سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

جامعه را می‌توان به‌عنوان گروهی از افراد، با زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی مشترک تعریف کرد. جامعه‌ساختاری با پیش‌زمینه فرهنگی و اجتماعی مشترک است. تا به حال فکر کرده‌اید که ریشه معادل انگلیسی جامعه یعنی Society چیست؟

این کلمه از واژه فرانسوی Societe (از ریشه لاتین Societas به معنای تعامل دوستانه با دیگران) گرفته شده است.

هدف جامعه

یکی از اهداف اصلی جامعه، شکل دهی یک گروه سازماندهی‌شده از افراد است که می‌توانند به روش‌ها و در زمینه‌های مختلف از هم حمایت کنند. در زمان‌های سخت و دشوار، مفهوم بخشی از اجتماع بودن و اهمیت آن بهتر درک می‌شود؛ عضوی از گروه اجتماعی شما در زمان مشکلات به کمک شما می‌شتابد. جامعه می‌تواند شما را از لحاظ جسمانی، عاطفی، مالی یا پزشکی حمایت کند.هویت یک جامعه را روابط اجتماعی درونی آن شکل می‌دهند. شبکه روابط اجتماعی را می‌توان به مثابه ساختار و نقشه روابط بین افراد تعریف کرد. روابط بین افراد مبنای تعامل اجتماعی در یک جامعه است. افراد متعلق به قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در قالب جامعه با هم یکی می‌شوند. تعاملات بین این گروه‌ها وابستگی‌های اجتماعی قوی‌ای به‌وجود می‌آورد که به همزیستی طولانی‌مدت بین آنها منجر می‌شود. خانواده و روابط خویشاوندی به‌عنوان سنگ بنای گروه‌های اجتماعی در بستر جامعه مفهوم می‌یابد و رشد پیدا می‌کند.

فرهنگ، عنصر مهمی در جامعه است. افراد متعلق به یک فرهنگ خاص ارزش‌ها و رسوم مشترکی دارند که روش زندگی آنها را تشکیل می‌دهد. شیوه زندگی و تأمین معاش آنها ریشه در فرهنگی دارد که از آن برخاسته‌اند. فرهنگ ماهیت فعالیت‌های انسانی در جامعه را شکل می‌دهد. فرهنگ یک جامعه در هنر، ادبیات، زبان و باورهای مذهبی آن جامعه که عناصر تشکیل‌دهنده فرهنگ هستند، تبلور می‌یابد. افراد متعلق به یک جامعه ارزش‌های فرهنگی، سنت‌ها و باورهای مشترکی دارند که در مجموع فرهنگ مشترک آنها را تشکیل می‌دهد.

بهداشت و آموزش عمومی، سیستم حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌هایی از این دست که نیازهای ابتدایی ما را تأمین می‌کنند، بخش‌های مهمی از جامعه هستند. دولت یا هر شکل دیگری از سیستم نظارت و کنترل مرکزی، جامعه را کنترل و هدایت می‌کند. این سیستم، به کنترل و نظام‌مند کردن منابع طبیعی و انسانی متعلق به جامعه و توزیع و اداره خدمات و امکانات عمومی بین افراد جامعه کمک می‌کند؛ بنابراین جامعه یک سیستم قانونمند مرکزی دارد که برافراد آن نظارت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که یک جامعه را حفظ می‌کند، میزان اهمیتی است که اعضای آن جامعه به یکدیگر می‌دهند. هدف اصلی جامعه ایجاد یک گروه و حرکت هماهنگ در زندگی است. عضو یک جامعه بودن به معنای همراهی با همه و تصمیم‌گیری‌های جمعی برای رسیدن به یک هدف مشترک است. نابرابری‌های اجتماعی، اختلاف طبقاتی، فقر و اضافه جمعیت برخی از دغدغه‌های اصلی جوامع امروزی هستند. ما به‌عنوان اعضای یک گروه نظام‌مند اجتماعی، باید به این معضلات توجه کرده و با هم برای ساختن یک جامعه بهتر تلاش کنیم. یکی از دلایل اهمیت جامعه ایجاد چهارچوبی برای همکاری است. جامعه بستری برای تلاش‌های جمعی به‌منظور ارتقای شرایط اجتماعی و از همه مهم‌تر یک سیستم حمایتی قدرتمند با تأثیرات فراوان در زندگی اعضای خود است.

buzzle.com
ترجمه: سیدمحمد حاجی سیدجوادی

کد خبر 136938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز