شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

مهدی امیر‌پور: هیچ دختر ایرانی تا کنون نتوانسته به افتخاری برسد که او رسیده اما حالا ارغوان رضایی 20 ساله با نام ایرانی‌اش در تنیس دنیا می‌درخشد.

ده روز پیش ارغوان رضایی آخرین تمرینات خودش پیش از شرکت در مسابقات اوپن استرالیا را در کرج انجام داد. او روزی هشت ساعت در زمین‌های تنیس جهانشهر تمرین می‌کرد و پس از آن برای بدنسازی به ارتفاعات توچال و امام‌زاده داوود می‌‌رفت تا همه در دنیا بفهمند چهلمین زن در رتبه‌بندی فدراسیون جهانی تنیس، یک ایرانی است.

تابستان 1380 فائزه هاشمی رئیس مسابقات زنان کشورهای اسلامی به هر دری زد که بتواند دختر چهارده ‌ساله‌ای راکه در سنت اتین زندگی می‌کرد به تهران بیاورد تا در مسابقات تنیس برای تیم ملی ایران بازی کند. هاشمی پنج بلیت رفت و برگشت برای آن دختر فرستاد و حتی در یکی از بهترین هتل‌های تهران یک سوئیت پنج نفره رزرو کرد تا آن دختر همراه خانواده‌اش بدون مشکل به ایران بیاید.

دختر با وجود این که ده سال از رقیبانش کوچک‌تر بود، به راحتی توانست مقام قهرمانی تنیس زنان کشورهای اسلامی را مال خود کند. پس از آن قهرمانی، خانوادة پنج نفره رضایی به سنت اتین برگشتند تا چهار سال بعد برای دومین مرتبه، قهرمان تنیس مسابقات ورزشی زنان کشورهای اسلامی شود.

پس از آن بود که همه فهمیدند او به تنهایی می‌تواند تنیس زنان ایران را در دنیا به جایی برساند ولی او باز هم به فرانسه بازگشت. چند ماه بعد خبر رسید که همان دختر، اولین زن ایرانی به حساب می‌آید که در گرانداسلم بازی کرده. تا پیش از آن هیچ‌‌یک از زنان ایرانی نتوانسته بودند در یکی از تورنمنت‌های اوپن فرانسه، ویمبلدون، اوپن آمریکا و اوپن استرالیا حاضر شوند ولی ارغوان رضایی توانست این رکورد را ثبت کند.

او با استفاده از «وایلد کارد» به مسابقات اوپن فرانسه راه یافت و اولین نمایش خود در مسابقات گرانداسلم را با پیروزی پشت سر گذاشت. هر چند که در دومین مسابقه شکست خورد. به هر حال این یک پیروزی بزرگ برای ارغوان رضایی بود. استعداد او در تنیس کاری کرد تا ارغوان در کمتر از دو سال بتواند خودش را به رتبه 41 رتبه‌بندی جهانی تنیسورهای زن دنیا برساند. یک رکورد کاملا تاریخی.

تیم خانوادگی
ارغوان رضایی را در دنیا به «اَرَوانه رضایی» می‌شناسند. تلفظ ارغوان برای زبان‌های اروپایی سخت است و برای همین او این نام را برای خودش انتخاب کرده. البته او در سایت شخصی خودش نوشته که «اروانه» در زبان فارسی نام گلی است تا به همه ثابت کند با وجود این که تنها چند ماه در ایران زندگی کرده، اما اصلیتی ایرانی دارد.

ارغوان در 14 مارس 1987 در سنت اتین فرانسه به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو از ایرانیان مهاجرت کرده به فرانسه هستند. مادرش فیزیوتراپ بود و پدرش مربی تنیس. پس اصلا عجیب نبود که آن‌ها از هفت سالگی راکت تنیس به دست دخترشان بدهند. ارغوان وقتی می‌خواهد از روزهای سخت تمرین کودکی بگوید می‌خندد: «بعضی روزها گریه می‌کردم. برف و باران می‌بارید و گاهی وقت‌ها درجة هوا به زیر صفر هم می‌رسید اما باز هم پدر مجبورم می‌کرد تمرین کنم.» ارسلان رضایی اولین و آخرین مربی او در تنیس است. پدری که ده سال تمام دخترش را تمرین داد تا بالاخره ارغوان به مسابقات گرانداسلم راه پیدا کند.

در تمام این سال‌ها ارغوان هیچ حامی مالی‌ای نداشت و پدرش تمام هزینه‌های زمین بازی، بلیت‌های مسافرت و اقامت در هتل‌ها را پرداخت می‌کرد. ارغوان می‌گوید: «دوران سختی بود. مجبور بودم لباس‌هایی بپوشم که مارک نداشته باشد. روی مارک کفش‌هایم را چسب می‌زدم تا مفت و مجانی برندی را تبلیغ نکنم.»

او حتی پول نداشت که کفش استاندارد تنیس روی چمن را بخرد. اما با این وضع باز هم ارغوان به مسابقات اوپن فرانسه راه پیدا کرد و در زمینی مسابقه داد که آندره آغاسی اسطورة دوران کودکی‌اش در آن تنیس بازی کرده بود.

او موفقیت‌اش را حاصل یک کار تیمی می‌داند. تیمی که در آن پدرش ارسلان مربی، مادرش نوشین فیزیوتراپ، برادرش انوشیروان رقیب تمرینی، خواهر کوچک‌ترش تماشاگر و خودش بازیکن آن است.

پلاک ایران به گردن ارغوان
ارغوان پس از «سانیا میرزا»ی هندی، دومین زن مسلمان است که به مسابقات گرانداسلم راه یافته. او از یک پدر و مادر مسلمان متولد شده و در مسابقات، لباس‌‌‌های تیره و پوشیده، می‌پوشد. اعتقادات مذهبی پدرش که مربی ارغوان هم هست تا حالا نگذاشته او حتی یکی از مسابقات دخترش را مقابل تنیسورهای دیگر تماشا کند.

ارسلان همیشه با تلفن همراه لحظه به لحظه از بازی دخترش در زمین خبردار می‌شود. به خاطر همین لباس‌های پوشیده هم بود که حامی مالی‌ای برای حمایت از او پا پیش نمی‌گذاشت. با وجود این ارغوان به قدری خوب تنیس بازی کرد تا بالاخره یک شرکت هواپیمایی در پاریس حامی مالی او شود. اما این پایان دردسرهای ارغوان نبود.

او از کودکی عادت کرده که در مسابقاتش پلاکی با طرح نقشة ایران را به گردن بیندازد. اما گویا این پلاک پارسال برایش دردسر شد و در یک کنفرانس خبری خبرنگار خبرگزاری فرانسه را عصبانی کرد. آن خبرنگار از ارغوان پرسیده بود: «وقتی از امکانات فرانسه برای تمرین استفاده می‌‌کنی چرا نقشة ایران را به گردن می‌اندازی؟» و ارغوان این‌طور جواب داد: «من متولد فرانسه هستم اما پدر و مادرم ایرانی هستند. انگار به یک مادر بگویند کدام بچه را دوست داری. او حتما می‌گوید هر دو تا را. من این کار را می‌کنم تا ثابت کنم دو ملیتی هستم.»

با وجود این که ارغوان دو مرتبه برای تیم ملی ایران در مسابقات زنان کشورهای اسلامی بازی کرده اما فرانسوی به حساب می‌آید. او پاسپورت فرانسوی دارد و به خاطر این که تنیس زنان کشورهای اسلامی در فهرست مسابقات رسمی فدراسیون جهانی تنیس (ITF) نبود، او توانست برای ایران بازی کند.

ارغوان در تمام مسابقات رسمی که در دو سال اخیر داشته با ملیت فرانسوی مسابقه داده. البته او هر وقت بخواهد می‌تواند با حمایت فدراسیون تنیس ایران تابعیت ایرانی بگیرد.

خروشی رئیس فدراسیون تنیس می‌گوید: «ITF مجوز پوشش اسلامی را برای مسابقات زنان داده و ما می‌توانیم او را در ایران به بازی بگیریم.» اما مشکل این‌جاست که هیچ‌یک از رقیبان ارغوان مسلمان نیستند و نمی‌توانند در زمین‌های تنیس ایران با او مسابقه بدهند.

با این حساب او چاره‌ای ندارد جز مسابقه با تابعیت فرانسوی. البته در تمام دنیا او را یک تنیسور ایرانی به حساب می‌آورند و برای همین است که فدراسیون تنیس فرانسه بین او و دیگر تنیسورهای فرانسه تبعیض قائل می‌شود.

 ارغوان پارسال هم که برای شرکت در مسابقات اوپن آمریکا به نیویورک پرواز کرده بود، به مشکل خورد. در آن مسافرت ارسلان رضایی به خاطر پاسپورت ایرانی‌ای که داشت نتوانست ویزای آمریکا را بگیرد و انوشیروان به جای پدر، مربی ارغوان شد.

رکورد سریع‌ترین پیروزی در یک گیم
ارغوان رضایی در سال گذشته توانست خودش را از رتبه224 در رتبه‌بندی تنیسورهای زن دنیا به رده41 برساند. این در حالی است که او تا به حال تنها 73 مسابقة تنیس انجام داده که در 51 مسابقه برنده شده. او در سه مسابقه از چهار تورنمنتی که گرانداسلم به حساب می‌آیند شرکت کرده.

سال2005 که با استفاده از «وایلد کارد» توانست بدون شرکت در مسابقات مقدماتی به اوپن فرانسه برسد، در دومین مسابقه شکست خورد و حذف شد. اما امسال او در اوپن فرانسه به جمع 32 تنیسور برتر رسید. ارغوان در اوپن آمریکا هم درخشید و با سه پیروزی متوالی خودش را به جمع 16 تنیسور برتر رساند، اما با شکست مقابل «النا دمنتیوا» از روسیه نتوانست به جمع هشت نفر نهایی برسد. با این حساب پیشرفت او در رتبه‌بندی، کاملا منطقی است.

او چهارمین تنیسور زن فرانسه است، سومین تنیسور برتر آسیا و اولین زن ایرانی حاضر در گراند اسلم. ارغوان رکورد سریع‌ترین پیروزی در یک گیم را چند ماه پیش جابه‌جا کرد و با چهار سرویس متوالی توانست در عرض 40 ثانیه گیم  را ببرد. در تورنمنت‌ «پواتیه» فرانسه قهرمان شد و در مسابقات «تلده‌گراند» اسپانیا به مقام نایب قهرمانی رسید.

محکم‌ترین ضرباتی که می‌زند، ضربات بک هندی است که با دو دست و از سمت راست می‌زند و انوشا شاه‌قلی رقیب تمرینی او در مدتی که در ایران بود، به این موضوع اعتراف کرده. قوی‌ترین بک هندش 195 کیلومتر در ساعت سرعت گرفته. او در تمام این سال‌ها هر جا رفته خودش را یک ایرانی معرفی کرده.

کسی که به خوبی می‌داند پدربزرگ پدری‌اش یزدی است و پدربزرگ مادری‌اش رشتی. به تازگی با پیروزی در گرانداسلم‌ها درآمد خوبی کسب کرده. به طوری که پس از صعود به دور سوم اوپن فرانسه 38600 یورو به جیب زد. او در یک سال و نیم گذشته در مجموع 195793 دلار جایزه گرفته که بودجة ده سال فدراسیون تنیس ایران است.

هنوز کسی فراموش نکرده زمانی که چهارده سال داشت و در مسابقات زنان کشورهای اسلامی تنیسور 25 سالة پاکستانی را برد گفت: «رقیبم بسیار ضعیف بود و من در مسابقه مواظب‌اش بودم تا مشکلی برایش پیش نیاید.» او تا بیست سالگی سه ماه دیگر فرصت دارد و می‌خواهد در این مدت در رتبه‌بندی به جمع بیست تنیسور برتر دنیا برسد و پس از بازنشستگی به دختران ایرانی آموزش تنیس بدهد.

مهم‌ترین مسابقه زندگی ارغوان رضایی، تنیس با نفر دوم رتبه‌بندی جهانی بود روزی که 5 گیم از شاراپوا گرفت!

23جولای سال2005 ارغوان در دور دوم مسابقات اوپن فرانسه به «ماریا شاراپوا» از روسیه خورد. کاملا قابل پیش‌بینی بود شاراپوا که مشهورترین چهرة زن تنیس دنیا به حساب می‌آمد، بتواند رضایی را ببرد. ولی کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که رضایی با رتبه‌بندی 244 بتواند از قهرمان مسابقات ویمبلدون 5 گیم ببرد.

او در ست نخست، مسابقه را شش بر سه به شاراپوا واگذار کرد و در ست دوم رضایی دو بر دو با رقیب پیش می‌رفت. اما ناراحتی در زانوی او کار را به جایی رساند تا شاراپوا شش بر دو ست دوم را هم ببرد. پس از این مسابقه که 67 دقیقه طول کشید شاراپوا از بک هندهای رضایی تعریف کرد.

به هر حال بردن 5 گیم مقابل تنیسوری که از 15 سالگی در مسابقات گراند اسلم شرکت کرده و تا به حال نوزده بار در این مسابقات قهرمان شده کار کوچکی نبود. نکتة دیگر این‌که شاراپوا با این همه سابقه و افتخار سه ماه از ارغوان کوچک‌تر است. او متولد 19آوریل1987 است.

شناسنامه
نام: ارغوان
نام خانوادگی: رضایی
تاریخ تولد: 14مارس 1987
محل تولد: سنت اتین
قد: 163 سانتی‌متر
وزن: 60 کیلوگرم
زمین تمرینی: Nice Lawn tenis club
مربی: ارسلان رضایی
مارک راکت: Babo Lat
حامی مالی: Beau Vais – Tille Air Port
سرگرمی: موسیقی و حل کردن جدول کلمات متقاطع
زبان: فارسی، انگلیسی، فرانسه
علاقه‌: ستاره‌شناسی و نجوم

کد خبر 13737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز