گروه بین‌الملل: رئیس پارلمان عراق روز گذشته پیش از آغاز سفرش به واشنگتن از ناپدیدشدن بیش از ۱۸ میلیارد دلار از پول مردم عراق در زمان حاکمیت آمریکایی‌ها در این کشور خبر داد؛رقمی که بسیار بیشتر از مبلغ اعلام شده در گذشته به حساب می‌آید.

سیاست

پیش از این مقام‌های عراقی از گم شدن6.6میلیارد دلار از بودجه اختصاص یافته به بازسازی عراق خبر داده بودند اما اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که براساس مدارک مستند که به دستش رسیده است وضعیت18.7 میلیارد دلار از دارایی‌های عراق از جمله درآمدهای حاصل از استخراج نفت این کشور در زمان در قدرت بودن مقام‌های آمریکایی مبهم است.

رئیس پارلمان عراق به صراحت گفت: مبلغ بسیار زیادی از اموال ملت عراق در زمان حاکمیت آمریکایی‌ها و در نخستین سال اشغال ناپدید شده است.اسامه النجیفی که پیش از سفر به آمریکا در این گفت‌وگوی تلویزیونی شرکت کرده بود با این اظهارات نشان داد که تنش‌ها میان مقام‌های آمریکا و واشنگتن هر روز در حال بیشتر شدن است. وی با اعلام اینکه «باید جوابی برای اینکه این پول‌ها کجا رفته است وجود داشته باشد» مشخص کرد که در جریان سفر او بدون شک این مسئله یکی از محورهای مذاکراتش با مقام‌های آمریکایی‌ خواهد بود.

پس از حمله آمریکا به عراق، دولت جورج بوش مبلغ ۲۰میلیارد دلار از درآمد فروش نفت و دارایی‌های بلوکه‌شده عراق را به وسیله هواپیما به این کشور ارسال کرد. گفته می‌شود این پول‌های نقد به وسیله ۲۰هواپیمای سی۱۳۰ به عراق منتقل شده است. تا پیش از این گفته می‌شد که6.6 میلیارد دلار از این مبلغ که قرار بود برای بازسازی عراق مورد استفاده قرار گیرد ناپدید شده است و اسناد لازم برای حسابرسی آن وجود ندارد.

هفته گذشته استوارت بوئن، بازرس ویژه بازسازی عراق در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز در همین رابطه اعلام کرد که مفقود شدن 6.6 میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرقت در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. به گزارش این روزنامه برخی مقام‌های عراقی دولت آمریکا را تهدید کرده‌اند که برای بازگرداندن این پول که بخشی از آن حاصل از فروش نفت عراق است در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهند کرد. اکنون اما مشخص شده است که مبلغ به سرقت رفته از عراق در پرونده‌های مختلف بیش از ۱۸ میلیارد دلار است.

مقام‌های پنتاگون در سال‌های گذشته همواره مدعی شده‌اند که درصورت داشتن زمان کافی می‌توانند رد این پول‌های گمشده را پیدا کنند اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. هفته گذشته هم وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هنوز مشخص نیست بر سر پول‌های عراق چه آمده است. این مسئله در طول سال‌های گذشته تنش در روابط دوطرف را به‌دنبال داشته است.

بسیاری اعتقاد دارند که پیگیری این مسئله پای مقام‌های آمریکایی را به وسط می‌کشد و به همین خاطر تاکنون تحقیقات جدی از سوی مقام‌های واشنگتن در این رابطه صورت نگرفته است. همچنین مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که این احتمال وجود دارد که برخی مقام‌های سیاسی عراق در زمان اداره کشور از سوی آمریکایی‌ها در این پرونده مورد اتهام قرار گیرند. انتقال این پول توسط نیروها و محافظان آمریکایی در سال۲۰۰۴ صورت گرفته است و مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا کلیه مسئولیت‌ها را در آن زمان بر عهده داشتند. به گفته مقام‌های سیاسی عراق، اکنون باید مشخص شود که چه کسانی در سرقت دارایی‌های مردم عراق دست داشته‌اند.

کد خبر 138094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز