دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: به‌زودی کارهای جدیدی در مجموعه تئاتری اجرا خواهد شد؛ نمایش‌هایی که می‌تواند رونقی تازه به سالن‌های تئاتر بدهد و گرما را به آنها بازگرداند.

تئاتر

3 نمایش جدید در ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر تنها میزبان نمایش «گلن گری گلن راس» به کارگردانی پارسا پیروزفر است. اما قرار است که نیمه تیرماه داوود رشیدی نمایش جدیدی را در این سالن به اجرا ببرد. این بازیگر و کارگردان تلویزیون و تئاتر به‌زودی نمایش «آقای اشمیت کیه» با بازی رضا بابک، ‌رؤیا تیموریان و اشکان خلیل‌نژاد را از 15تیرماه در سالن سمندریان اجرا می‌کند. اما دو نمایش دیگر این تماشاخانه با اتمام اجرای گلن گری گلن راس به روی صحنه می‌‌آیند.

نمایش «خرده خانم» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و به نویسندگی اصغر عبداللهی از نیمه تیرماه در سالن یک تماشاخانه ایرانشهر به نمایش در می‌آید. گلاب آدینه، فریدون محرابی، فرزین محدث، رضا کریمی، یاسر بیات، سارا توکلی و رضا وزیری بازیگران این نمایش هستند.اما مرداد و شهریور امسال این سالن میزبان نمایشی از محمد عاقبتی به‌نام «زنی از گذشته» است که پانته‌آ بهرام، رامبد جوان، سعید چنگیزیان، سحردولتشاهی و الهام کردا در این نمایش بازی می‌کنند. رولند شیمل فنیگ نویسنده این نمایشنامه است.

به‌تازگی اجرای نمایش «ساعت صفر» و «تیکی تاکا» به کارگردانی آتیلا پسیانی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به پایان رسیده‌است. با این حال پسیانی قصد دارد از نیمه آذرماه سال‌جاری نمایش «ریچارد سوم» اثر ویلیام شکسپیر را با بازی رضا کیانیان در همین سالن به اجرا ببرد.

اجرای آثار پرمخاطب گذشته

هرچند بازتولید آثار نمایشی در ایران عمر کوتاهی دارد اما اجرای مجموعه اپراهای عروسکی به کارگردانی بهروز غریب‌پور، «ماکاندو» به کارگردانی آزاده انصاری و «جن‌گیر» به کارگردانی کوروش نریمانی و استقبال مخاطبان نشان داد که اجرای مجدد نمایش‌های قدیمی همچنان مخاطب خود را دارد. آنطور که مهر نوشته است، این روزها شورای انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر در حال بررسی آثار هنرمندان متقاضی اجرا در این مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران است. گویا این شورا قصد دارد در کنار تولید آثار نمایشی جدید از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌های شناخته شده تئاتر ایران به بازتولید برخی آثار نمایشی موفق سال‌های گذشته نیز بپردازد.

اجرای نمایش «زمستان 66» اثر محمد یعقوبی و «شب‌های آوینیون» اثر کوروش نریمانی که در زمان خودشان جزو‌‌ آثار پرفروش محسوب می‌شدند، به‌زودی اجرای مجدد خواهند داشت. حسین کیانی هم‌ به‌زودی نمایشی جدید یا بازتولید یکی از آثار موفق گذشته خود را در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه خواهدبرد. در سال ‌آینده نمایش «مکبث» به کارگردانی رضا ثروتی نمایش پر مخاطب سال89، در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال91 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به اجرا خواهد رفت.

آثار جدید، اجرای جدید

علیرضا نادری، در سال 87 نمایش «کوکوی کبوتران حرم» را در سالن چهارسو به صحنه برد، حال پس از 3‌سال دوری از فضای تئاتر قرار است که نمایش جدیدی را برای اجرا در یکی از سالن‌های مجموعه تئاترشهر آماده کند. داوود رشیدی هم نمایش «فرودگاه - پرواز‌707» را برای اجرا در سالن اصلی تئاترشهر آماده می‌کند. این نمایش از نیمه دوم امسال براساس نمایشنامه‌ای از احمدرضا احمدی اجرا خواهد شد.اما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید منتظر نمایش «ماه تی‌تی» به نویسندگی اردشیر صالح‌پور و کارگردانی گیتا بهادری بود که از اول تیرماه در تالار هنر به روی صحنه خواهد رفت و اجراهایش تا اواسط مرداد ادامه می‌یابد.

هزینه‌های درمان پرداخت می‌شود

سال گذشته نمایش «عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی رضا ثروتی در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. اجرای نمایش برگزیده ویژه هیأت داوران بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌علت بیماری مجید بهرامی نیمه تمام ماند. اما قرار است که این نمایش در فروردین و اردیبهشت سال آینده به صحنه برود. رضا ثروتی اظهار امیدواری کرده‌است که تا سال آینده روند درمان این بازیگر به پایان رسیده و در اجرای جدید همراه دیگر بازیگران قرار بگیرد.

رضا ثروتی، کارگردان نمایش «عجایب‌المخلوقات» خواستار حمایت مسئولان در رسیدگی به وضعیت بازیگر این نمایش، مجید بهرامی شد. این کارگردان درباره شرایط جسمانی مجید بهرامی به ایسنا گفت: حال مجید در شرایط بحرانی و در بیمارستان بستری است. ما از مسئولان درخواست می‌کنیم که زودتر وعده‌های خود را عملی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به وضعیت مجید در پیچ و خم اداری‌گیر بیفتد. وضعیت بیمه مجید هم دچار مشکلاتی شده که همه این ماجراها خانواده و دوستان او را به‌شدت نگران کرده‌است. البته خود او از وضعیت بحرانی‌اش بی‌خبر است.

رضا ثروتی در پایان صحبتش یادآور شد: حدود یک‌ماه پیش آقای مسافر آستانه به ملاقات مجید آمد، آن زمان وعده داده‌شد که رسیدگی به وضعیت او در اسرع وقت انجام شود. ما همچنان منتظریم که مسئولان وعده‌های خود را عملی کنند.

کد خبر 138179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز