فروشگاه بزرگ، بین‌المللی و مجازی آمازون، در سال 1995 میلادی و یک سال پس از تأسیس مؤسسه آمازون در سال 1994 توسط جف بزوس، در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفت.

طرح - کتاب

نام ابتدایی این سایت Cadabra بود که به‌دلیل شباهتش به نام Cadaver که به معنی جسد و جنازه است، تصمیم بر تغییر آن گرفته شد. نام آمازون با تأثیر گرفتن از رودخانه آمازون انتخاب شد و دلیل آن وسعت فضای کار این سایت بود که مانند رودخانه آمازون که بزرگ‌ترین رودخانه جهان است، در شبکه مجازی جریان داشت. حرف‌ ای(A) هم که شروع‌کننده الفبای انگلیسی بوده در انتخاب این نام بی‌تأثیر نبوده است.

آمازون یک شرکت بزرگ چندملیتی تجارت الکترونیک است که فعالیتش به‌دلیل همه‌جانبه بودن در کشورهای جهان، پررونق است. آمازون بخش‌های خرید مختلف و گسترده‌ای دارد که قسمت کتاب هم یکی از این بخش‌هاست. بخش مربوط به کتاب آمازون شامل زیرمجموعه‌های «کتاب‌ها»، «کتاب‌های الکترونیک»، «کتاب‌های صوتی»، «متن کتاب‌» و «مجلات» است. شرکت آمازون کار خود را به‌عنوان یک کتابفروشی بزرگ آنلاین آغاز کرد.

این روایت بین کارکنان آمازون نقل شده که جف بزوس نقشه و طرح آمازون را هنگامی که همراه همسرش مشغول رانندگی از نیویورک تا سیاتل بود، ریخت. شروع به کار آمازون با اوج فعالیت سایت Brick-and-Mortar با 200 هزار عنوان کتاب، ‌همزمان شد. بنابراین در آن روزها آمازون راه سختی برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش در پیش داشت که به‌نظر می رسد آن را طی کرده است. نخستین کتابی که آمازون فروخت، «مدل‌های کامپیوتری از مکانیسم‌های اساسی تفکر» نوشته داگلاس هافستئاتر بود. آمازون برای خرید اول هر مشتری، حمل‌ونقل سفارش را رایگان در نظر می‌گیرد.

خرید از سایت آمازون به‌دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی، در ایران مقدور نیست. برای خرید از این فروشگاه بزرگ، کاربر یا خریدار باید از یکی از کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مسترکارت یا ویزا کارت استفاده کند که استفاده از اینگونه کارت‌ها در ایران مرسوم نبوده و تنها می‌شود با کارت‌های عضو شبکه شتاب بانک‌های داخلی از سایت‌هایی که داخل کشور را پوشش می‌دهند، خریداری مجازی کرد.

یکی دیگر از سایت‌های بزرگ بین‌المللی فروش اینترنتی در جهان ‌ای بای است که از رقبای آمازون محسوب شده و فهرست بلندبالایی از انواع کالاهای مختلف را برای فروش ارائه می‌دهد. بخش‌های فروشگاه کتاب( ‌ای بای)، شامل «عناوین محبوب‌ها»، «جست‌وجو میان عناوین محبوب» و «فهرست تمامی کتاب‌‌ها» است. سایت آمازون نسبت به ‌ای بای وجهه فرهنگی‌تری دارد چون کار خود را با فروش کتاب و کالای فرهنگی آغاز کرده است ولی‌ ای‌بای با اهداف اقتصادی شروع به کار کرد که فروش کتاب هم در سبد فروش کالاهای آن قرار گرفت.

4 سایت فروش اینترنتی کتاب

فروش اینترنتی حالا یکی از مؤثرترین راه‌های فروش کتاب در سراسر دنیا محسوب می‌شود. سهولت استفاده از اینترنت که تنها با چند کلیک انجام می‌گیرد، بی‌نیازی از سفر در گرما و سرما و ترافیک، در‌دسترس‌بودن همه آثار تازه و تنوع ناشی از آن، شاید مهم‌ترین دلایل رشد روزافزون فروشگاه‌های مجازی باشد. با این حال عجیب است که در ایران هنوز هم این شیوه چندان مورد توجه مردم نیست. سازوکار مناسب برای پرداخت پول در فضای اینترنت هنوز درست و حسابی راه نیفتاده و همه‌گیر نشده است.

مردم به این شکل از پرداخت اعتماد ندارند و البته شبکه موجود هم بسیار پراشتباه است؛ پرداخت انجام نمی‌گیرد، اما پول از حساب کسر می‌شود، چند بار پرداخت انجام می‌شود و... یا به‌کلی ارتباط قطع است. از سوی دیگر برخلاف سایت‌هایی نظیر آمازون که به‌روز و کاملا مطابق نیاز روز مردم فعالیت می‌کنند، بسیاری از کتاب‌های تازه در سایت‌های داخلی وجود ندارند یا اگر هستند، اطلاعات‌شان کامل نیست، طرح جلد ندارند، قیمت‌شان غلط است و... با این همه، فروش اینترنتی کتاب در ایران هم کم‌وبیش فعال است؛ روشی که یکی دیگر از شیوه‌های نوین فروش است و مسئولان ما از آن بهره کافی نمی‌برند.

«بخوان داتکام» بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کتاب در ایران است که صفحه اول آن دارای یک پیشخوان است و کتاب‌هایی به‌عنوان پیشنهاد سایت به مراجعه‌کننده معرفی می‌شوند. ناشرانی از قبیل سازمان فرهنگی فرا، سازمان مدیریت فرا، علمی و فرهنگی، قطره، پیکان، چشمه، اشتیاق، پیدایش، طاهر، آسیم، علم و افق از همکاران این سایت خرید و فروش کتاب هستند. بخوان داتکام برای سهولت در پیدا‌کردن کتاب، مجهز به امکان جست‌وجو با موتور گوگل، جست‌وجوی پیشرفته و فهرست‌های ناشران، مترجمان، نویسندگان و نام کتاب‌ها به ترتیب حروف الفباست.

در بخش دیگری از سایت فهرست موضوعی کتاب‌ها قرار دارد که مخاطب می‌تواند با توجه به موضوع کتاب مورد نظرش به جست‌وجو در میان کتاب‌های موجود در این سایت بپردازد. متقاضیان خرید از این سایت می‌توانند با استفاده از کارت‌های اعتباری بخوان‌داتکام اقدام به خرید از این پایگاه اینترنتی کنند که طریقه استفاده از آن در سایت شرح داده شده است. پرداخت نقدی در محل، واریز وجه به حساب، واریز وجه از طریق خودپرداز بانک‌های عضو شتاب به صورت کارت به کارت و واریز اینترنتی از سایت و درگاه پارسیان با کارت بانک‌های عضو شتاب از دیگر روش‌های خرید از این سایت است.

«آدینه‌بوک» یکی دیگر از سایت‌های شناخته‌شده در زمینه فروش اینترنتی کتاب در ایران است. طرح و قالب آدینه‌بوک مانند سایت آمازون طراحی شده که یادآور مفهوم خرید اینترنتی و سبد خرید است. این سایت وابسته به نشر آدینه است ولی کتاب‌های دیگر را نیز به فروش می‌رساند و با تعدادی از ناشران عرصه چاپ و نشر، همکاری دارد. آدینه‌بوک در صفحه نخست، ستونی با نام «پرفروش‌های سایت» دارد. پرداخت آنلاین در سایت توسط کارت‌های پارسیان، اقتصاد نوین، سامان و دیگر کارت‌های شتاب که توسط این بانک‌ها پشتیبانی می‌شوند، واریز به حساب سپهر بانک صادرات و پرداخت در محل برای فروشگاه‌هایی که توسط این سایت پشتیبانی می‌شوند، از روش‌های خرید کتاب از آدینه‌بوک هستند.

«آی‌ای‌کتاب» سایت دیگری است که قابلیت ثبت سفارش از سایت آمازون را فراهم کرده است. این سایت دارای بخش اخبار بوده و کتاب‌های در دست چاپ ناشرها را هم معرفی می‌کند. این سایت فروش کتاب‌های فارسی و غیرفارسی و داخلی و خارجی را پشتیبانی می‌کند و طریقه پرداخت و تحویل کتاب را در قسمت راهنما تشریح کرده است.فروشگاه اینترنتی «کتابگرد» از دیگر سایت‌های فارسی‌زبانی است که به فروش کتاب مبادرت می‌کند. این سایت هم امکان خرید کتاب توسط مخاطب ایرانی داخل کشور از دیگر کشورهای خارجی را فراهم می‌کند و طبق ادعای مطرح‌شده در سایت، هزینه ارسال کتاب سفارش‌داده‌شده به ایران 1/99 پوند است. با ایجاد یک حساب در Ketabgard Online Book Store (فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کتابگرد) می‌توان خرید سریع‌تری از این فروشگاه اینترنتی داشت. قیمت کتاب در این سایت همزمان به ریال و یورو نمایش داده می‌شود. برای خرید از این سایت، مراجعه‌کننده باید مانند برخی از سایت‌های خرید، حساب کاربری ایجاد کند.

کد خبر 138666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز