همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه مجریه مراقب باشد که متهم به دخالت در انتخابات مجلس نشود، گفت: در انتخابات پیش رو ،‌ اصولگرایان به هر میزان به وحدت نزدیک‌تر شوند منطقی‌تر، عقلایی‌تر و بهتر است؛ البته ممکن است اتحاد کامل پیدا نکنند ولی افتراق کامل هم نباید باشد.

 به گزارش ایسنا علی لاریجانی درباره اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر فعالیت‌هایی جهت دخالت در امر انتخابات و وظیفه دستگاه‌های نظارتی برای رفع نگرانی‌ها در این زمینه اظهار کرد: در این زمینه نشانه‌هایی را نمایندگان مختلف می‌گویند اما الان نمی‌توان آن را ذکر کرد، چون باید تحقیق شود.

 وی ادامه داد: نمایندگان از برخی شهر‌ها حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که دال بر دخالت است، راه حل آن هم چیزی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند؛ چراکه انتخابات مهم است و کسی نباید در آن دخالت کند، ضمن آن‌که من فکر می‌کنم در مجلس نیز باید سازوکاری تعبیه شود تا به این موضوع که رهبری فرمودند توجه خاص شود؛ شورای نگهبان و قوه قضاییه نیز باید خیلی دقت کنند و قوه مجریه مراقبت و ملاحظه نماید تا متهم به دخالت نشود.

 وی در ارزیابی از احتمال رسیدن اصولگرایان به وحدت در انتخابات پیش رو گفت: به این موضوع امیدواریم؛ اگر با تدبیر و تحمل و مدارا عمل کنند به این هدف دست می‌یابند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این‌که اگر اصولگرایان به وحدت نرسند، نمره منفی برای آن‌ها محسوب می‌شود؟

 گفت:‌ این موضوع بستگی به شرایط دارد، قاعدتاً اگر اصولگرایان به عنوان یک جریان فکری به وحدت برسند عاقلانه‌تر و بهتر می‌توانند عمل کنند.

 وی‌ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مبنی به این‌که برای تامین نمایندگی در دوره آینده نباید به صاحبان قدرت و ثروت نزدیک شد، گفت: صدمه این کار زیاد است، چون طبق قانون اساسی مجلس قوه مستقلی است که اگر بر صاحب منصبان قدرت تکیه کند استقلال خود را از دست می‌دهد؛ غرض آن نیست که فقط یک کالبدی از مجلس وجود داشته باشد، مثل بعضی از کشورهای کوچک عربی که می‌خواهند بازی دموکراسی راه بیاندازند، نمایندگان مجلس‌شان را دولت مشخص می‌کند؛ این شکل مجلس چه ارزشی دارد؟

 وی گفت: حسن دموکراسی این است که سه قوه مستقل باشند، البته مستقل بودن به معنای ستیز داشتن با یکدیگر نیست، بلکه به معنای این است که خود تصمیم بگیرند، اگر نمایندگان به صاحبان قدرت متصل شوند، آن وقت مجلس دولتی می‌شود و دیگر استقلال نخواهد داشت و اگر وکلای مجلس به صاحبات ثروت متکی شوند به دلیل وامدار شدن استقلال خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین رهنمود مقام معظم رهبری نیز از برآمده بطن قانون اساسی است و مکرراً به آن تاکید می‌شود، زیرا هیچ قوه‌ای نباید در کار مجلس دخالت کند؛ این‌که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «قوا باید احترام انتخابات را حفظ کنند» معطوف به همین اصل است اما برای جلوگیری از تاثیرپذیری نمایندگان از قدرت و ثروت باید شورای نگهبان و قوه قضائیه از همین حالا خیلی دقت کنند.

 لاریجانی گفت: برخی نمایندگان یکسری اقدامات را در مناطق خودشان گزارش می‌دهند البته اکنون نمی‌توان برآن صحه گذاشت ولی به هر حال نشان دهنده تحرکاتی است که اگر محرز شود آن وقت نمایندگان مجبور به برخورد خواهند شد چون این‌ها نمونه‌هایی از دخالت قدرت در امر انتخابات است، شاید لازم باشد مجلس نیز یک سازوکاری هم برای این امر طراحی کند تا نظر رهبری کاملا تامین و قدرت باید از دست‌اندازی به انتخابات دور شود، البته نمی‌گویم حرف‌هایی که زده می‌شود درست است اما برای آن‌که این حادثه هیچ‌گاه رخ ندهد باید چنین سازوکاری را فراهم کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره شرایطی که اصولگرایان باید با هم وحدت کنند و این که عدم وحدت در چه شرایط اثر منفی ندارد؟ گفت: در کل اصولگرایان به هر میزان به وحدت نزدیک‌تر شوند منطقی‌تر، عقلایی‌تر و بهتر است؛ البته ممکن است اتحاد کامل پیدا نکنند ولی افتراق کامل هم نباید باشد، آن‌جا خیلی منفی است که افتراق کامل صورت گیرد اما ممکن است اتحاد آن‌ها درصدی باشد که به شرایط بستگی دارد.

 رئیس قوه مقننه با اشاره به ملاقات اخیر خود با مقامات سنگاپوری و اندونزیایی و سخنانی فی مابین درباره تحولات منطقه در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا منطقه شاهد خیزش‌های دیگری علیه دیکتاتور‌ها خواهد بود؟ گفت: البته در این رابطه تحلیلم آن است که حرکت‌ها وقتی شروع می‌شوند در درون خود یک نوع آگاهی دارند و این آگاهی جنبه جغرافیایی ندارد، بنابراین از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ این نهضت‌ها یک پیام دارد و آن این است که آگاهی جوانان و مردم در زندگی اجتماعیشان خیلی بالا رفته و شرایط سیاسی عصر امروز مثل چند دهه قبل نیست، این را سیاستمداران باید بفهمند چون مطالبه ملت‌ها آن است که خود می‌خواهند برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند یعنی به دنبال نوعی دموکراسی هستند، این دموکراسی نیز از نوع آمپولی نست که آمریکایی‌ها بخواهند آن را صادر کنند باید با مختصات بومی کشور‌ها سازگار باشد.

 لاریجانی درباره‌ وظیفه دستگاه اجرایی در قبال تذکرات نمایندگان و این‌که چرا آمار تذکرات رو به افزایش است؟ گفت:‌ تذکرات در واقع به معنی آن است که دولت به این موارد توجه کند اما امر الزام آوری نیست، اما چرا تعداد آن گاهی زیاد می‌شود، بر می‌گردد به این‌که گاهی شاید ضوابط قانونی درست اجرا نمی‌شود یا آن‌که اشکالات اجرایی وجود داشته باشد؛ بنابراین افزایش آمار تذکرات به ناکارآمدی برمی‌گردد.

 وی گفت: ممکن است نمایندگان ضعفی را در بخش‌هایی ببینند که در این رابطه تذکر می‌دهند؛ مثلاً وکلای مردم در بحث هدفمندی یارانه‌ها با مشاهده برخی نقایص آن موارد را جهت اصلاح به دولت تذکر می‌دهند، در مرحله بعد اگر اشکال جدی باشد نمایندگان می‌توانند از ظرفیت سوال یا استیضاح استفاده کنند یا کمیسیون‌ها مطابق ماده 33 آیین نامه داخلی مجلس بررسی کنند و گزارش بررسی را به مجلس ارائه دهند.

 وی گفت: در واقع هر یک از آن‌ها مراتبی دارد، معمولاً زمانی که قوانین درست اجرا می‌شود و دولت با برنامه پیش می‌رود، تعداد تذکرات و سوالات پایین می‌آید اما وقتی تعداد آن‌ها رو به افزایش می‌گذارد معلوم است که یک اشکالی در روند اجرا وجود دارد.

 به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، لاریجانی در پاسخ به این سوال که مجلس پیگیری عدم واریز 11/2 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی، عدم پرداخت 7 میلیارد دلار به شرکت نفت و کاهش 74 هزار بشکه نفت در روز به جای افزایش یک میلیون بشکه در روز طبق برنامه توسعه را برای بررسی خارج از نوبت به قوه قضائیه ارجاع داد؛ دستگاه قضا چه اقدامی کرد؟ گفت: اطلاع دقیقی از این‌که قوه قضاییه در این رابطه چه کرد، ندارم. طبق ماده 233 آیین‌نامه مجلس وقتی این‌گونه تخلفات از سوی کمیسیون‌های تخصصی یا کمیسیون اصل90 گزارش شوند، به قوه قضائیه می‌روند؛ طبعاً آن‌جا زمان می‌برد تا به این مسائل رسیدگی شود اما در عین حال برخی تخلفات از نظر مجلس مثل گزارش اخیر کمیسیون انرژی راجع به وزارت نفت محرز بود، برخی تخلفات مربوط به عدم هزینه وجوه در جای تعریف شده قانونی هستند، در واقع منابع از دست نرفتند، بلکه در محل قانونی خود مصرف نشدند؛ به عبارت دیگر دولت محل مصرف اعتبار را جابجا کرد که این کار تخلف محسوب می‌شود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان این‌که «ممکن است‌ همان مدلی که از مصر صادر شد در بحرین و لیبی تکرار نشود» گفت: چون دموکراسی یک روش است، این‌که خیزش‌ها به چه جهتی بروند و با چه مختصاتی دموکراسی را در کشور خود بومی کنند متفاوت است؛ ضمن آن‌که مردم منطقه از تحقیر چند دهه توسط کشورهای غربی ناراحت هستند، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که الان دچار این بیماری سیاسی هستند، اگر خودشان برای اعمال اصلاحات پیش قدم شوند به نفع خودشان است در غیر این‌صورت، این نسیمی که حامل یک نوع بیداری است به آن کشور‌ها نیز خواهد رسید.

 وی در پاسخ به این‌که آیا می‌توان تحرکاتی که در اروپا انجام شده را به بیداری اسلامی ملت‌ها در خاورمیانه پیوند داد؟ گفت: البته نمی‌تواند بدون تاثیر باشد، چون روش‌هایی که در خاورمیانه و شمال آفریقا رخ داد روی هم رفته موفق بودند و رو به پیش است اما شاید در جاهایی مثل لیبی با رفتارهای چندگانه‌ای که غرب یا حاکم لیبی داشت با سنگلاخ‌هایی مواجه شده که با کندی پیش می‌رود، بعضی کشور‌ها مثل مصر رفتار عاقلانه‌تری داشتند که زود‌تر انقلاب در آن‌جا به نتیجه رسید ولی به هر حال این مدلی است که ملت برخی کشورهای اروپایی هم می‌توانند به لحاظ ظاهری از آن الگو بگیرند.

 لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود، در ارزیابی ازعملکرد وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه، گفت: البته برخی از تحرکات آن‌ها مطلوب و مفید برای ایجاد آرامش در منطقه بود اما ممکن است برخی دوستان که دراین زمینه اظهار نظر کردند از باب آن باشد که از همه ظرفیت‌ها باید برای این مساله مهم استفاده شود؛ من هم این توصیه را دارم.

 لاریجانی ادامه داد: در جمهوری اسلامی یکسری رجال با تجربه سیاسی هستند که از صحنه بین‌الملل آشنایی خوبی دارند، در این‌گونه وقایع باید از افراد با تجربه استفاده شود و نمی‌شود از افراد کم‌اطلاع برای حل مسائل پیچیده مثل این حوادث منطقه‌ای استفاده کرد، هرچه وزارت خارجه سپهر اندیشه خود را باز کند و از افراد با تجربه در این حوزه‌ها بهره بگیرد مفید‌تر خواهد بود.

 وی درباره راهکارهایی که می‌تواند روابط ایران با مصر را نزدیک‌تر کند، گفت: البته ایران و مصر به لحاظ ملت‌ها با یکدیگر خیلی قرابت دارند و این هم یک ریشه تاریخی فکری دارد، مصری‌ها در زمینه معارف اسلامی از بلوغ برخوردارند و هم روش عقلانی و معتدلی را دنبال کردند، یعنی مثل وهابی‌ها نیستند؛ وهابی‌ها دچار تعطیلی عقل شدند و می‌خواهند بقیه فرق اسلامی مثل آن‌ها شوند که این امکان‌پذیر نیست؛ فیلسوفان، ادیبان و متکلمین در ایران، مصر و بسیاری کشورهای اسلامی ذهن جامعه را رشد دادند؛ بنابراین آن‌ها دیگر جمود ندارند اما این‌که در حوزه سیاست روابط ایران و مصر محقق شود، امر خوبی است که بستگی به شرایط جدید، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مصر دارد، البته گام‌هایی را قبل از برگزاری انتخابات در این کشور می‌توان برداشت.

 وی ادامه داد: من شنیدم یکی از کشورهای منطقه خیلی خودش را به آب و آتش می‌زند که رابطه‌ای میان ایران و مصر شکل نگیرد؛ این مساله دردی را از آن‌ها دوا نمی‌کند چون آن‌ها دچار یک بیماری مزمن سیاسی هستند و راه حل آن دادن رشوه اقتصادی به مصر نیست، به عبارت دیگر آن‌ها باید در زمینه سیاسی اصلاحات واقعی انجام دهند، رشوه اقتصادی دادن تنها مسکن است.

 لاریجانی در پایان سخنان گفت خاطرنشان کرد: البته آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیز مخالف برقراری روابط میان تهران و قاهره هستند، نخستین گام برای برقراری رابطه این است که مسئولان وزارت خارجه دو کشور گفت‌وگو‌هایی داشته باشند؛ برخی حرف‌ها که من در رسانه‌ها می‌شنوم بیشتر از جنس بهانه گیری است، ارتباط میان ایران و مصر خیلی احتیاج به گفت‌وگوی رسانه‌ای ندارد بلکه بیشتر نیاز به گفتگوی دیپلماتیک دارد که فکر می‌کنم این مسیر پیش خواهد رفت.

کد خبر 137435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز