حمید ضیایی پرور: خیلی‌ها سن بازنشستگی را دوران خانه‌نشینی و کنج عزلت گزیدن می‌دانند اما برخی هم هستند که تازه با آغاز دوره بازنشستگی حس جوانی‌شان بیدار می‌شودو دست به ابداع و اختراع می‌زنند.

بهزاد قربانی

 بهزاد قربانی، بازنشسته نمونه سال 89 شهرداری تهران یکی از این آدم‌هاست که به‌رغم گذشت 10سال از شروع دوران بازنشستگی‌اش، همچنان شور جوانی را می‌توان در چهره‌‌اش مشاهده کرد. او طی این مدت توانسته چند اختراع مهم را به ثبت برساند و برای یکی از اختراعاتش پتنت بین‌المللی نیز بگیرد. او که اکنون به عضویت فدراسیون بین‌المللی مخترعین نیز درآمده هنوز رویاهای بسیاری در سر دارد و ‌ از چند اختراع تازه که مراحل ثبت را می‌گذراند، سخن می‌گوید.

  • چگونه شد که سراغ اختراغ رفتید؟

اولین اختراع من سکوی اتوماتیک قهرمانان ورزشی است. رشته ورزشی من در دوران دانشجویی کشتی بود، وقتی در آن زمان به قهرمانی رسیدم به این فکر بودم که کاش سکوی قهرمانان به‌طور خودکار بالا می‌آمد.درطول سالیان کاری، به‌دلیل مشغله‌های زیاد نتوانستم این فکرم را عملی کنم اما بعد از بازنشستگی توانستم آن را اجرایی کنم. در سال 82 این اختراع به ثبت رسید و پتنت جهانی آن هم اخیرا انجام شد. این سکو طوری طراحی شده که ابتدا نفر اول و سپس نفرات دوم و سوم را از سطح زمین بالا می‌برد و در هنگام بالا آمدن یک دور کامل هم می‌چرخد تا کل تماشاچیان داخل سالن، قهرمانان را مشاهده کنند.یک دستگاه نیز به سکو وصل است تا سی‌دی به‌طور همزمان رایت‌ ‌کند و به‌عنوان یادگاری به قهرمانان و افرادی که جوایز را اهدا می‌کنند داده‌ ‌شود.

  • و اختراع دوم شما چیست؟

دندان مال! در سفری که به مالزی داشتم در هواپیما هنگامی که بعد از صرف غذا، میهماندار دستمالی به من داد به این فکر افتادم که چقدر خوب بود در کنار دستمال، دندان مال یا همان مسواک یکبار مصرف هم می‌داشتیم. این دندان مال دارای مواد پاک کننده، خوشبوکننده، سفید کننده، ضد‌باکتریال و ضد‌پوسیدگی است و ابعاد آن به شکل مربع یا چهارگوش است و می‌تواند مورد استفاده بیماران در بیمارستان‌ها، مسافران هواپیما و قطار و رستوران‌ها قرار گیرد.

  • شنیده‌ایم که کولر آبی بدون نیرومحرکه هم اختراع کرده‌اید، جریان چیست؟

بله، این نوع کولر الهام گرفته از طبیعت است، نیاز به برق ندارد و از نیروی خورشید استفاده می‌کند و اصلا آلودگی صوتی نیز ندارد و وزارت نیرو در حال بررسی این اختراع است که ان‌شاء‌الله به‌زودی در ایران به تولید انبوه می‌رسد.

  • ایده‌های دیگری هم در ذهن دارید که بخواهید اختراع کنید؟

بله، 2 اختراع دیگر در ذهنم هست؛ یکی اسکله خودکار متصل به قایق خانوادگی برای شنا یا ماهیگیری است و دیگری دستگاه مکنده و فشرده ساز هوای طبیعی است؛ یعنی دستگاهی که بتواند هوای مناطق خوش آب و هوا را مکیده، فشرده کرده و از طریق سیستم‌های هواساز به مناطق دیگر انتقال دهد!

 

کد خبر 136925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز