گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در نخستین سفر خود به پاکستان پس از کشته شدن اسامه‌بن‌لادن در عملیات نیروهای آمریکایی روز گذشته برای مذاکره با مقام‌های ارشد این کشور وارد اسلام آباد شد.

حامد کرزی

این سفر مهم و راهبردی در حالی صورت گرفته که در هفته‌های گذشته روابط دو طرف چندان صمیمانه نبوده است و مقام‌های افغان پس از کشته‌شدن بن‌لادن در شهر ابوت‌آباد بارها دولت پاکستان را هدف انتقادهای خود قرار دادند. رئیس‌جمهور افغانستان که در راس یک هیات بلندپایه به اسلام‌آباد سفر کرده قرار است در دیدار دو روزه خود از پاکستان با مقام‌های ارشد این کشور از جمله آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور و یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر گفت‌وگو کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مذاکره درباره روند صلح با طالبان در راس گفت‌وگوهای دو طرف طی این سفر قرار دارد. درحالی‌که هر دو کشور طی سال‌های گذشته درگیری‌های شدیدی با شبه‌نظامیان داشته‌اند قرار است به‌طور رسمی کمیسیون مشترک روند صلح در افغانستان طی این سفر راه‌اندازی شود. راه‌اندازی این کمیسیون در سفر یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان به کابل در ماه گذشته پیشنهاد شد. گیلانی در این سفر بر شکل‌گیری یک توافق سیاسی داخلی بادوام و باثبات تاکید و اعلام کرد که راه حل خارجی نتیجه‌ای برای دو طرف نخواهد داشت. گفته می‌شود نخست‌وزیر پاکستان طی سفر اخیر خود به کابل خواستار مخالفت کابل با تشکیل پایگاه دائمی آمریکا در این کشور شده بود.

در مقابل مقام‌های افغانستان هم به‌خوبی دریافته‌اند که هر نوع تلاش آنها برای صلح با طالبان بدون کمک دولت پاکستان بی‌نتیجه خواهد ماند. مقام‌های کابل در گذشته تاکید کرده‌اند که پناهگاه شبه‌نظامیان مخالف دولت این کشور در خاک پاکستان قرار دارد و عملیات آنها در این کشور سازماندهی می‌شود؛ اتهامی که مقام‌های پاکستانی همواره آن را رد کرده‌اند. حامد کرزی اما پس از عملیات ترور بن‌لادن بار دیگر انگشت اتهامش را به سوی پاکستان گرفت و این مسئله را ثابت‌کننده ادعاهای دولت افغانستان درباره وجود پایگاه‌های شبه نظامیان در خارج از مرزها خواند. با وجود تنش‌های به‌وجود آمده پس از عملیات 2 می ‌نیروهای آمریکایی مقام‌های دوطرف به‌خوبی می‌دانند که کاهش حملات شبه نظامیان طالبان تنها با همکاری دو طرف میسر خواهد شد.

قرار است در این سفر رؤسای جمهور 2کشور توافقنامه‌های حمل ونقل و تجارت بین افغانستان و پاکستان را امضا کنند. دولت کرزی مدت‌هاست که با تشکیل شورای‌عالی صلح به ریاست برهان الدین ربانی در تلاش برای رسیدن به توافق صلح برای پایان حملات شبه نظامیان طالبان در خاک این کشور است، با وجود این هنوز نتوانسته نتیجه قابل‌قبولی در این رابطه به دست آورد و حملات شبه نظامیان همچنان در منطقه ادامه دارد.

دیدار مقام‌‌های دو طرف در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا قرار است به‌زودی برنامه خود برای کاهش نیرو در افغانستان در سال‌جاری را اعلام کند. حضور نیروهای ائتلاف خارجی و حملات آنها در این راه مشکل بزرگی برای دو طرف به حساب می‌آید که بارها باعث موضع‌‌گیری شدید مقام‌های 2کشور شده است. کرزی به تازگی با محکوم کردن کشتار مجدد غیرنظامیان کشورش در عملیات نیروهای ناتو خواستار توقف حملات نیروهای خارجی شد و در هشداری جدی اعلام کرد که این نظامیان می‌توانند برای مردم افغانستان تبدیل به نیروهای اشغالگر شوند. گسترده شدن حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به منطقه مرزی پاکستان و همچنین تجاوز به خاک این کشور هم در ماه‌های گذشته بارها باعث موضع‌گیری مقام‌های پاکستانی شده است.

کد خبر 137255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز