشویش و نگرانی در مردم بهره بگیرند.

کد خبر 138720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز