گروه بین‌الملل: درحالی‌که گزارش‌هایی از مذاکرات محرمانه مقام‌های آنکارا با رژیم صهیونیستی منتشر شده است ، محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین امروز برای مذاکره با مقام‌های ترکیه راهی این کشور می‌شود.

محمود عباس

 سفر امروز عباس در حالی صورت می‌پذیرد که وی روز گذشته جلسه حساس خود با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس را به بهانه مشغله کاری لغو کرد تا گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش مجدد اختلاف‌های دو طرف افزایش یابد.محمود عباس درحالی‌که قرار بود در قاهره با خالد مشعل درباره تشکیل دولت جدید فلسطین مذاکره کند، عصر روز دوشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی لبنان انتخاب نخست‌وزیر آینده را حق خود دانست. وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: انتخاب نخست‌وزیر دولت آتی حق من است و من باید بگویم که چه‌کسی باید نخست‌وزیر باشد. پس باید «سلام فیاض» ریاست این دولت را بر عهده بگیرد.

درحالی‌که فتح و حماس به تازگی پس از مدت‌ها مذاکره موفق به امضای توافقنامه آشتی ملی شده‌اند، عباس با نادیده گرفتن تمامی تلاش‌های گروه‌های فلسطینی گفت: من مسئول تشکیل دولت هستم و آن را طبق میل و خواسته خودم تشکیل می‌دهم. این دولت باید تصویرگر سیاست‌های من باشد و من در قبال شکست آن پاسخگو خواهم بود!این مسئله با مخالفت شدید جنبش مقاومت فلسطین(حماس) مواجه شد و این جنبش در بیانیه‌ای اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را ضربه‌ای سخت به روند آشتی ملی خواند. سامی ابوزهری، سخنگوی حماس تأکید کرد که سخنان عباس بی‌پایه و ‌اساس است و اینگونه اظهارات به آشتی ملی ضربه می‌زند.

این در حالی است که گفته می‌شود دولت آمریکا به محمود عباس ابلاغ کرده است که اگر سلام فیاض، نخست‌وزیر نشود، دولت آینده فلسطین را تحریم می‌کند. منابع آگاه جنبش فتح اعلام کرده‌اند که عباس در تماس با مقام‌های دستگاه اطلاعاتی مصر اعلام کرده است که آمریکا از او خواسته تا سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین به‌عنوان نخست‌وزیر دولت آینده انتخاب شود در غیراین صورت این دولت تحریم خواهد شد. همچنین یکی از مسئولان جنبش فتح اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفته و او را تهدید کرده است که اگر با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کند، امتیازهای عباس و فرزندانش را لغو خواهد کرد.

عزام الاحمد، یکی از مقام‌‌های جنبش فتح که خبر لغو دیدار با مشعل را اعلام کرد در جمع خبرنگاران هیچ اشاره‌ای به اختلاف‌ها بر سر نخست‌وزیری فیاض نکرد. وی گفت: این دیدار تا زمان تعیین تاریخ جدید برای آن به تعویق افتاده است تا مذاکرات در بهترین فضا برای موفقیت صورت پذیرد. وی همچنین برنامه کاری شلوغ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سفر وی به ترکیه و استراسبورگ را دلیل دیگری برای تعویق این دیدار اعلام کرد. ترکیه همواره تلاش کرده است درباره مسئله فلسطین نقشی جدی بازی کند.

سفر عباس به این کشور در حالی صورت گرفته که در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره مذاکره محرمانه مقام‌های آنکارا با رژیم صهیونیستی منتشر شده است. روزنامه هاآرتص با اشاره به این مذاکرات اعلام کرده است که مقام‌های رژیم صهیونیستی خواستار ایجاد رابطه مسالمت‌آمیز و مثبت با ترکیه هستند.این روزنامه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مذاکرات محرمانه دو طرف با همراهی آمریکا صورت می‌پذیرد.

کد خبر 138291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز