سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: از نشانه‌هایی که صبح دیروز در صحن علنی مجلس وجود داشت می‌شد فهمید کار دونده سابق المپیکی کشورمان برای پشت سر گذاشتن ماراتن رای اعتماد و عبور از مانع مجلس برای رسیدن به پست وزارت ورزش و جوانان اصلا آسان نیست.

مجلس

نه فقط از فریاد دو دوی نمایندگان به معنای مخالف در زمان تکرار نام سجادی در صحن بلکه از مقایسه وزن ناطقان موافق و مخالفی که برای سجادی نطق کردند، از استقبالی که نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد نکردند و از نامه انتقاد گونه‌ای که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در معرفی سجادی به مجلس فرستاده بود، می‌شد فهمید که مجلس دل به وزارت سجادی ندارد. حتی کف زدن هماهنگ رؤسا و سرپرستان فدراسیون‌ها که در جایگاه میهمانان صحن علنی حضور یافته بودند، پس از سخنانی که سجادی در دفاع از خود ایراد کرد نیز نتوانست رویکرد منفی مجلس را به این معاون رئیس سازمان تربیت بدنی و مدیر باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا تغییر دهد بلکه در کاهش آرای مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان بی‌تاثیر نبود؛ چه این حرکت از سوی برخی نمایندگان تعبیر به پاسخی از سوی رؤسا و سرپرستان فدراسیون‌ها به فریادهای مخالفی تعبیر شد که از صبح دیروز نمایندگان حتی در بین صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد هم سر داده بودند.

اگر تا پیش از این برخی نمایندگان از جمله سید جلال یحیی‌زاده درباره نقش جریان انحرافی در معرفی سجادی برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد شک کرده بود، دیروز ناطقان مخالف، از جمله حسن نوروزی نماینده رباط کریم، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه و مصطفی رضا حسینی نماینده شهر بابک درست روبه‌روی محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور ایستادند و درباره ارتباط سجادی با جریان انحرافی سؤال‌هایی را پرسیدند که سجادی تا آخر به هیچ کدام از آنها پاسخ نگفت که اگر می‌گفت، شاید می‌توانست محاسبات احتمالی دولت را به هم بریزد. درباره این محاسبات وقتی رسانه‌ها صحبت کردند که محمود احمدی‌نژاد آن نامه غیرمتعارف معرفی سجادی را به مجلس داد و با طرح ایرادهایی نسبت به مصوبه تاسیس وزارت ورزش و جوانان، در پاراگراف آخر آن نامه نوشت که به ناچار وزیر ورزش را معرفی کرده است، و همان روزها گمانه‌هایی زده‌شد مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد گزینه دیگری را برای این وزارتخانه دارد؛ چه اینکه به زعم برخی نمایندگان گزینه اصلی این وزارتخانه همان علی سعیدلو رئیس سازمان منحل شده تربیت بدنی و معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم است. پیش از این پرویز سروری درباره این موضوع گفته بود که گزینه اصلی احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش شخص دیگری است.

وزارت ورزش را ستاد انتخاباتی نمی‌کنید؟

در کنار گلایه از نامه معرفی احمدی‌نژاد، شک و شبهه درباره ارتباط سجادی به جریان انحرافی شاه بیت مخالفت ناطقان مخالف بود چه اینکه حسن نوروزی از او پرسید یک جریان انحرافی اعلام کرده در مجلس آتی می‌خواهیم 170 کرسی داشته باشیم. آیا شما به‌عنوان وزیر ورزش روسای تربیت بدنی و ادارات کل را با مشورت آنها انتخاب نخواهید کرد؟ آیا قصد ندارید وزارت ورزش را ستاد انتخاباتی آنها کنید؟
رضا حسینی هم در نطقش گفت: گفته می‌شود خواهرزاده فلان آقا که منتسب به جریان انحرافی است قرار است بعد از انتصاب شما به‌عنوان قائم مقام معرفی شود. وی گفت: گفته می‌شود شما با فلان آقای منتسب به جریان انحرافی به استخر می‌روید.

نماینده شهر بابک از سجادی خواست پشت تریبون قرار بگیرد و بگوید هیچ ارتباطی با جریان انحرافی ندارد؛ کاری که سجادی انجام نداد چون شاید اگر انجام می‌داد حرف، حرف رضا حسینی می‌شد که گفت: اگر شما این کار را انجام دهید فردا با یک تلفن کنار گذاشته می‌شوید. پیش از او، نوروزی درباره پرونده سجادی در سازمان بازرسی هم سخن گفت.

بدعتی آشکار در تاریخ مجلس

شاید نوع صحبت جواد جهانگیرزاده باعث شد که خلیل حیات‌مقدم در مقام ناطق موافق با اشاره به اینکه در مقام دفاع از لحن احمدی‌نژاد در نامه معرفی وزیر نیست، بگوید: آیا ما کم اشتباه کرده‌ایم؟ لجبازی درشان مجلس نیست.پیش از او جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه با اعلام گلایه جدی از لحن غیردوستانه نامه رئیس‌جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی خطاب به محمود احمدی‌نژاد که در جلسه حضور داشت، گفت: نامه شما در تاریخ مجلس بدعتی آشکار است و چنین رفتاری با قوه مقننه که سمبل مردم سالاری دینی است اشتباه بود.

به غیر از حیات مقدم نماینده ماهشهر و اقبال محمدی نماینده مریوان، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود هم در دفاع از سجادی سخن گفت و اظهار داشت که سجادی را به چهره هم نمی‌شناسد که علی لاریجانی به شوخی به او گفت: آقای سجادی روبه‌روی شما نشسته‌اند. پیش از این صحبت‌ها محمود احمدی‌نژاد در مقام دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش با اعلام اینکه امروز وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور و دولت تلاش کرد که از دل جامعه ورزشی فردی انتخاب کند که هم تخصص دانشگاهی لازم برای تصدی این پست را داشته باشد و هم خود ورزشکار باشد.

پس از سخنرانی رئیس‌جمهور و موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، سید‌حمید سجادی پشت تریبون رفت و در سخنانی درخصوص پرونده 5‌میلیون تومانی خود در سازمان بازرسی کشور توضیح داد که: این وام را برای دادن نذری در محرم گرفته‌ام و سریعاً به سازمان تربیت بدنی برگرداندم و همچنین خطاب به نمایندگان گفت که اگر من منحرف هستم، به من رأی ندهید. اگرچه چند روز پیش گفته شده بود با پیامک‌هایی که به 120 نماینده مجلس ارسال شده است و رایزنی‌هایی که در روزهای اخیر صورت گرفته است، موافقت نزدیک به 120 نماینده مجلس با وزارت سجادی جلب شده است اما دیروز از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن علنی 87 نفر به وزارت سجادی رای موافق دادند ، 137 نفر با او مخالفت کردند و 23 نماینده رای ممتنع دادند.

کد خبر 138312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز