گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی با دفاع ضمنی از تصمیم این بانک مبنی بر افزایش 12درصدی نرخ ارزهای مرجع، در واکنش نسبت به شکاف ایجادشده در بازار ارز آزاد و رسمی وعده داد که نرخ ارز را ظرف 24 ساعت آینده (از امروز) پایین بیاورد.

بهمنی

به گزارش همشهری، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز پس از 4روز سکوت با حضور در برنامه خبری ساعت14 سیما درباره علت افزایش ناگهانی قیمت مرجع ارز اظهار داشت: با توجه به اختلاف نرخ ارز توزیعی بانک مرکزی و بازار، احساس شد حدود 140تومان در هر دلار وارد جیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود که با پیش‌بینی و اعمال استراتژی مناسب از سوی بانک مرکزی، تلاش کردیم این فاصله را کم کنیم و با توجه به افزایش قیمت نفت تا 120دلار و نسبت به81.5 دلاری که در بودجه دیدیم، در مازاد ارزی مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید براینکه این بانک قطعا نرخ ارز را کنترل می‌کند، افزود: این اقدام را آغاز کرده‌ایم و در کوتاه مدت شاهد آثار آن خواهید بود و نرخ ارز فروکش خواهد کرد. بهمنی همچنین با بیان اینکه مشکلی در تزریق ارز به بازار وجود ندارد، ‌گفت: با اعلامی که دیروز به همکاران کردیم، باجه‌های فرودگاه‌ها نیز آماده هرگونه پرداخت ارزی به مسافران هستند تا فشار بازار کاسته شود. او تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم بازار کاذب، نرخ‌ها را بالا ببرد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا قیمت ارز را به کمتر از قیمت قبلی آن برسانیم. رئیس‌کل بانک مرکزی افزایش قیمت ارز را به نفع تولیدکنندگان دانست و گفت: با بالا رفتن قیمت ارز، تولیدکنندگان سود بیشتری از صادرات تولیدات خود به دست می‌آورند.

به گزارش همشهری، موضع‌گیری رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه افزایش قیمت ارز به نفع تولید است در حالی صورت می‌گیرد که 2 روز پیش جمعی از صنعتگران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تجدید نظر در تصمیم بانک مرکزی شده‌اند.

افزایش قیمت دلار با شیب ملایم

محمد نهاوندیان عضو شورای پول و اعتبار و یکی از مدافعان افزایش نرخ ارز هم به انتقاد از سیاست شوک ارزی بانک مرکزی روی آورد و دیروز به خبرنگاران گفت: برای حفظ رقابت تولید داخلی ‌باید نرخ ارز در حد تفاضل نرخ تورم خارجی و داخلی تعدیل و مدیریت شود و اگر این منطق درست است باید این تعدیل در طول زمان و با شیب ملایم صورت‌گیرد.

به نفع تولید و تجارت نیست

خبر دیگر اینکه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت ارز توسط بانک مرکزی به نفع تولید و تجارت نیست، گفت: این تصمیمات یک شبه لطمه‌های جبران ناپذیری بر صادرات و واردات وارد خواهد کرد. به گزارش مهر، خدامراد احمدی با بیان اینکه واقعی شدن نرخ ارز باید با یک شیب ملایم تعیین شود، افزود: تعیین قیمت ارز و سیاست‌های ارزی باید با توجه به حوزه عرضه و تقاضا صورت گیرد.

رکورد تازه دلار و یورو در بازار آزاد

دیروز در بازار آزادشهر تهران، ارزهای معتبر رکورد تازه‌ای را ثبت کردند و با افزایش محسوس نسبت به روز یکشنبه هر دلار آمریکا تا 1250، هر یورو 1800، هر دلار کانادا 1280، پوند انگلیس 2025، دلار استرالیا 1330 و یکصد ین ژاپن 1520 تومان هم فروخته شد. بانک مرکزی نرخ ارزهای معتبر را دیروز تغییر نداد و هر دلار آمریکا 1174، هر یورو 1682، هر دلار کانادا 1203، پوند انگلیس 1908، دلار استرالیا 1239 و یکصد ین ژاپن 1461 تومان در بانک‌ها عرضه شد.

کد خبر 137575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز