همشهری‌آنلاین: عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی گفت: ایجاد چت‌روم‌های مطمئن توسط تشکل‌های فرهنگی و رسانه‌یی برای بالا بردن ضریب امنیت فضای مجازی برای کاربران یک ضرورت است.

مجید ناصحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که نخستین مورد بعد از برقراری ارتباطات اولیه در فضای مجازی شناسایی هویت افراد است، اظهار کرد: هرچه شناخت‌مان از فرد مقابل بیش‌تر باشد، گفت‌وگوی مجازی (چت) مطلوبی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه بدون شناخت هویت مخاطب در فضای مجازی، نمی‌توان ارتباطات را تعمیق داد، افزود: کاربران باید توجه داشته باشند به‌همان ضریبی که مخاطب در فضای مجازی احراز هویت شده، به تعمیق گفت‌وگو اقدام کنند.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان زنجان با بیان اینکه گفت‌وگوی مجازی درباره مسائل عمومی صدمه چندانی به افراد وارد نمی‌کند، تصریح کرد: جوانان و نوجوانان نباید بدون شناسایی کامل فرد مقابل در گفت‌وگوی مجازی به ارائه اطلاعات شخصی خود به دیگران اقدام کنند.

وی، وضعیت موجود در گفت‌وگوهای مجازی را در حال حاضر ناهنجار ارزیابی کرد و گفت: افراد در فضای مجازی با هویت‌های مجازی بسیار زیادی رو‌به‌رو هستند، چراکه وجود ای‌میل‌های چندگانه افراد در محیط‌های متفاوت مجازی مانند این است که یک فرد در یک فضای واقعی دارای چند شخصیت است که این امر لزوم احتیاط بیشتر کاربران را می‌طلبد.

ناصحی‌مقدم ادامه داد: آسیب رسیدن به کاربران در فضای مجازی مربوط به همه جوامع بوده و این در حالی است که هنوز هم بسیاری از کاربران عادت نکرده‌اند که در این فضا همه چیز را مطرح نکنند. همچنین کاربران چت‌روم‌ها باید مراقب ایجاد ارتباط با گروه‌های مختلف بوده و از ورود به مباحثی که اطلاعاتی در رابطه با آن ندارند بپرهیزند.

وی، فرهنگ‌سازی به‌منظور استفاده صحیح از امکانات و فضای مجازی جهت ایجاد ارتباط و گفت‌وگو را ضروری عنوان کرد و افزود: شاید ایجاد یک واحد درسی در دوران دبیرستان یا دانشگاه در رابطه با چگونگی بهره بردن از فضای مجازی با توجه به پایین آمدن سن افراد استفاده کننده از فضای مجازی، بتواند در کاهش آسیب‌ها مثمرثمر واقع شود.

این فعال صنفی با یادآوری اینکه پس از بحث آموزشی، دارندگان تشکل‌های فرهنگی و رسانه‌یی می‌توانند با ایجاد چت‌روم‌های مطمئن امنیت استفاده از فضای مجازی را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: نظارت بر چت‌روم‌ها توسط مراجع ناظر نیز یکی از ضروریات است

کد خبر 138118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز