دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تدوین «درس ملی»، گفت: متناسب با برنامه‌های درسی، روش ارزشیابی دانش‌آموزان متنوع، نمره‌دهی از روش «یک تا بیستی» خارج و ارزشیابی توصیفی در همه مقاطع ساماندهی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه چند رسانه‌ای شدن آموزش جزو مهمترین بخش‌های نظام آموزشی جدید است، گفت: یکی از محیط‌های جدید آموزش، محیط مجازی است، بر این اساس بسته‌های جدید یادگیری، در کنار کتاب درسی، راهنمای معلم، کتاب کار، مجلات و فیلم آموزشی در قالب‌ها و روش‌های جدید ارایه می‌شوند، ضمن آنکه امیدواریم در آینده مجلات رشد به عنوان یکی از منابع آموزشی دانش‌آموزان مدنظر قرار گیرند.

وی افزود: کیف یا محتوای الکترونیکی نیز بخشی از بسته آموزشی تعریف شده در تغییرات برنامه درسی ملی است. همچنین متناسب با برنامه‌های درسی، روش ارزشیابی دانش آموزان متنوع شده و نمره دادن به دانش‌آموزان از شیوه «یک تا 20» خارج و ارزشیابی توصیفی در همه مقاطع ساماندهی می‌شود که بخشی از نمره‌دهی در این قالب قرار می‌گیرد.

به گفته رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، براساس تعاریف و حوزه‌های جدید یادگیری، آموزش باید از محیط صرف مدرسه خارج شده و در محیط درون و برون مدرسه شکل بگیرد. لذا بر اساس برنامه جدید، بخشی از درس به کوچه، بازار، درون خانواده منتقل می‌شود و جزو ساعت آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان خواهد بود.

وی ادامه داد: پس ازاجرایی شدن برنامه سند ملی و درس ملی آموزش و پرورش، اردوهای دانش آموزی همچون بازدید از موزه‌ها و گردش‌های علمی، به محیط‌های آموزشی تبدیل و یادگیری در محیط‌های واقعی انجام می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه در حال حاضر سند ملی آموزش و پرورش در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است، گفت: علیرغم تصویب این سند در شورای عالی آموزش و پرورش، تامل زیادی درباره سند درس ملی که یک سند مادر است وجود دارد.

وی همچنین افزود: برنامه درس ملی نیز به موازات سند ملی آموزش و پرورش تدوین شده است اما چون باید متاثر از سند ملی باشد، لذا ابتدا باید تکلیف سند ملی و سپس درس ملی مشخص شود.

دانش‌آموزان با دیدگاه دینی اسلامی باید پیرامون خود را بشناسند

محمدیان با بیان اینکه رویکرد برنامه درس ملی یک رویکرد نو و جدیدی در برنامه‌ریزی درسی است و هدف آن شکوفایی فطرت توحیدی است، تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی درسی در کشور ما همانند فلسفه آموزش و پرورش امری وارداتی است و تاکنون عمده برنامه‌ریزان با اسناد و یافته‌های علمی و پژوهش ترجمه شده کار کرده‌اند.

به اعتقاد معاون پژوهشی آموزش و پرورش، زمانی که از تغییر فلسفه آموزش و پرورش صحبت می‌شود باید قالب‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن نیز متناسب با این فلسفه و تغییرات باشد، لذا نمی‌توانیم به برنامه‌های ترجمه شده اکتفا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که نمی‌توان به برنامه‌های ترجمه شده اکتفا کرد، نوع نگاه ما به انسان است که متفاوت با سایر مکاتب و ادیان است چرا که در سایر حوزه‌های تعلیم و تربیت، انسان را برای این دنیا می‌خواهند این در حالیست که در نگاه دینی و مکتب اسلامی، انسان یک موجود دنیایی نیست بلکه ساحت اخروی نیز دارد، لذا زندگی این دنیا مقدمه یک حیات جاودانه است و باید به گونه‌ای برای تعلیم وتربیت آن برنامه‌ریزی شود که ضمن فراهم آوردن خوشبختی در این دنیا، سعادتمندی آخرت را نیز فراهم کند.

محمدیان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: رویکرد شکوفایی فطرت در برنامه درسی که یک رویکرد ابداعی در نظام برنامه‌ریزی کشور است برای تعلیم و تربیت انتخاب شده و تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در ارتباط با خدا، خود، خلق خدا و خلقت به عنوان عناصر این تعلیم و تربیت تعریف شده است لذا وظیفه آموزش و پرورش جهت دادن به این عرصه‌های یادگیری است.

وی گفت: طی سال‌های گذشته نظام آموزشی کشور نسبت به خلقت و غایت آفرینش غفلت داشته و طبیعت را کور و کر می‌دانستیم که رخدادهای طبیعی آن اتفاقی یا جهشی بوده، این در حالیست که جهان در نگاه دینی و اسلامی، تصادفی و جهشی نیست، بلکه براساس قانون و اراده الهی شکل گرفته است، لذا باید دانش‌آموزان با این دیدگاه دینی پیرامون خود را بشناسند.

محمدیان با بیان اینکه دیدگاه‌های دینی و اسلامی زیربنای اندیشه‌های جدید آموزش و پرورش از جمله سند ملی و درس ملی برای برنامه‌ریزی درسی است، افزود: با نظر صاحب‌نظران و شناسایی نیاز مخاطبان و تشخیص تمایلات آنها، حوزه‌های یادگیری جدیدی در این دو سند تعریف شده است.

معاون آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌های درسی از مقطع ابتدایی تا پایان دبیرستان در حوزه‌های یادگیری تفکر، حکمت، معارف اسلامی مبتنی براندیشه ایمانی، زبان فارسی، آشنایی با زبان‌های خارجی، آداب و مهارت زندگی، مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی و بهداشت، تندرستی و تربیت بدنی تدوین و تعریف شده است و اساس نظام جدید برنامه‌ریزی و رویکرد آموزشی خواهد بود.  

کد خبر 136907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز