در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، «وزارت ارشاد اسلامی» از ادغام وزارتخانه‌های «اطلاعات و جهانگردی» و‌ «فرهنگ و هنر» شکل گرفت و تمام وظایف سیاحتی، زیارتی، ایرانگردی و جهانگردی در قالب معاونت سیاحتی و زیارتی در زیرمجموعه این وزارتخانه جای گرفت.

گردشگری

این روند ادامه داشت تا در سال 82 با تصویب قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد و این سازمان فعالیت خود را زیر نظر رئیس‌جمهور آغاز کرد و در سال 85 بنا بر مصوبه شورای‌عالی اداری، سازمان صنایع‌دستی از وزارت صنایع جدا و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الحاق شد. این درحالی است که نمایندگان مجلس هشتم با امضای طرحی درصدد ادغام مجدد سازمانمیراث فرهنگی و گردشگری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. به گفته جواد عباسی، دبیر جامعه هتلداران استان گیلان، یکی از مسائل عمده‌ای که سبب عدم‌رشد گردشگری در کشور ما شده، تغییر ساختارهایی است که اتفاق می‌افتد؛ به این معنا که به‌دلیل عدم‌ثبات ساختاری، آسیب‌های فراوانی به بدنه گردشگری وارد شده است.

به گفته وی، در شرایط حاضر مشکل صنعت گردشگری اسم و رسم و سازمان و معاونت بودن آن نیست بلکه مشکل در تفکر و در بخش نرم‌افزاری سازمان فعلی است و اگر با چنین شرایطی ساختار آن تغییر کند و به یکی از معاونت‌های وزارتخانه دیگری تبدیل شود تغییری در شرایط کنونی رخ نخواهد داد چراکه مشکل امروز صنعت گردشگری بر سر مستقل بودن آن به‌عنوان یک سازمان نیست.عباسی تأکید کرد:«اگر قرار است صنعت گردشگری به‌عنوان جایگزین صنعت نفت در اقتصاد کشور سهم بزرگی داشته باشد، باید مستقل اداره شود نه آنکه به‌عنوان یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد زیرمجموعه این وزارتخانه شود. شاید در دوره‌ای فعالیت‌های گردشگری در دفتری به نام دفتر سیاحت برنامه‌ریزی می‌شد ولی عملا پاسخگوی وسعت این صنعت نبود». وی معتقد است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند متولی‌گری چنین حوزه‌ای را بر عهده گیرد و مسلما هرچه این حوزه مستقل‌تر عمل کند می‌تواند پاسخ بهتری به نیازهای متنوع صنعت گردشگری بدهد». به عقیده عباسی باید حرکت رو به جلو داشت نه آنکه به عقب بازگردیم چراکه به‌دلیل پاسخ نگرفتن و عدم‌تحقق اهداف از تجربیات گذشته بود که سازمان گردشگری از وزرت ارشاد جدا و تبدیل به یک سازمان مستقل شد و اگر بخواهیم دوباره آن تجربه را تکرار کنیم کار بیهوده‌ای خواهد بود.

دبیر جامعه هتلداران استان گیلان به تفاوت نظر کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص آثار باستانی و مقوله جهانگردی و گردشگری اشاره و تأکید کرد: «میراث فرهنگی و گردشگری 2مقوله جدا از یکدیگر هستند چراکه میراث فرهنگی به گذشته می‌نگرد درحالی که هدف گردشگری و جهانگردی آینده است و هنگامی که 2فعالیتی را که از نظر کارشناسان امر متفاوت هستند ادغام می‌کنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم؛ به این دلیل است که همواره بین منتقدان و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری تفاوت نظر وجود دارد».

وی در ادامه به تخت جمشید به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: «به‌طور مثال کارشناسان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان معتقد هستند که افزایش حضورگردشگر و بازدید‌کننده در تخت جمشید، به آن آسیب وارد می‌کند، درحالی که کارشناسان گردشگری معتقد هستند که باید از تخت جمشید به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گرشگری بهره جست و از آنجایی که چنین تفکراتی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد با مشکلات بسیاری در این راستا روبه‌رو شده‌ایم».

دبیر جامعه هتلداران استان گیلان افزود: «هنگامی که مشکلات ما در این خصوص همچنان پابرجاست و عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مقایسه با زمانی که یکی از معاونت‌های ارشاد بود تفاوتی نداشته چه می‌توان گفت؟ از سوی دیگر اگر قرار باشد دوباره به عقب بازگردیم و تجربیات ناکارآمد گذشته را دنبال کنیم چه سودی برای این حوزه خواهد داشت؟»به اعتقاد وی، طرح پیشنهادی مجلس مبنی بر تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یکی ازمعاونت‌های وزارت ارشاد، نه تنها کارشناسانه نخواهد بود بلکه یک اقدام سیاسی است و نمایندگان مجلس به جهت جبهه گرفتن در مقابل عده‌ای خاص، درصدد منحل کردن یک سازمان برآمده‌اند و تحقق چنین طرحی کمکی به ارتقای شرایط گردشگری کشور نخواهد کرد.

وزارتخانه یا سازمان

این درحالی است که به گفته علی اصغر رضایت، رئیس جامعه هتلداران اصفهان، اگر متولیان امر گردشگری و میراث فرهنگی، افرادی با تجربه و کارشناس این حوزه باشند این مهم که گردشگری و میراث فرهنگی زیر نظر سازمانی تحت این عنوان باشد یا آنکه زیر نظر یک وزارتخانه، تفاوتی نخواهد داشت چراکه امور به‌صورت کارشناسانه پیش خواهد رفت. وی افزود: «اگر این سازمان تحت هر عنوان و وزارتخانه‌ای، رؤسا و مدیرانی داشته باشد که دائم درحال تغییر و تحول باشند و نسبت به امور گردشگری کشور اطلاع و تخصصی نداشته باشند، به‌دلیل کوتاهی دوره مدیریت آنها وکارشناس و کارآمد نبودنشان، تغییری در شرایط گردشگری و میراث فرهنگی به‌وجود نخواهد آمد». رضایت درخصوص شرایط هتلداری گفت:

«با توجه به هدفمند شدن یارانه‌ها و منابع انرژی، صنعت هتلداری مستلزم توجه متولیان امر و مورد حمایت قرار گرفتن است. هتلداری ما کشش تحمیل هزینه‌هایی بیش از آنچه هست را ندارد. هرچند تاکنون مورد حمایت متولیان قرار نگرفته ولی اگر بخواهند این صنعت ادامه پیدا کند باید مورد حمایت قرار گیرد». به ظن رضایت، طی چندسالی که گردشگری و میراث فرهنگی متولی مستقل پیدا کرده است هیچ تغییری در روند حمایتی و پیشرفت این صنعت حاصل نشده؛ هرچند در گذشته نیز که یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد بود‌، تغییری در این حوزه احساس نمی‌شد.

کد خبر 136712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز