چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: لیگ دهم با قهرمانی سپاهان به پایان رسید؛ تیمی که بعد از قهرمانی لیگ نهم ضمن حفظ کادر فنی، ترکیبش را با خرید چند بازیکن خوب تقویت کرد.

فوتبال

 با چنین تدارک مناسبی، قبل از شروع لیگ همه از سپاهان به‌عنوان مدعی اول قهرمانی نام می‌بردند. حالا با پایان لیگ این سؤال پیش می‌آید که قهرمانی سپاهان چقدر مقتدرانه بود؟ در این گزارش عملکرد سپاهان با قهرمانان 5 لیگ معتبر اروپا مقایسه شده که می‌تواند پاسخ سؤال فوق را روشن کند.

متوسط امتیاز؛ کمتر از 2

یکی از پارامترهایی که برای عملکرد یک تیم در لیگ در نظر گرفته می‌شود، متوسط امتیاز است و معمولا تیم‌هایی که به قهرمانی می‌رسند به‌طور متوسط به ازای هر بازی بیش از 2امتیاز به دست می‌آورند ولی این رقم برای سپاهان عدد1.94است که نشان می‌دهد این تیم در طول فصل نتوانسته روند یک تیم قهرمان را حفظ کند. بررسی متوسط امتیاز قهرمانان اروپایی هم این موضوع را تأیید می‌کند.
بارسا که در لالیگا مقتدرانه به قهرمانی رسید، به‌ازای هر بازی توانسته به‌طور متوسط 53/2امتیاز بگیرد. این عدد برای دورتموند که در بوندس‌لیگا توانست با اختلاف نسبتا زیادی به قهرمانی برسد، 2.21است. میلان و منچستریونایتد هم که به ترتیب قهرمان ایتالیا و انگلیس شدند، به ترتیب به‌طور متوسط به ازای هر بازی 2.16و2.11 امتیاز گرفته‌اند. پایین‌ترین رقم متوسط امتیاز در میان قهرمانان 5 لیگ بزرگ اروپا به لیل فرانسه تعلق دارد که عدد 2 است.

صدرنشینی در نیم‌فصل دوم

تعداد هفته‌های صدرنشینی هم پارامتری است که نشان می‌دهد تیمی که به قهرمانی رسیده، در طول فصل چه روندی را طی کرده است. تعداد بیشتر هفته‌های صدرنشینی نشان می‌دهد که تیم، علاوه بر قهرمانی، توانسته در طول فصل اقتدارش را در لیگ نشان بدهد و برتری‌‌اش را دیکته کند؛ مثلا قهرمانی این فصل آژاکس در لیگ هلند از آن جهت غیرمنتظره بود که در طول فصل تنها یک هفته در صدر جدول قرار داشت و صدرنشینی‌‌اش در هفته پایانی تنها برای دومین بار در طول فصل اتفاق می‌افتاد.در این مقایسه، باز هم قهرمانان 5 لیگ معتبر اروپا آمار بهتری از سپاهان دارند و همه آنها بیش از 20 هفته صدرنشین بوده‌اند، در حالی که این رقم برای سپاهان تنها 12هفته است. البته لیگ برتر ایران در 34 هفته برگزار می‌شود که از این نظر تنها با بوندس‌لیگاقابل مقایسه است و 4 لیگ دیگر اروپا در 38هفته برگزار می‌شود.
بیشترین هفته‌های صدرنشینی در این5 لیگ به میلان تعلق دارد که 29 هفته در رتبه نخست بوده. این تیم در شروع لیگ برای یک هفته صدر نشین شد،در هفته یازدهم به صدر بازگشت و این رتبه را تا آخر حفظ کرد. بارسا هم توانست 26هفته در صدر باشد. بارسا نخستین بار در هفته سیزدهم و بعد از پیروزی به‌یاد ماندنی5 بر صفر در ال‌کلاسیکو صدرنشین شد و آن را تا روز آخر حفظ کرد.

دورتموند هم با وجود اینکه بوندس‌لیگا4 هفته کمتر از لالیگا طول می‌کشد، مثل بارسا 26 هفته در صدر بود. پس از شروع رویایی ماینتس که در 7هفته نخست به پیروزی رسید و در صدر بود، دورتموند از هفته هشتم صدرنشین شد. پس از وقفه‌ای یک هفته‌ای، زردپوشان در هفته دهم به صدر برگشتند و تا هفته آخر در آن رتبه بودند. منچستریونایتد و لیل هم 24هفته صدرنشین بودند؛ اولی از هفته پانزدهم تا آخر فصل و دومی از هفته14، در حالی که تنها یک بار آن را از دست داد.

همه این 5 تیم پیش از شروع نیم‌فصل دوم به صدر رسیدند، در حالی که سپاهان در هفته بیست‌و‌دوم، یعنی هفته پنجم از نیم‌فصل دوم به صدر رسید. پیش از آن، رتبه نخست بین تیم‌هایی مثل استقلال، استیل‌آذین و نفت آبادان دست به دست شده بود تا اینکه ذوب‌آهن آن را در اختیار گرفت. این تیم تا هفته بیست‌و‌دوم هم صدر جدول را حفظ کرد، ولی با شروع لیگ قهرمانان آسیا به‌تدریج تضعیف شد تا جایش را به همشهری‌‌اش بدهد.

4 شکست؛ کمتر از دورتموند

تعداد شکست‌ها هم معیارخوبی برای بررسی عملکرد یک تیم قهرمان است و قهرمانی پورتو در لیگ پرتغال که بدون شکست به دست آمد، نشان از ثبات و برتری این تیم نسبت به سایر رقیبان دارد.
آمار سپاهان با 4 شکست از این نظر مشابه میلان، منچستریونایتد و لیل است. بارسا با تنها 2 باخت کمترین باخت را در میان 5 قهرمان اروپا دارد و دورتموند با 5 باخت بیشترین را. البته باخت‌های زیاد دورتموند به این دلیل است که قهرمانی این تیم از مدت‌ها قبل قطعی شده بود. باخت هفته آخر سپاهان مقابل سایپا هم دلیل مشابهی داشت و زردپوشان با آگاهی از قهرمانی‌شان به کرج رفتند؛ بدین ترتیب سپاهان تنها در تعداد شکست‌ها، در این مقایسه آماری در رتبه آخر قرار نمی‌گیرد. سپاهان اما از نظر درصد شکست(11.76) در یک فصل پس از دورتموند در رتبه ماقبل آخر می‌ایستد.

قهرمان بی‌رقیب

تردیدی نیست که سپاهان شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی در لیگ دهم بود، ولی آمار ضعیف تر این تیم در مقایسه با 5 قهرمان اروپایی نشان می‌دهد که در لیگ دهم رقیبی جدی نداشته است. استقلال نوسان زیادی داشت و ذوب‌آهن بعد از شروع خوبش، در نیم‌فصل دوم افت کرد. در این شرایط سپاهان که در نیم‌فصل اول نتوانسته بود در حد مدافع عنوان قهرمانی باشد و امتیازات نسبتا زیادی از دست داده بود، در نیم‌فصل دوم توانست اختلافش را جبران کند و حتی 2هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شود.

کد خبر 137145

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز