معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هیچ خودرو ساز داخلی بیش از یکسال حاضر نیست خودروی خود را گارانتی کند و مسئولیتی را بپذیرد، گفت:

در چنین شرایطی ما چگونه باید سلامت خودروها و معافیت 5ساله آنها را از دریافت معاینه‌فنی بپذیریم؟ سیدجعفر تشکری‌هاشمی در نشست مدیران مراکز معاینه‌فنی کلانشهرهای کشور که روز گذشته برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: هنگامی که در قانون معافیت 5 ساله خودروها به تصویب رسیده آیا کسی سؤال کرده که سازنده‌های خودرو مسئولیت سلامت و در حد استاندارد ماندن خودروهایشان را در این مدت می‌پذیرند یا خیر؟ هیچ خودرو ساز داخلی بیش از یکسال حاضر نیست خودرو را گارانتی کند و مسئولیتی را بپذیرد که این مسئله یک پیام ساده دارد و آن، اینکه خودروهای داخلی معمولا پس از یکسال دچار نقص می‌شوند و از حالت استاندارد فاصله می‌گیرند.

معاون شهردار تهران افزود: خودروهای ما نه تنها به‌دلیل نداشتن کیفیت مناسب، تولید آلایندگی بالایی دارند بلکه از نظر ایمنی نیز سطح شان پایین است؛ چنانچه در برخی خودروها در ساده‌ترین تصادفات نخستین صدمه به سرنشین‌ها می‌رسد.

باج به خودروسازان

در این نشست همچنین وحید نوروزی نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا اظهار کرد: افزایش سن معاینه فنی خودروها از 2 به 5 سال باج‌دادن آشکار به صنعت خودروسازی است. وی ادامه داد: درحالی‌که مجلس به خودروسازان اخطار داده بود که درصورت ادامه روند کنونی و عدم‌اقدامات جدی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، واردات خودرو را آزاد می‌کنیم، معافیت 5 ساله خودروها اقدامی عجیب و غریب و کاملا متضاد بود.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت هوا روز به روز بدتر می‌شود و میزان روزهایی که هوا پاک است کمتر و کمتر. مدیران سازمان محیط‌زیست مجبورند انتقادات را بپذیرند اما درصورتی‌که بند 9 قانون جدید ثبت تخلفات و اخذ جرایم رانندگی مبنی بر معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی تغییر نکند، نمایندگان مجلس نیز از دید افکار عمومی مورد پرسش قرار خواهند گرفت. نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس برای کاهش آلودگی هوا مصوبات خوبی داشته است، گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از مصوباتی است که می‌تواند راه گشای مشکلات موجود باشد. انوشیروان محسنی افزود: نمی‌خواهیم رفع تکلیف کنیم و قبول داریم که باید دقت بیشتری بر سر این موضوع صورت می‌گرفته اما معاونین پارلمانی سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه باید حین بررسی و تصویب طرح این اطلاعات و نظرات کارشناسی را در اختیار مجلس قرار می‌دادند.وی تصریح کرد: با این حال این قانون وحی منزل نیست و ما بلافاصله پس از ابراز نگرانی کارشناسان و مسئولان، جلساتی را برای اصلاح این قانون ترتیب دادیم و پیگیر اصلاح این ماده از قانون هستیم.

خودروها، عامل80 درصد آلودگی هوای شهر

سردار رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این نشست گفت: 80 درصد آلودگی هوای شهر ناشی از تردد خودروهاست و ما موتورسیکلت‌هایی در شهر داریم که 4 تا 8 برابر خودروها، تولید آلایندگی دارند.مدیرکل دفتر بررسی آلودگی هوای سازمان محیط‌زیست نیز که در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: معاینه فنی 25درصد در کاهش میزان آلایندگی خودروها تاثیر‌گذار است و چنانچه خودروها 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف شوند در واقع به اندازه یکسال به میزان آلایندگی هوای تهران افزوده می‌شود.

وحدتی تصریح کرد: معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی موضوعی است که سلامت و امنیت مردم را به خطر می‌اندازد که امیدواریم اصلاح این قانون هرچه سریع‌تر و با جدیت دنبال شود.
همچنین صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز اظهار کرد: ما برای یک بیماری واگیردار مانند آنفلوانزا که ممکن است چند صد نفر را از پای درآورد، همه دست به دست هم می‌دهیم و اقدامات گسترده‌ای را صورت می‌دهیم اما در مورد هزاران هزار تلفات جانی ناشی از آلودگی هوا و تصادفات عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهیم.

کد خبر 137702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز