چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

اینکه به‌محض بروز هر مشکلی پیکان اتهام به سمت دیگران نشانه‌ رود تاحدودی به یک عادت اجتماعی تبدیل شده است.

پیکان

برای نمونه، در همین تصویری که مشاهده می‌‌کنید رهگذران، پیکانِ اتهام را به سمت راننده‌ها، راننده‌‌ها به سمت پلیس و پلیس به سمت راننده‌ها نشانه می‌رود. حال آنکه در این شرایط چنانچه کمی هم به فرهنگ ترافیک توجه کنیم متوجه می‌شویم که فرهنگ ترافیک شبیه کتابی است که سال‌هاست در کتابخانه خاک می‌خورد و کمتر کسی به آن مراجعه می‌کند. فرهنگ ترافیک می‌گوید برای تحقق نظم در خیابان‌ها تمام قوانین راهنمایی و رانندگی چه پلیس به آنها تاکید داشته باشد یا نه، چه راننده‌های دیگر به نحوه پیروی از آن اعتراض کنند یا نه و چه رهگذران، رانندگی شما را مورد تمسخر قرار دهند یا نه، باید اجرا شود.

بهره‌وری نابجا

نگاهی به گوشه و کنار شهر نشان می‌دهد که هنوز هم برخی تصور می‌کنند فقط استفاده از فضا مهم است و این گروه به جلوه‌دیداری(بصری) این نوع استفاده‌ها توجه نمی‌کنند. برای نمونه یکی از همسایه‌ها بالکن ساختمان را با انباری اشتباه گرفته و آن‌را با اسباب و اثاثیه پر می‌کند و ادعای بهره‌وری از فضا را هم دارد. حال آنکه طرحش از دور دل می‌برد و از نزدیک زهره. دیگری نیز بعد از ابتکار ساعت جالبی که در تصویر مشاهده می‌کنید، آن‌را در مکانی عمومی مانند راهروی خوابگاه دانشجویی قرار می‌دهد و جلوه آن‌را نازیبا می‌کند.

ابتکار زباله‌ای

تا همین چند سال پیش بسیاری از رهگذران به‌محض اینکه برای نمونه، بیسکویتی را در پیاده‌رو باز می‌کردند بسته‌بندی آن‌را همان‌جا دور می‌انداختند اما این اواخر تعداد شهروندانی که زباله‌ها را داخل سطل‌های زباله پیاده‌رو می‌اندازند به نحو چشمگیری افزایش یافته است. با وجود این مشکلی که همچنان پا‌برجاست زباله‌اندازی در محل‌هایی است که سطل زباله در آنجا وجود ندارد. در چنین محل‌هایی برخی شهروندان زباله‌ها را همانجا رها می‌کنند، برخی نیز آن‌را در محل‌هایی مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید می‌اندازند اما شهروندان مسئولیت‌پذیر، زباله را با خود نگه می‌دارند و آن‌را در نخستین سطل زباله سر راه می‌اندازند. ‌

مبارزه با غذای خانگی

افرادی که رژیم‌غذایی سالمی دارند، می‌دانند که داشتنِ سلامتی و تناسب‌اندام، بهانه‌‌هایی مانند گرسنه بودم، خوشمزه بود و حتی ارزان بود را بر نمی‌دارد. آنها می‌دانند که حتی اگر یکی از فست‌فود‌های محل طرح مبارزه با غذاهای خانگی را اجرایی کرد و توانست مشارکت 90درصدی ساکنان محل را برای این طرح به دست آورد باز هم نباید دم به تله بدهند. اگر هم نمی‌تواننداز فست‌فود دل بکنند شعبه‌هایی که اقدام به تهیه و توزیع غذای سالم می‌کنند را پیدا کرده و به آنها سفارش غذا می‌دهند.

کد خبر 138425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز