جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر یونان روز جمعه در پی اعتراض‌های مردمی نسبت به اصلاحات اقتصادی، کابینه جدید را معرفی کرد.

اعتراض های مردم یونان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان جورج پاپا کنستانتینو، وزیر دارایی یونان را که عامل خشم عمومی، اعتصابات ملی و همچنین تظاهرات‌های خشونت‌آمیز هفته اخیر در مقابل پارلمان یونان بود، اخراج و اوانجلس ونیزلوس، وزیر دفاع 54 ساله را جانشین وی ساخت.

نخست وزیر یونان همچنین استاوروس لمبرینیدیس 49 ساله را به عنوان وزیر امور خارجه جدید منصوب کرد. وی سابقا رئیس گروه معاونان حزب حاکم در پارلمان اروپا و نیز فرد مورد اعتماد پاپاندرئو در دهه گذشته محسوب می‌شود.

نخست وزیر یونان همچنین در تغییرات ایجاد شده در کابینه خود، پانوس بگلیتیس، معاون وزیر دفاع را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد.

وی همچنین دو تن از مشاوران نزدیک خود را اخراج و الیاس موسیالوس، پروفسور سابق سیاست‌گذاری بهداشت یونان را به عنوان سخنگوی دولت معرفی کرد.

احتمالا جلسه رای اعتماد دولت جدید تا روز یکشنبه برگزار می‌شود و پس از آن دولت جدید باید بسته جدید اصلاحات خود را به پارلمان ارائه دهد.

آشوب‌های سیاسی در یونان ضربه مهلکی به بازار‌های بورس وارد کرده که انتقادات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است.

سه تن از معاونان حزب سوسیالیست پاپاندرئو ظرف چند روز اخیر در پی اعتراضات مردمی استعفا کردند.

دو تن از دیگر معاونان پاپاندرئو نیز پس از ناکامی وی در تشکیل حزب ائتلافی با مخالفان محافظه کار از سمت خود کناره گیری کردند که احتمالا سوسیالیست‌ها جانشین آنها خواهند شد.

اعتراض‌ها علیه اقدامات سختگیرانه دولت یونان با درگیری‌های سیاسی و مشکلات منطقه یورو ادغام شده است.

تحلیل گران معتقد هستند چنانچه دولت جدید بتواند رای اعتماد کسب کند و اصلاحات جدید را تصویب کند در آن صورت آنها شانس این را خواهند داشت که 340 میلیارد یورو بدهی را کنترل کرده و کاهش دهند.

یکی از اقتصاددانان برجسته منطقه پولی یورو اظهار کرد: چنانچه مشکلات سیاسی و اجتماعی تشدید شود ضربه مهلکی به بازارها وارد می‌شود که تاثیراتی بر سایر کشورها خواهد گذاشت.

روز پنجشنبه جورج پاپاندرئو پیشنهاد استعفای خود را در پی اعتراضات مردمی در این کشور ارائه کرد.

کد خبر 137794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز