جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی* 1- به‌منظور تعامل، هم اندیشی و استفاده از تجربیات فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای ایران، کمیسیونی با عنوان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای ایران متشکل از 31 استان، شامل معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها تشکیل شده است که دبیرخانه دائمی آن در تهران فعال است.

بیست و یکمین جلسه این کمیسیون به میزبانی کلانشهر کرج از مورخ90.4.1به‌مدت 2 روز برگزار شد که یکی از اهداف مهم این کمیسیون هم‌اندیشی درخصوص حل معضلات اجتماعی و فرهنگی کلانشهرهاست.امروزه کلانشهرهای ما در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی با پدیده‌های تقریبا مشابهی مواجه هستند. بحث و بررسی و هم‌اندیشی در این پدیده‌ها دریچه روشنی از تحلیل مسائل را به روی مدیریت فرهنگی شهرها می‌گشاید.

2- برگزاری جلسات این کمیسیون به‌صورت یک مطالبه درآمده است و این به معنای پذیرش فرهنگ تعامل و گفت‌وگو میان مدیران شهری کلانشهرهاست؛ به‌طوری‌که برای برگزاری این جلسات و تقسیم کار در آن خوشبختانه داوطلبان زیادی وجود دارد. در بیست و یکمین جلسه این کمیسیون موارد ذیل به‌عنوان مصوبات مورد توافق قرار گرفت و جلسه بعدی برای یک ماه دیگر تعیین شد و این زمان کوتاه برای برگزاری جلسه بعد به‌دلیل مطالب و موارد ضروری برای طرح در جلسه و بررسی ابعاد آن و چاره اندیشی جهت حل و فصل این مباحث خواهد بود.

نمونه‌ای از مصوبات و تقسیم وظایف این جلسه به شرح زیر است.تهیه برنامه‌های عملیاتی آموزش شهروندی توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان، تهیه سند فعالیت‌های قرآنی در حوزه مدیریت شهری توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری کرج، تهیه سند فعالیت‌هایی در حوزه ترویج حجاب و عفاف با مسئولیت اداره کل بانوان شهرداری تهران، تهیه سند اوقات فراغت در حوزه مدیریت شهری به مسئولیت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، برگزاری جشنواره تولیدات فرهنگی و هنری در مشهد همزمان با میلاد مسعود امام رضا(ع) توسط شهرداری مشهد، تهیه برنامه عملیاتی سلامت شهری به وسیله اداره کل سلامت، تهیه سند باورهای دینی و تصویب آن در اجلاس آینده توسط نماینده اصفهان، تهیه سند فعالیت جوانان در حوزه اجتماعی و فرهنگی توسط شهریاران جوان، تهیه سند کتاب و کتابخوانی توسط نماینده سمنان و چندین سند مهم دیگر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی که بعضی از اعضا تهیه آنها را متعهد شدند.

3- اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها به‌حق از ارگان‌ها و نهادهای دیگر درخواست همیاری و همکاری داشتند که این درخواست‌ها در قطعنامه پایانی به تصویب رسید. از جمله این درخواست‌ها از رسانه ملی بود که در حوزه مسائل و آموزش‌های شهروندی به‌صورت فعال همکاری نماید. به همین منظور نیز نامه‌ای تهیه شد که توسط اینجانب در ملاقات حضوری به جناب آقای مهندس ضرغامی ریاست محترم صدا و سیما تحویل شد. از دیگر مطالبات این جمع مدیران تاثیرگذار در کلانشهرها، تهیه نامه به ریاست شورای فرهنگ عمومی کشور برای توجه بیشتر به مسائل و مشکلات فرهنگی کلانشهر، خصوصا مباحث مربوط به آموزش‌های شهروندی و وزارت آموزش و پرورش برای گنجاندن موضوعات آموزش شهروندی در کتب درسی بود.

4- تعامل کلانشهر در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها عمل خواهد کرد و با توجه به اینکه ایام تابستان بیشترین زمان اوقات فراغت شهروندان خصوصا قشر جوان در این ایام است، اعضای این کمیسیون می‌توانند در جهت برنامه‌ریزی و افزایش امکانات و برنامه‌های کیفی یکدیگر را یاری دهند. بیست و یکمین کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها یکی از پربارترین و پرمحتواترین این کمیسیون‌ها بود که با برگزاری حدود 30 ساعت جلسه در یک روز و‌نیم مجموعه‌ای از مباحث مبتلا به کلانشهرها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و امیدواریم شهروندان عزیز همه کلانشهرها، از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

*معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران

کد خبر 138505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز