گروه ادب و هنر - کامران محمدی: پس از چند روز از پخش شایعه‌های ناامیدکننده درباره سینمای کودک و نوجوان کشور که با خبر تعطیلی یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی ایران همراه بود، معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به این شایعات واکنش نشان داد.

سینما کودک

پژمان لشکری‌پور دیروز گفت: به‌رغم برخی از اخباری که این روزها شاهد آن‌هستیم حوزه سینمای کودک و نوجوان، کم‌فروغ و خاموش نیست و اگر نگاه درست و دقیقی داشته باشیم، خواهیم دید حوزه فعالی است و در حال حاضر 15 فیلم سینمایی در این حوزه آماده نمایش است.لشکری‌پور که با فارس سخن می‌گفت، اضافه کرد: از نیمه دوم سال گذشته در کنار گروه‌های دیگری که در معاونت فرهنگی برای بررسی فیلمنامه‌ها تشکیل شد گروه سینمای کودک و نوجوان نیز راه‌اندازی شد که به لحاظ کمی فیلمنامه‌های زیادی به این بخش ارائه شد و دوستان در این بخش آثار زیادی را مورد مطالعه قرار دادند که از میان آنها در حال حاضر 5‌فیلمنامه در شورای‌عالی فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت حداکثری بنیاد سینمایی فارابی در نوبت حمایت قرار گرفته است.

آنطور که معاون فرهنگی بنیاد فارابی می‌گوید، 75‌عنوان فیلمنامه از نیمه مهرماه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به شورای تخصصی کودک و نوجوان ارائه شده است که از این تعداد در حال حاضر 15فیلم سینمایی آماده نمایش هستند.با همه اینها لشکری‌پور درباره جشنواره کودک و نوجوان امسال اطلاع درستی ندارد تا این جشنواره همچنان بلاتکلیف بماند. او می‌گوید: اینکه جشنواره کودک و نوجوان برگزار خواهد شد یا خیر در حوزه اختیارات من نیست و قطعا معاون امور سینمایی کشور تصمیم خواهد گرفت اما این نکته را باید یادآور شوم که جشنواره‌های موضوعی را می‌توان با 10 فیلم بلند سینمایی برگزار کرد که ما خوشبختانه امسال 15‌فیلم بلند سینمایی آماده نمایش در این حوزه داریم که تعدادی از آنها تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است. از سوی دیگر، برخی از آثار نیز در مرحله پیش‌تولید قرار دارند که احتمالا تا زمان برگزاری جشنواره آماده نمایش خواهند شد.

البته لشکری‌پور دست‌کم برای اینکه همه چیز را به جشنواره وصل نکند، می‌گوید: این نکته را باید یادآور شوم ما برخلاف سال‌های گذشته تولیدات سینمای کودک و نوجوان را منوط به فصل برگزاری جشنواره کودک و نوجوان نکردیم و در هر زمان که شرایط ساخت فیلم مهیا باشد، تولید اینگونه از سینما را متناسب با سیاست‌های کلان سینمایی کشور انجام خواهیم داد. اما واقعیت سینمای کودک و نوجوان متأسفانه همین است؛ حذف گروه سینمایی کودک و نوجوان در سال‌های دور و بی‌توجهی مسئولان به اینگونه از فیلم‌ها (که حتی در تلویزیون نیز با بی‌توجهی عجیبی همراه است) عملا سینمای کودک و نوجوان را به کما برده است و همه آنچه حالا در این حوزه می‌توان مشاهده کرد، وابستگی تام و تمام به جشنواره کودک و نوجوان دارد. جشنواره‌ای که در چند سال گذشته در همدان سال‌های خوبی داشت و امیدهای زیادی را در این حوزه زنده کرده بود.

در سال‌های گذشته، فارابی خود به 10 فیلمساز، 10 فیلم سفارش می‌داد و آنها را در جشنواره نمایش می‌داد. اینکه سرنوشت این فیلم‌ها بعد از جشنواره چه می‌شد، حکایت دیگری است اما حالا خبرها تنها چند ماه مانده به جشنواره، از شرایط دیگری حکایت دارد و کمی بعید به‌نظر می‌رسد در زمان باقیمانده، فیلم‌های اصلی و جدی به‌موقع برسند. مهر در این‌باره می‌نویسد: در 2ماه اول سال 90، 12‌طرح و فیلمنامه برای کودکان ثبت شده است، این رقم امیدوارکننده و نشان‌دهنده تعلق خاطر بخشی از نویسندگان به این نوع فیلم‌ها است اما تعدادی از این آثار که با وجود شرایط و امکانات می‌توانند فرصت تولید را به دست بیاورند قطعا بسیار کم است.

نکته جالب توجه غیبت نام‌هایی است که روزگاری رونق‌دهنده به سینمای کودک و باعث اعتبار و آبروی این سینما بودند، در این فهرست نام‌های ناشناخته بیش از نام‌هایی است که سال‌ها برای سینمای کودک و رونق آن تلاش کرده‌اند، خبری از مرضیه برومند، ایرج طهماسب، حمید جبلی، مسعود کرامتی و... نیست و طرح‌ها و فیلمنامه‌ها را نویسندگانی ناشناخته ثبت کرده‌اند.با همه اینها و در نظر گرفتن همه شرایط و اظهارنظرها، هنوز نمی‌توان درباره جشنواره کودک و نوجوان نتیجه روشنی گرفت. هرچند سینمای کودک و نوجوان عملا حرفی برای گفتن ندارد اما کاش دست‌کم مسئولان اجازه ندهند جشنواره فیلم این حوزه تعطیل شود.

کد خبر 137947

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز