علی شاکری : این روزها با فروکش‌کردن تب فوتبال در جهان، نوبت به والیبال رسیده تا با لیگ جهانی‌اش (با قدمت 22ساله) قاره‌ها را به تسخیر درآورده و دیگر رویدادهای ورزشی جهان را نزدیک به 2ماه تحت‌الشعاع قرار دهد؛ لیگی با جایزه 25میلیون‌دلاری که هرساله به مقدار آن افزوده می‌شود و در گذر زمان خواستاران بیشتری پیدا می‌کند.

والیبال

 بیست‌ودومین دوره لیگ جهانی والیبال با حضور 16تیم در حالی از ابتدای هفته جاری آغاز شده که پس از مسابقات قهرمانی جهان در پاییز سال گذشته در ایتالیا بسیاری از تیم‌های مطرح جهان با تغییرات وسیع و جوانگرایی درصدد کسب آمادگی برای المپیک2012 لندن هستند. در میان تیم‌های مدعی تنها برزیل که با 9قهرمانی در لیگ جهانی رکورددار است، تا حدودی از تغییرات مصون مانده و با همان کادرفنی و بازیکنان به‌دنبال قهرمانی دهم است و این درحالی است که در جمع مدعیان این فصل دو تیم صربستان و ایتالیا بیشترین تغییرات را داشته‌اند. دور مقدماتی این بازی‌ها امروز در حالی با بازی ایتالیا و کوبا وارد هفته دوم خود می‌شود که برای نخستین بار قرار است 8تیم برتر به مرحله نهایی صعود کنند. شهر گدانسک لهستان به‌عنوان میزبان مرحله پایانی این مسابقات انتخاب شده است.

هفته اول این بازی‌ها با برگزاری 16دیداردر حالی به پایان رسید که تیم‌ها طبق مقررات لیگ جهانی طی 3روز 2بار در خانه حریفان خود به میدان رفتند. از مهم‌ترین نتایج دور اول باید از پیروزی کره‌جنوبی دوباره‌بازگشته در شهر سوون مقابل کوبا- قهرمان دهمین دوره لیگ جهانی و یکی از مدعیان همیشگی- در بازی اول یاد کرد که با سرمربیگری پارک کی ون - سرمربی اسبق تیم ملی ایران - موفق به انجام این کار بزرگ شد. حتی شکست 3 بریک در بازی دوم هم چیزی از ارزش‌های نماینده شایسته آسیا در پیکار با یکی از بهترین تیم‌های امروز جهان کم نمی‌کند.شکست لهستان، میزبان مرحله نهایی پس از برد قاطع در دیدار اول با آمریکا در شهر لودز نیز از دیگر نتایج غیرمنتظره‌ای بود که کمتر کسی انتظار این لغزش را آن هم در بازی خانگی از سوی شاگردان آندریا آناستازی داشت.

برتری دوگانه ایتالیای دگرگون‌شده برابر تیم نام‌آشنای فرانسه آن هم بدون ورمیگلیو، آلساندرو فی و ماسترانجلو با سرمربیگری مائورو برتو در شهر لیون فرانسه هم از جمله نتایج دور از انتظار هفته اول بود. در حالی که برزیل و روسیه به‌عنوان قهرمان و نایب‌قهرمان دوره پیش با قدرت لیگ را آغاز کرده‌اند، مدعیان دیگر مثل کوبا، لهستان، بلغارستان و صربستان حداقل در هفته اول قدم‌هایشان محکم نبود.

گام بلند برزیل

در گروه یک که 4 تیم پورتوریکو، برزیل، لهستان و آمریکا حضور دارند برزیل در خانه پورتوریکو در شهر سن‌خوآن به 2برد بدون دردسر رسید. برزیل با گیلبرتو گودی فیلهو ملقب به جیبا (ستاره قدیمی که قصد ندارد به این زودی‌ها از صحنه والیبال ملی خداحافظی کند) و با بازیکنان باتجربه‌ای چون ویستو نوس، برونو رزنده، ساتکمپ، سانتانا و سرجیو سانتوز در گام اول، به لطف ‌تجربه بیشتر از پورتوریکوی کم‌تجربه‌تر برد. برزیل در هفته دوم در روزهای شنبه و یکشنبه در سالن بزرگ ماراکانا زینهوی ریودوژانیرو میزبان لهستان خواهد بود. لهستان در 2بازی با آمریکا به یک برد و یک باخت دست پیدا کرد. این تیم به‌دلیل میزبانی در هر شرایطی صعودش به مرحله نهایی قطعی است و به دیدارهای مقدماتی بیشتر به چشم بازی‌های تدارکاتی نگاه می‌کند. از همین گروه پورتوریکو در شهر سن‌خوآن در دومین گام میزبان تیم
ایالات متحده است. آمریکایی‌ها با محوریت دونالد سوکسو و ویلیام پرایدی به‌عنوان باتجربه‌ترین بازیکنان تیم فعلی این کشور در کنار جوانانی چون رایان میلر، آندرسون و دیوید لی امیدوارند که همانند سال2008 بتوانند قهرمان لیگ جهانی شوند.

روس‌ها با اندیشه‌های جدید

در گروه2 روس‌ها که بار دیگر سکان هدایت تیمشان را به یک مربی بومی داده‌اند با اندیشه‌های آلکنو که جانشین باگنولی ایتالیایی شده به‌دنبال افتخارات تازه‌ای در این ورزش‌اند. روس‌ها با وجود نایب‌قهرمانی فصل پیش با باگنولی در کوردوبای آرژانتین، پس از ناکامی در رقابت‌های قهرمانی جهان در ایتالیا عذر سرمربی ایتالیایی‌شان را خواسته و امیدوارند با مربی جدیدشان برای دومین بار در طول تاریخ، قهرمان لیگ جهانی شوند.

آنها به‌رغم از دست دادن یک ست در بازی دوم مقابل تیم بحران‌زده ژاپن همانند برزیلی‌ها مشکل چندانی برای رسیدن به پیروزی در شهر یوفا نداشتند. روس‌ها در آستانه بازی‌های المپیک لندن تا حدودی دست به جوانگرایی زده و این بار پدیده جدیدی به نام اسپردینوف را پس از ماکسیم میخائلوف به جهان والیبال معرفی کرده‌اند. آنها با حفظ گرانکین، پاسور کهنه‌کارشان و دراختیارداشتن زبدگانی چون ماکسیم میخائلیوف، دیمتری موزرسکی، الکساندر ولکوف و سوکولوف در این فصل نیز یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شوند. روسیه در هفته دوم میزبان آلمان است؛ تیمی که در خانه بلغارها توانست در بازی اول حریف قدرتمندش را با شکست روبه‌رو کند.

در این گروه شکست بلغارستان در برابر آلمان با سرمربی بومی‌شان رادستون استویچف که با تیم ترنتینوی ایتالیا سابقه چندین قهرمانی در اروپا و باشگاه‌های ایتالیا را دارد تا حدود زیادی غیرقابل پیش‌بینی بود. بلغارها با کنارگذاشتن سیلوانو پرندی ایتالیایی همانند روس‌ها به داشته‌های خودشان روی آوردند. به‌نظر می‌رسد رائول لوزانو- همبازی دوران کودکی و نوجوانی خولیو ولاسکو سرمربی فعلی تیم ملی ایران- توانسته طی یکی دو سال اخیر تحول مثبتی در والیبال ژرمن‌ها ایجاد کند. ستاره بزرگ ژرمن‌ها در وارنا کسی نبود جز روبرت کروم که در لیگ روسیه بازی می‌کند.ژاپنی‌ها که به‌دلیل زلزله و سونامی اخیر این کشور در این فصل نمی‌توانند در خانه‌شان میزبان تیمی باشند و مجبور به انجام تمامی بازی‌های خود در کشورهای دیگر هستند، شنبه و یکشنبه آینده میهمان بلغارستان خواهند بود.

بازگشت پیروزمندانه پرتغال

در گروه3 پرتغال پس از 2سال دوری، بازگشتی پیروزمندانه با سرمربی معروف کوبایی‌اش خوآن دیاز به لیگ جهانی داشت. این تیم با درخشش جوآو جوسی طی 2بازی با فنلاند (به سرمربیگری کاستیلانی آرژانتینی) به 2برد باارزش خانگی رسید. پرتغالی‌ها که در آخرین روزها جایگزین مصر شدند، امیدوارند با تجربیات حضور قبلی این‌بار بتوانند به ناکامی‌های خود در راهیابی به مرحله نهایی این بازی‌ها خاتمه دهند.

پرتغال فردا در شهر

پوواده واریزم میزبان آرژانتینی خواهد بود که در مصاف با صربستان- تیم سوم لیگ جهانی سال گذشته - یک برد و یک باخت داشت. هدایت آرژانتین همانند چند فصل اخیر بر عهده خاویر وبر- کاپیتان سابق تیم ملی این کشور- است. پیروزی پرتغال در بازی دوگانه با این حریف آمریکای جنوبی این تیم را یک قدم دیگر به آرزویش یعنی رسیدن به مرحله بعدی امیدوارتر خواهد ساخت. در دیگر بازی این گروه فردا صربستان متحول‌شده در بلگراد میزبان فنلاند است. کولا کوویچ مونته‌نگرویی بعد از مسابقات جهانی ایتالیا ترجیح داد که با کنارگذاشتن برادران گربیک و ایوان میلوکوویچ، همانند فصل پیش با ستاره‌های جوانش در لیگ جهانی حاضر شود. ساسا استارویچ، میلوس نیکیچ، بوجان جانیک، دراگان استانکوویچ، پتکوف و کوکوویچ ترکیب اصلی صربستان را تشکیل می‌دهند.

آتش‌بازی ایتالیایی‌ها در لیون

در گروه چهارم ایتالیای دگرگون‌شده و بی‌ستاره با سرمربی جدیدش مائورو بیروتو با ترکیبی از جوانان آینده‌دار در گام نخست دست به کاری بزرگ زد و طی 2بازی با فرانسه توانست قهرمان سابق اروپا را در شهر لیون تحقیر کند. فرانسوی‌ها با فیلیپ بلین باتجربه خیلی تلاش کردند که حداقل در بازی دوم خانگی بتوانند شکست بازی اول را به‌رغم نمایش بهتر جبران کنند اما هرگز زورشان به تیم جوان و باانگیزه ایتالیا وجوانان بی‌ادعایی چون دراگان تراویکا، میشل لاسکو، امانوئل بیرلی و کاپیتان باتجربه آتزوری‌ها کریستین ساوینی نرسید. ترکیب اصلی فرانسوی‌ها را همان نفرات تیم نوجوانان این کشور در مسابقات جهانی مکزیک تشکیل می‌دادند که در مرحله نیمه‌نهایی 3 بر صفر مغلوب ایران شده بودند و ترکیب ایتالیا هم مشابهت زیادی به ترکیب این تیم در بازی با ایران در مسابقات جهانی میلان داشت. ایتالیا امروز در شهر آنکونا میزبان کوبایی است که با همه ستارگان بزرگش در سفر به آسیا در میان ناباوری در بازی اول خود مغلوب کره‌جنوبی شد. در همین گروه کره‌ای‌ها روز شنبه در شهر سوون، میزبان فرانسه بحران‌زده‌ای خواهند بود که هیچ نشانی از والیبال فانتزی گذشته‌اش ندارد.

برترین‌های هفته اول

پرتماشاگر‌ترین بازی: دیدار لهستان - آمریکا با 9هزار و 178 تماشاگر
کم‌تماشاگر‌ترین بازی: پورتوریکو - برزیل با 2هزار و 800 تماشاگر
موفق‌ترین تیم‌ها: برزیل و ایتالیا
ناکام‌ترین تیم: فرانسه
امتیازآورترین بازیکن: میکو اونن از فنلاند
بهترین اسپکر: اسپردینوف از روسیه
بهترین مدافع روی تور: کنستانتین شوپوف از فنلاند
بهترین زننده سرویس: دراگان تراویکا از ایتالیا
بهترین توپگیر: کرازیستوف ایگناجسک از لهستان
بهترین پاسور: تیاگو وی‌یو‌لاس از پرتغال
بهترین دریافت‌کننده: سرجیو سانتوز از برزیل

کد خبر 136707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز