سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

تا پیش از دیدن شقایق‌های دشت‌های خلخال و اسالم، تصور می‌کنی فقط لاله‌های واژگون یا به‌قولی نگونسارِ دشت‌های خوانسار و چند منطقه دیگر کشور هستند که سر به زیر می‌اندازند، اما بعد از دیدن شقایق‌های زیبای دشت‌های اسالم پی می‌بری که نگونساری و سربه‌زیری گل‌های این دشت بیش از لاله‌های نگونسار(واژگون) است.

گل

زیر برف‌پاک‌کن هر خودرویی که از جاده‌ اسالم و خلخال عبور می‌کند دست‌کم 30‌شاخه شقایق می‌بینی که سر به زیرانداخته‌اند و تا چند ساعت دیگر پژمرده خواهند شد. با فرض تقریبی عبور روزانه 5‌تا 10هزار خودرو و با فرض اینکه هر خودرو 30‌شاخه شقایق را با خود می‌برد تعداد شقایق‌های چیده شده به عدد روزانه150‌‌تا 300‌‌هزار شاخه می‌رسد و این یعنی فاجعه. زیرا بعد از چند روز دشت یاد‌شده از این گل زیبا خالی، بذرافشانی گل‌ها متوقف و بنابراین تعداد بوته‌های شقایق در آینده کم می‌شود.

خط رو خط

از کنار سیم‌های نازک تلفن که مانند ریشه درخت‌ سیل‌زده، از دیوار همسایه بیرون است، عبور می‌کنی. از روی تنبلی برای خود هزار بهانه می‌تراشی تا با بخش اطلاع‌رسانی مردمی مخابرات تماس نگیری. عصر همان روز با مرکز مشاوره‌ تلفنی تماس می‌گیری و در رابطه با یک مشکل خصوصی با مشاور مشغول صحبت هستی. هنوز چند لحظه‌ای از بیان مشکل نگذشته که علی‌آقا، همسایه‌ای که بار‌ها با وی دعوا و مرافعه داشتی از آن طرف خط می‌گوید «ببخشید قصد فضولی نداشتم انگار خط‌رو‌خط شده ولی هر وقت مشکلت حل شد بیا شارژ این ماهت را هم بده».

سیستم خنک‌کننده

شاید بدون اینکه ما باخبر شده باشیم از این پس قرار است تمام دستگاه‌های برقی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز خنک شوند. برای‌نمونه شاید کارگری که این تی‌ِ خیس را روی این پست برق قرار داده همین هدف را داشته است وگرنه هر آدمِ عاقلی می‌داند که رسیدن رطوبت به دستگاه‌های برقی می‌تواند منجر به حادثه شود. چه رسد به اینکه پست برق باشد. البته نباید فراموش کرد که به‌طور معمول در کنار هر دستگاهی تمام باید‌ها و نباید‌های ایمنی مربوط به آن باید نصب شود تا کاربر و غیر‌کاربر از آن موارد آگاهی داشته باشند. در غیر این‌صورت مانند مصاحبه‌شوندگان داخل اورژانس، از هر حادثه‌ دیده‌ای پرسش می‌کنید، دست‌آخر ناآگاهی خود از موارد ایمنی را دلیل بروز حادثه بیان می‌کند.

کلید برق خیابان

شاید اگر در هر خیابان برای تیر چراغ‌برق نیز یک کلید تعبیه کنند که صبح‌ها یکی از رهگذران بتواند چراغ‌ها را خاموش کند، در جهت صرفه‌جویی گامی بلند برداشته شود. زیرا در حال حاضر در برخی از خیابان‌ها لامپ تیر‌های چراغ‌برق به صورت 24‌ساعته روشن است.

کد خبر 138301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز