گروه اقتصادی: تلاش بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی سرگردان از بازار پرمخاطره ارز به بازار پول و سکه همچنان ادامه دارد و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی تنها 3روز فرصت خواسته تا آرامش را به بازار ارز برگرداند؛ 3 روزی که امروز پایان می‌یابد

money

.اما برخی اخبار رسمی نشان از جهت‌گیری غیرهمسوی دستگاه‌های دولتی با پیشنهادهای بانک مرکزی است. به گزارش همشهری، درحالی‌که بانک مرکزی تلاش برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و حذف مالیات بر خرید و فروش سکه‌های طلا را تشدید کرده است، اما سازمان امور مالیاتی، به فاصله 24ساعت پس‌از اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که مالیات بر ارزش افزوده سکه طبق قانون گرفته می‌شود. این موضع سازمان یادشده که زیرنظر وزیر اقتصاد قرار دارد، دست‌کم یکی از راه‌های پیشنهادی بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به بازار سکه طلا را مسدود خواهد کرد. همینطور که پیش‌بینی می‌شود درصورت مقاومت و مخالفت دوباره شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، راه خروج نقدینگی سرگردان از بازار ارز به بازار پولی هم مسدود شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی روز چهارشنبه از حذف مالیات بر ارزش افزوده سکه در آینده نزدیک خبر داد و با تأکید بر اینکه نرخ ارز همچنان در بازار کاذب است، گفت: به‌زودی اعلام خواهیم کرد که نرخ ارزش افزوده بر خرید و فروش سکه را حذف می‌کنیم و قیمت طلا شدیداً کاهش پیدا خواهد کرد و این روند کاهشی در ارز بیشتر خواهد بود. وی با بیان اینکه بانک مرکزی از ابزارهای دیگری نیز استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: برای نرخ سود سپرده‌ها برنامه‌ریزی داریم و شاید در چند روز آینده آن را به تصویب برسانیم تا سپرده‌گذاران ما با اطمینان بیشتر و دریافت سود بیشتر پولشان را به بانک‌ها بسپارند و قطعاً نرخ سود اوراق مشارکت ما با این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

پاسخ سازمان امور مالیاتی؛ نه اما معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی کشور از نبود هیچ‌گونه توافقی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده سکه خبر داد. محمدقاسم پناهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ‌تاکنون چنین توافقی بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی انجام نشده است و من از اظهارات آقای بهمنی در این باره بی‌اطلاعم. وی گفت:‌ طبق قانون، سکه مشمول معافیت از مالیات بر ارزش افزوده نیست.

ابراز تردید معاون وزیر اقتصاد

دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: تا‌کنون گزارش مستندی درخصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار ارز دریافت نکرده‌ایم.محمدرضا فرزین با بیان اینکه فعلا نمی‌توان درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر بازارهای دیگر قضاوت کرد، از بررسی سیاست جدید ارزی بانک مرکزی با حضور مسئولان این بانک خبر داد و گفت: هنوز مدت زمان زیادی از تصمیم شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود سپرده بانکی نمی‌گذرد و تا‌کنون گزارش مستندی در این زمینه ندیده‌ایم.

دلار در مسیر کاهش؛ سکه در انتظار تصمیم

ارزش دلار در معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران بازهم مسیر کاهش قیمت را در پیش گرفت و به 1218 تومان رسید، البته بانک مرکزی هم نرخ پایه دلار را 10 تومان دیگر پایین آورد و به 1151 تومان کاهش داد. شکاف 67 تومانی قیمت دلار البته نشان می‌دهد که هنوز التهاب و حباب قیمت بازار ارز وجود دارد و همه منتظر واکنش بازار به تصمیم این هفته بانک مرکزی هستند. قیمت هر سکه طرح جدید و قدیم در بازار آزاد در روز پنجشنبه به‌ترتیب 475 و 453 هزار تومان و نیم‌سکه و ربع سکه هم به‌ترتیب 226 و 133 هزار تومان برآورد شد و فعالان بازار سکه منتظر هستند که آیا دولت با حذف مالیات بر این فلز گرانبها موافقت می‌کند؟

کد خبر 137840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز