همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، جمهوری اسلامی را دستاورد بزرگ امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: علت غایی خلقت، بعثت، تشکیل حکومت دینی و همچنین پیدایش پیامبر ، تکمیل مکارم اخلاق در جامعه است.

حسن خمینی

 به گزارش ایسنا، فرزند یادگار امام(ره) که در دیدا ر با رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: روزی ما در منزل امام(ره) میزبان رهبری معظم انقلاب بودیم و ایشان جمله حکیمانه و بسیار خوبی داشتند و فرمودند "همین قدر که خداوند این توفیق را به ما داد که در روزگاری زندگی کنیم که امام (ره) زندگی می‌کرد، لطفی از الطاف خدا به همه ما بوده است".

 وی افزود: به گفته رهبری اگر سال‌ها بعد ما می‌آمدیم و برای ما تعریف می‌کردند که چنین مردی در چند سال پیش در ایران بوده، غبطه می‌خوردیم که چرا ما در فضایی که آن بزرگمرد رهبری می‌کرد، پیرو نبوده‌ایم.

 فرزند یادگار امام(ره) خاطرنشان کرد:‌بی‌شک بزرگترین دستاورد و میراث امام(ره) جمهوری اسلامی است و به هر نحوی که نگاه کنیم، نظام مقدس اسلامی میراث امام(ره) به حساب می‌آید. این شاکله حکومت و نظام اسلامی در قالب تئوری معروف امام (ولایت فقیه) در قانون اساسی شکل گرفته و دارای روح و جوهره خاص خود است که همه ما آن را می‌شناسیم و درباره‌آن سخن بسیار شنیده‌ایم.

 سیدحسن خمینی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: غایت حضور انبیاء در جامعه تکمیل معارف اخلاق است و دستاورد بزرگ امام(ره) هم همانند اصل دین و اصل بعثت برای این بوده که در جامعه اخلاق تکامل پیدا کند.

 وی اضافه کرد: علت غایی خلقت، بعثت، تشکیل حکومت دینی و پیدایش پیامبر هم همین تکمیل مکارم اخلاق است، لذا ما باید همواره خود را با این علت غایی بسنجیم.

 فرزند یادگار امام(ره) در ادامه ادب را از جمله مکارم اخلاق عنوان کرد و گفت: همه کسانی که با حضرت امام(ره) مرتبط بودند ایشان را یک انسان به شدت مودت و مبادی به آداب می‌دانستند. همسر مکرم امام هم در پایبندی به آداب اجتماعی نمونه و الگوی بی‌نظیری بود و فضای خانه امام (ره) به گونه‌ای بود که همه به شدت به این ادب اجتماعی مقید بودند.

 سیدحسن خمینی در ادامه به ذکر خاطراتی از حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: زمانی که حضرت امام(ره) به رحمت خدا رفتند من 17 ساله بودم و در 10 سال دوره انقلاب که ایشان در قید بودند، ما در یک خانه با ایشان زندگی می‌کردیم و من روزی چند بار خدمت ایشان می‌رسیدم. ما تقریبا در طول این 10 سال در منزل‌مان آشپزخانه روشن نداشتیم و همیشه بر سر سفره حضرت امام (ره)بودیم اگر هم این گونه بود ایشان در خانه ما حضور می‌یافتند.

 وی یادآور شد: ما از زمانی که سن کمتری داشتیم و توپ در بغل ما بود یا در حیات دوچرخه بازی می‌کردیم مرتبا امام را در حیات می‌دیدیم نظم زندگی ایشان به گونه‌ای بود که سه نیم ساعت در روز قدم می‌زدند و ما در این ساعت‌ها معمولا با ایشان در حیات مواجه می‌شدیم. تقریبا اتفاق نمی‌افتد که ایشان من را در حیات ببینند و نگویند که "حسن برو آخوند شو"

 فرزند یادگار امام(ره) اضافه کرد: حضرت امام (ره) آنقدر مبادی به آداب بودند که حتی با وجود انس حضور با ما من و برادران کوچکترم را شما خطاب می‌کردند، ایشان زمانی که بر سر سفره غذا حاضر می‌شدند تا زمانی که خانم سر سفره حضور نمی‌یافتند لب به غذا نمی‌زدند. امام(ره) معمولا برای ناهار غذای جداگانه‌ای داشتند و آبگوشت می‌خوردند و البته گوشتش را به ما می‌دادند.

 وی با اشاره به احترام حضرت امام(ره) نسبت به آیت‌الله پسندیده گفت:‌12  بهمن وقتی هواپیمای حضرت امام(ره) در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، آیت‌الله پسندیده از امام(ره) خواستند که پیش از ایشان از هواپیما پایین بروند، اما امام (ره) به ایشان می‌گفتند که شما باید جلوتر بروید. نهایتا تصمیم بر این شد که آیت‌الله پسندیده پیش از ایشان پایین برود و در ماشین بنشیند و بعد ابوی ما بالا برگردد و همراه حضرت امام(ره) از هواپیما پایین بیاید این نشان دهنده عمق احترام امام به آیت‌الله پسندیده بود، حتی بعد از این نیز همه را توجه می‌دادند که هیچ‌کس حق ندارد به گونه‌ای سخن بگوید که ایشان ناراحت شود.

 فرزند یادگار امام(ره) گفت: مطمئنا مرگ برای همه حق است، اما آنچه در یادها می‌ماند اخلاق و در راس آن ادب است من قرائن زیادی دارم که امام(ره) در زندگی فردی و اجتماعی خود پا روی اخلاق نگذاشته‌اند و این برای همه ما درس بزرگی است.

 سید حسن خمینی در پایان تصریح کرد: لزومی ندارد اگر ما با هم اختلافی داریم از محدوده ادب بیرون بگذاریم، بلکه می‌توانیم مودبانه با یکدیگر سخن بگوییم ،چراکه آنچه جامعه ما را به تکامل می‌رساند ادب متقابل است.

 پس از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی ،رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت فرزند یادگار امام(ره) اقامه کردند.

کد خبر 136599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز