علی شاکری: تیم کشتی‌فرنگی جوانان ایران با برجای گذاشتن رکوردی جدید از خود موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا در جاکارتای اندونزی شد.

ورزش - کشتی

 نکته جالب این قهرمانی قاطع تصاحب 6 مدال طلا در 6 وزن پیکارهای روز اول و نواخته‌شدن پیاپی سرود ملی کشورمان در سالن محل برگزاری مسابقات بود که ناصر نوربخش، سرمربی تیم ملی کشتی‌فرنگی جوانان ایران از آن به‌عنوان بخش شیرین خاطرات این سفر یاد می‌کند.این تیم در حالی با کسب 6 مدال طلا، یک نقره و یک مقام پنجمی در اوزان هشت‌گانه رقابت‌ها با فاصله بسیار نسبت به رقبای آسیایی‌اش در صدر ایستاد که حتی استحقاق دستیابی به 8 مدال طلا و برجای گذاشتن یک رکورد جاودانه را هم داشت.به رغم این پیروزی قاطع، سرمربی تیم کشتی‌فرنگی جوانان در گفت‌وگو با همشهری ضمن خودداری از پیش‌بینی نتایج احتمالی این تیم در مسابقات جهانی رومانی از نبود برنامه‌ای مدون در زمینه پرورش و پشتوانه‌سازی کشتی‌فرنگی در شهرستان‌ها گفت و اینکه با کنار کشیدن آموزش و پرورش، تنها نقطه اتکای فعلی کشتی‌فرنگی را چند باشگاه نیم‌بند و فدراسیون کشتی تشکیل می‌دهند. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • کسب 6 مدال طلا و یک نقره نشانه قدرت کشتی‌فرنگی ایران در این رده سنی بود یا از سرمایه‌گذاری ضعیف حریفان آسیایی در این رشته حکایت می‌کند؟‌

آسیا یکی از قطب‌های بزرگ کشتی‌فرنگی جهان است و قزاق‌ها و قرقیزها تیم‌های قدرتمندی به میدان فرستاده بودند ؛ چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها هم تک‌ستاره‌های خوبی داشتند. اما شرایط مسابقات کمک کرد تا ما بتوانیم با قدرت، مزد تلاش‌های چندین‌ماهه خود را بگیریم و نمایشی بهتر از گذشته داشته باشیم.

هنگامی که در یک روز هر 6 مدال طلا به تیم ایران رسید و فقط در سالن سرود ملی کشورمان نواخته شد، همه از قدرت بچه‌های ما، مات و مبهوت شده بودند. تازه من اعتقاد دارم که تیم ایران استحقاق کسب 8 طلا را هم داشت که اینچنین نشد.

  • اینکه مسئولان کنفدراسیون آسیا یا فیلا دوست ندارند، تمامی مدال‌ها نصیب یک کشور شود، چقدر صحت دارد و آیا این موضوع در این رقابت‌ها هم اتفاق افتاد؟

بله، دلیلش هم این است که هم فیلا و هم کنفدراسیون آسیا فکر می‌کنند که اگر همه مدال‌ها به یک کشور برسد از رونق مسابقات کاسته خواهد شد و گسترش و توسعه این رشته متوقف می‌شود. البته این فکر باطلی است که فیلا یا هر تشکیلات دیگری مثل کنفدراسیون کشتی آسیا دارند. آنها فکر می‌کنند با توزیع مدال‌ها، کشتی بیشتر گسترش پیدا می‌کند. به دید من آنها برای ارتقای سطح کشتی باید به دنبال افزایش امکانات، سطح آموزش و دانش علمی و تمرینی کشورها باشند. نه اینکه در اقدام مصلحتی و برای جذب آرای کشورها برای انتخابات سعی در تضییع حق و حقوق ورزشکاران کشورهایی داشته باشند که در سایه تلاش و کوشش به قهرمانی می‌رسند. با این حال، بهترین راهکار برای مقابله با این شیوه، حضور مقتدرانه روی تشک است وگرنه در حالتی که کشتی نزدیک باشد، دست مسئولان فیلا و کنفدراسیون آسیا برای رسیدن به مقاصدشان بیشتر باز خواهد بود.

  • آیا در جاکارتا این اتفاق افتاد و حق‌ کشتی‌گیری تضییع شد؟

قهرمانان ما با قدرت اجازه این کار را به مسئولان برگزاری ندادند اگرچه کسب 6مدال طلا آن هم در یک روز و نواخته شدن سرود و به اهتزاز درآمدن پرچم یک کشور در سالن برای مسئولان برگزاری مسابقات و کنفدراسیون آسیا خیلی دلچسب نبود و در روز آخر تنها بدشانسی ما این بود که ملکی کشتی‌گیر وزن 50کیلوگرم ما در کشتی‌ اول خود در حالی که در کمتر از 30ثانیه 5بر صفر از حریف کره‌ای خود پیش بود، مصدوم شد و نتوانست به کشتی ادامه دهد. او با یک دور استراحت می‌توانست برای کشتی رده‌بندی به میدان برود که من باتوجه به احتمال افزایش مصدومیتش این اجازه را به او ندادم ولی مطمئنم که او شایستگی کسب مدال طلا را داشت چراکه حریف کره‌ای‌اش تا فینال هم رفت. در مجموع اعتقاد دارم که تیم ایران استحقاق کسب 8طلا را هم داشت و در این دوره نیز باوجود حریفان قدرتمند، بچه‌ها نمایش خوبی داشتند.

  • سطح کشتی فرنگی آسیا با جهان چقدر فاصله دارد و آیا با این نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که تیم ایران یک‌ماه دیگر در مسابقات قهرمانی جهان در رومانی هم بتواند قهرمان شود؟

به لحاظ کیفی فاصله کشتی فرنگی آسیا با جهان بسیار نزدیک است، اما به لحاظ کمی هرگز نمی‌توان سطح رقابت‌های آسیایی را با مسابقات جهانی مقایسه کرد. در مسابقات آسیایی در نهایت 12تا 16 تیم حاضرند و این در حالی است که حداقل 45تیم در مسابقات جهانی حضور دارند و رسیدن به قهرمانی چندان آسان نخواهد بود.

  • باتوجه به قهرمانی قاطع در مسابقات‌ آسیایی اندونزی، چقدر احتمال تغییر در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات جهانی می‌رود و آیا حضور طلایی‌های جاکارتا قطعی است؟

باتوجه به یک ماه فرصت باقیمانده شاید زود باشد در این زمینه صحبت کرد. حضور طلایی‌های جاکارتا هم قطعی نیست، اگرچه آنها از شانس بیشتری برخوردارند ولی همه چیز بستگی به شرایط اردو و نحوه تمرینات آنها دارد. تجربه سال گذشته به ما می‌گوید که در این زمینه باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم. سال قبل هنگامی که پیشاپیش عنوان کردیم برندگان طلای آسیا حضورشان در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات جهانی قطعی است، 2کشتی‌گیر انتخاب شده به بهانه‌های واهی از زیر بار تمرینات شانه خالی می‌کردند و نتیجه آن شد که هر دوی آنها جزو نخستین حذف‌شدگان مسابقات جهانی مجارستان بودند. این‌بار آن اشتباه را تکرار نمی‌کنیم و تنها به طلایی‌های جارکاتا گفتیم که در صورت برابربودن با دیگر حریفانشان در اردو آنان از امتیاز بیشتری برای پوشیدن دوبنده تیم ملی برخوردارند.

  • کادر فنی طی یک ماه آینده چه برنامه‌ای برای تیم اعزامی به مسابقات جهانی رومانی دارد؟

مهم‌ترین برنامه ما ادامه تمرینات و بالا بردن انگیزه‌ها و روحیه‌ها برای رسیدن به هدف مهم‌تری چون مسابقات جهانی خواهد بود. انجام تمرینات شاداب و فراهم کردن محیطی آرام برای اردونشینان، مهم‌ترین دغدغه کادر فنی است.

  • آیا مسابقات تدارکاتی هم تا قبل از اعزام پیش‌بینی شده است؟

باتوجه به زمان کم تا مسابقات جهانی فرصتی برای حضور در بازی‌های تدارکاتی نیست ولی قبل از سفر به جاکارتا این تیم شرکت در 2تورنمنت سیراکوف بلغارستان و ترکیه را تجربه کرد.

  • قبل از اعزام تیم جوانان به مسابقات آسیایی، انتخاب و حضور فرزندتان محمد در ترکیب تیم اعزامی حاشیه‌ساز شده بود. می‌خواهیم بدانیم حرف معترضان چه بوده است؟

برای من به عنوان سرمربی تیم ملی همه کشتی‌گیران حکم فرزندم محمد را دارند. هرگز به عنوان اینکه او فرزندم بوده است، امتیازی برایش در اردو قائل نشده‌ام و حتی هیچ‌گاه تا زمانی که به شرایط لازم نرسیده بود، به اردو هم راهش ندادم. محمد باتوجه به آنکه حریفش با مدارک جعلی قهرمان شده بود، به او ترجیح داده شد و در مسابقات اردویی نیز تمامی حریفانش را برد. بعد از آنکه نفر اول کشور به دلیل همان مشکل مدارک جعلی نتوانست اعزام شود، پسرم به عنوان نفر دوم در ترکیب قرار گرفت. متاسفانه برخی‌ها باجوسازی و ایجاد حاشیه به دنبال اهداف دیگری بودند.

  • در رده بزرگسالان، کشتی فرنگی هم اکنون موقعیت ممتازی دارد، آیا در رده نوجوانان و جوانان هم اینگونه است؟

متاسفانه باید بگویم خیر، ما در سطح کشور فقط 5 تا باشگاه داریم که به شکل تخصصی کشتی فرنگی کار می‌کنند و هرگز شرایط کشتی فرنگی را نمی‌توان با کشتی‌آزاد در داخل کشور قیاس کرد. اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشتی فرنگی چند سالی است که مثل گذشته محصولی نداشته؛ چنین است وضعیت استان کرمانشاه، فارس و بسیاری از استان‌های دیگر.در حال حاضر همه کانون‌های فعال کشتی‌فرنگی را شهریار، یکی دو باشگاه نیمه فعال در مازندران و خوزستان تشکیل می‌دهند و در مجموع کشتی فرنگی فاقد پایگاه‌های مناسبی در استان‌های کشور است. در 10تا 15سال اخیر نیز آموزش و پرورش به کلی با انحلال کانون‌ها، دور کشتی خط قرمز کشید و عملا هیچ فعالیتی در زمینه کشتی نونهالان و نوجوانان ندارد و همین آب‌باریکه کنونی در کشتی فرنگی در رده‌های پایه به سرمایه‌گذاری فدراسیون و فعالیت‌های چند باشگاه انگشت‌شمار باز می‌گردد.

کد خبر 137883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز