گروه سیاسی: در شرایطی که امسال سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده، نزدیک به 2 ماه است که 2 قوه قانونگذاری و اجرایی کشور در اجرای یک ماده از برنامه پنجم توسعه به هم گره خورده‌اند؛ ماده‌ای که تاکید دارد دولت باید در عرض 2 سال تعداد وزارتخانه‌ها را از 21 به 17 کاهش دهد اما از زمانی که زمزمه اجرای این قانون شنیده شده است، گاه دولت و مجلس در ارائه لایحه ادغام وزارتخانه‌ها به مناقشه افتادند؛ گاه در سرپرستی که برای این وزارتخانه‌ها تعیین شد و گاه در تغییراتی که مجلس در لایحه دولت ایجاد کرد.

نمایندگان

درباره این موضوع که منجر به دریافت نخستین کارت زرد رئیس‌جمهور از مجلس نیز شد، میزگردی با حضور غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون اصل90 مجلس، سیدجواد زمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و محمدرضا حاجی‌اصغری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و عضو کمیسیون ویژه اصل 44 برگزار کردیم. این نمایندگان تفسیر اشتباه از ماده 53 قانون برنامه پنجم را عاملی بر تمام این اتفاقات دانستند و بر ضرورت پرهیز از ادغام شتابزده و غیر کارشناسی تأکید کردند.این نمایندگان به استناد جمله‌ای که رئیس جمهور در نشست خبری‌اش گفته و اظهار داشته بود در برابر حرکاتی که مجلس می‌کند یک موضع دارد و آن سکوت، الهام‌بخش وحدت است، گفتند: سکوت، الهام‌بخش وحدت نیست؛ الهام‌بخش وحدت، اجرای قانون و پایبندی به قانون است اما در مجادله قانون سکوت معنی ندارد.

کج‌سلیقگی شد

این نمایندگان به پرسشی درباره اینکه دولت در ماده 53، برداشت خود را داشت، آیا لازم نبود مجلس در تدوین و تصویب ماده 53 کمی سفت و سخت‌تر برخورد می‌کرد که جای سوءبرداشت‌ها را برای مجری باقی نمی‌گذاشت؟ پاسخ گفتند.زمانی نماینده مردم کنگاور به برخی تخلفات دولت اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم دولت کج‌سلیقگی کرد. دولت در اینجا شبهه داشت، در مورد وزارت ورزش هم شبهه داشت؟ درباره وزارت نفت که سرپرستش نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد، در آنجا هم شبهه داشت؟ یا درباره استانداری که استان فارس را به هم ریخته بود و از رئیس‌جمهور رتبه گرفت و معاون رئیس‌جمهور شد هم شبهه داشت؟ اینها کج‌سلیقگی است. حالا در ماده 53 به فرض ابهام داشت اما یک رئیس‌جمهور باید بداند که طبق قانون نمی‌تواند سرپرست وزارتخانه باشد.

ایشان باید بداند وقتی وزارت ورزش تصویب شد و شورای نگهبان تایید کرد باید اجرا شود. اگر دولت روی این مسائل شبهه داشت، آیا درباره اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها هم شبهه داشت؟ مگر قانون نگفته است این قانون باید براساس یک شیب 5 ساله که به مردم فشار نیاید اجرا شود؟ دولت در مورد این قانون هم شبهه داشت که آمده است و یکدفعه قانون را اجرا می‌کند؟اسداللهی نماینده مردم تربت‌جام هم گفت: ما در قانون هیچ‌جا بن‌بست نداریم؛ هرجا هم اختلافی پیش می‌آید برابر اصل 110 قانون اساسی رهبر معظم انقلاب وظیفه تنظیم و هماهنگی بین قوا را برعهده دارند؛ بالاخره ما نباید کشور را به‌خاطر برداشت‌های شخصی معطل بگذاریم.

مجلس، کوتاه نیامده است

این سه نماینده مجلس در ادامه این بحث به سؤالی مبنی بر اینکه اگر مجلس معتقد به تخلفات از سوی دولت بود و جسارت دولت در برابر مجلس را می‌دیدند، چرا طبق آیین‌نامه عمل نکرده و برخورد نکردند و چرا کوتاه آمدند، اظهارنظر کردند. زمانی گفت: به‌نظر من مجلس کوتاه نیامده است .حاجی اصغری به جلسه علنی 11 خرداد اشاره کرد و افزود: در آخرین مورد، همکاران ما در مجلس ماده 233 آیین‌نامه داخلی مجلس را اجرا کردند و به دولت اخطار دادند و کمیسیون اصل 90 هم گزارش‌های دیگری را آماده کرده که در دستور رسیدگی قرار گرفته است. اینکه مجلس به تکلیف قانونی‌اش عمل کرده است اصلا بحثی در آن نیست. به‌نظر، دولت برای اینکه به اراده جمعی احترام بگذارد باید قوانین را اجرا کند چون در خیلی جاها می‌بینم دولت یا می‌گوید قوانین را اجرا نمی‌کنم یا اینکه در مورد اجرای قوانین سکوت می‌کند که این سکوت، الهام‌بخش نمی‌تواند باشد.

ضرورت عمل به قانون

اسداللهی هم به کتابی اشاره کرد که در ایام ارتحال امام خوانده است و گفت: من در ایام ارتحال حضرت امام کتابی را خواندم که مجلس تهیه کرده بود با عنوان «مجلس مقتدر» که بیانات امام را درباره مجلس آورده بود. بیشترین تاکید حضرت امام بر اجرای قانون بود؛ ایشان حتی در جاهایی با این ادبیات که شما مگر چه‌کاره‌اید که قانون را اجرا نکنید؟ یا کسی که در مقابل مصوبه مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است بایستد مفسد‌فی‌الارض است، به اقتدار مجلس عقیده داشتند. در جریاناتی که در کشور ما به‌وجود آمد به‌خصوص در جریان بعد از انتخابات، مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند داور نهایی، قانون است؛ حدود و وظایف همه را هم قانون تعیین کرده است؛ جایگاه مجلس مشخص است و جایگاه دولت هم مشخص است.

وی افزود: من خودم عضو کمیسیون اصل90 هستم. مجلس به وظیفه خودش عمل کرده است، رئیس کمیسیون اصل 90 در جلسه علنی11 خرداد گزارشی از تخلفات دولت را ارائه داد که هم در صحن اشاره شد و هم گزارش آن خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد و هم برای خود آقای رئیس‌جمهور و هم به قوه قضاییه ارسال شد. زمانی هم در نهایت گفت: وظیفه مجلس این نیست که جامعه را به تنش بکشاند، وقتی خودمان می‌گوییم قانون، باید به قانون عمل کنیم. دولت قول 2میلیون و 500 هزار شغل را داده است؛ 3 ماه از سال گذشته هنوز نه سازوکاری و نه اعتباری برای این موضوع تعیین شده است. مجلس اگر بخواهد به این کارها بپردازد، تنش در جامعه ایجاد می‌شود. مجلس وارد تنش نشده اما به وظایفش عمل کرده است. اعتقاد ما بر این است که برخی با یک دست سنگ پرتاب می‌کنند و با زبان می‌گویند وحدت! ولی درباره مجلس اینگونه نیست که سنگ پرتاب کند و وحدت بگوید.

کد خبر 137375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز