گروه اقتصادی: آزاد‌سازی‌ نرخ حامل‌های انرژی، تثبیت قیمت سیمان و اقدام اخیر بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز، موجب تشدید نگرانی تولید‌کنندگان این بخش برای تامین مواداولیه و بازپرداخت بدهی‌های بانکی شده است.

احمد رضا عمرانی فرد

در این‌باره با احمد رضا عمرانی فرد، مدیرعامل سیمان اردستان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر ادامه فعالیت کارخانه‌های تولید سیمان خواهد داشت؟

کارخانه‌های خصوصی تولید سیمان تا پیش از این خرید قطعات و لوازم را یورویی هزارو 350 تومانی انجام می‌دادند اما اکنون نرخ یورو به هزار و 700تومان افزایش یافته است افزایش نرخ ارز علاوه بر افزایش هزینه تمام شده تامین قطعات و مواداولیه تولید، موجب شده است تا کارخانه‌هایی که به دولت بدهی ارزی دارند بیش‌از‌پیش با مشکل مواجه شوند، بسیاری از کارخانه‌هایی که پیش از این تسهیلات ارزی را با یوروی هزار و 50 تومانی دریافت کرده‌اند، اکنون مجبور هستند تا یورو را با نرخ هزارو‌700 تومان از بانک یا بازار آزاد خریداری کرده و به دولت برگردانند. این امر نگرانی تولید‌کنندگان سیمان برای ادامه فعالیت را تشدید کرده است.

  • تأثیر آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی بر تولید سیمان چگونه بوده است؟

تا پیش از اجرای این قانون هزینه روزانه سوخت در این واحد صنعتی 4 میلیون تومان بوده که اکنون به 40 میلیون تومان افزایش یافته است. با توجه به اینکه سوخت این کارخانه ترکیبی از مازوت و گاز است افزایش 10برابری هزینه سوخت را شاهد هستیم. همچنین هزینه مصرف ماهانه برق از 180 میلیون به 520 میلیون تومان، هزینه خرید هر تن آجر نسوز داخلی از یک میلیون و 400 به یک میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته است.

  • تاثیر این امر بر صادرات سیمان چگونه بوده است؟

با این شرایط صادرات سیمان در این کارخانه به حداقل رسیده و در واقع قطع شده است؛ چراکه علاوه بر افزایش شدید هزینه تمام شده تولید سیمان، افزایش نرخ و مشکلات مبتلا‌به حمل‌ونقل جاده‌ای موجب شده تا صادرات این کارخانه به صفر برسد.

  • مستندات افزایش هزینه تمام شده تولید را به سازمان حمایت ارائه کرده‌اید؟

دلایل و مستندات افزایش هزینه تمام شده تولید را از طریق انجمن سیمان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کرده‌ایم. انجمن سیمان نرخ هر تن سیمان فله را با توجه نوع سوخت کارخانه‌های مختلف به سازمان حمایت داده که این رقم برای کارخانه‌های مازوت و گازسوز 75 هزار تومان در هر تن است.

  • رویکرد تولید‌کنندگان سیمان به متوقف ماندن بررسی افزایش قیمت‌ها در سازمان حمایت چگونه بوده است؟

متأسفانه سازمان حمایت برخورد عکس‌العملی را با ارائه مستندات افزایش هزینه تمام‌شده توسط تولید‌کنندگان بخش خصوصی در پیش گرفته است؛ پس از آنکه 30‌کارخانه خصوصی تولید‌کننده سیمان با تدوین صورت جلسه‌، ضرب‌الاجلی را برای افزایش قیمت‌ها درصورت مشخص نشدن نتایج بررسی مستندات افزایش هزینه تمام شده تولید در سازمان حمایت تعیین کردند، مسئولان تنظیم بازار با واکنش نسبت به این موضوع، دستگاه‌های نظارتی را مکلف به برخورد با کارخانه‌هایی کردند که هر گونه افزایش قیمت را اعمال کنند. با توجه به اینکه موضوع بررسی افزایش قیمت سیمان در سازمان حمایت در حال بررسی است، کارخانه‌های بخش خصوصی سیمان، فعلا منتظر اعلام نتایج این بررسی‌ها هستند.

کد خبر 137964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز