گروه اقتصادی: بانک مرکزی دیروز نرخ قیمت پایه دلار را 10تومان کم کرد و قیمت این ارز دردسرساز برای مقامات بانک مرکزی و مسئولان ارشد اقتصادی کشور در معاملات بازار آزاد شهر تهران 25تومان نسبت به روز دوشنبه کم شد.

آیا این واکنش بازار به وعده رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش ارزش دلار به قیمت‌های قبلی پایدار خواهد بود؟به گزارش همشهری دیروز در بازار آزاد هر دلار آمریکا تا 1225، دلار کانادا 1280، یورو 1775، پوند انگلیس 2020 و یکصد ین ژاپن 1510 تومان فروخته شد. محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی باردیگر از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای مدیریت نقدینگی دفاع کرد. موضعی که کارشناسان اقتصادی هم بر آن تاکید دارند اما اعضای عمدتا شورای پول و اعتبار موافق نیستند و همچنان بر اجرای سیاست دستوری دولت در پایین نگه داشتن نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر از نرخ تورم تاکید دارند. پرسش فعالان و کارشناسان اقتصادی این است که بانک مرکزی بر سر دوراهی تزریق بی‌محابای دلار یا افزایش سود سپرده‌های بانکی کدام یک را انتخاب می‌کند و آیا نقدینگی سرگردان دوباره به بازار سکه طلا حرکت می‌کند؟

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به انتقاد کارشناسان مبنی براینکه افزایش نرخ ارز با هدف تأمین کسری بودجه و منابع دولت انجام شده است، با تأکید بر اینکه این بانک دنبال سودآوری نیست، گفت: ما به‌دنبال گندمیم اما به‎تبع آن کاه هم حاصل می‌شود. او اظهار داشت: از آنجایی که تقاضای کاذب در بازار ارز و سکه نیاز خروج حباب در این بخش‌ها را تشدید می‌کند بانک مرکزی به‌صورت جدی تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی گفت:‌ تزریق ارز به بازار افزایش خواهد یافت و پیش از این، هفته‌ای1.5میلیارد دلار ارز از مجموع درآمد 70میلیارد دلاری ارزی سالانه از سوی بانک مرکزی وارد بازار می‌شد اما در شرایط فعلی ارز 3 هفته را یکباره به بازار تزریق خواهیم کرد. بهمنی تصریح کرد:‌ این برنامه تا رسیدن به نرخ واقعی ارز در بازار که تابع عرضه و تقاضاست ادامه خواهد داشت. بهمنی انتشار اوراق گواهی سپرده را نیز راهی برای جذب نقدینگی در بازار و کاهش تقاضا برای ارز عنوان کرد و از انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی در آینده نزدیک خبر داد.

به اعتقاد بهمنی، پرداخت تنها 2هزار دلار ارز مسافرتی هیچ محدودیتی ندارد؛ چرا که وی می‌گوید سرمایه‌دار‌ترین کشورها هم اجازه نمی‌دهند هر میزان ارز از کشور خارج شود. رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: سهمیه ارز دانشجویان 30هزار دلار بوده که برای بیماران نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت گرفته است.

دفاع از ارز گران

وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن در واکنشی دیرهنگام به نوسان شدید یک‌هفته اخیر در بازار ارز با بیان اینکه ارز گران‌ موجب افزایش درآمد صادرکنندگان می‌شود، گفت: ارز گران‌ در کنار گرانی کالاها در بازار، روند توسعه را کند و بازپرداخت وام‌های ارزی را سخت‌تر می‌کند. به گزارش مهر، مهدی غضنفری افزود: وزارتخانه متبوعش برای کنترل بازار ارز، برنامه‌ای تدارک دیده که بر مبنای آن، این وزارتخانه برای کنترل بازار ارز حاصل از واردات و صادرات محصولات، وارد عمل شود.

کد خبر 137688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز