گروه سیاسی: قضیه ادغام وزارتخانه‌ها که با ابلاغ هیات دولت برای اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه در کاهش تعداد وزارتخانه‌ها به 17 وزارتخانه است، تقریبا زمزمه‌های آن از بهمن ماه سال گذشته بین دولت و مجلس شنیده می‌شد و این موضوع، تبدیل به چالش اصلی مجلس و دولت شده است.

دیروز دولت با ارائه لایحه وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی به مجلس و پس از اینکه نمایندگان مجلس با استماع سخنان موافقان و مخالفان این لایحه، با یک فوریت آن مخالفت کردند و عادی بررسی شدن را نسبت به فوری بررسی شدنش ترجیح دادند؛ با رای خود، رابطه دولت و مجلس را وارد کش‌و‌قوس جدیدی نمودند. احمد توکلی، دیروز نخستین نماینده‌ای بود که در اخطاری با استناد به اصل 133 قانون اساسی با انتقاد از لایحه یک‌فوریتی تشکیل وزارت امور زیربنایی، این لایحه را مغایر با تفسیر شورای نگهبان و دستور رهبر معظم انقلاب دانست.

محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه به‌عنوان نماینده دولت در دفاع از یک فوریت لایحه وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی پشت تریبون قرار گرفت، ‌در سخنانی اظهار داشت: جسارت مجلس و دولت در این دوره برای ادغام از کارهای بزرگ قابل تقدیر و تحسین است. وی گفت: شما نمایندگان در برنامه پنجم توسعه، طبق ماده 53 تکلیف کردید دولت وزارتخانه‌ها را طوری ادغام کند که تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 برسد. عزیز اکبریان، نماینده کرج پس از اظهارات میرتاج الدینی در تذکری خطاب به وی گفت: آقای میرتاج‌الدینی سرپرستی وزارتخانه بیشتر از 3 ماه غیرقانونی است؛ تا کی قرار است این وضعیت ادامه یابد؛ تاوان مدت غیرقانونی سرپرستی را چه کسی خواهد داد؟

محمدرضا باهنر، نماینده تهران و نایب رئیس اول مجلس که پس از یکسال جدا بودن از هیأت رئیسه مجلس، دیروز پس از لاریجانی، ریاست جلسه علنی را بر عهده گرفت در پاسخ به تذکر اکبریان گفت: بنده قبلا به‌عنوان معاونت نظارت، نامه‌ای به دولت درباره وزارت ورزش و راه و دوره سرپرستی آنها که به پایان رسیده است نوشتم و تاکید کردم ادامه کار آقایان خلاف قانون اساسی است.وی ادامه داد: البته دولت از مقام معظم رهبری برای سرپرستی وزارت راه درخواست فرصت کرد و ایشان تا 12خرداد اجازه دادند از سرپرست فعلی استفاده شود، البته تغییر سرپرست، مشکل را حل نمی‌کند چون مهلت 3 ماهه تمام شده و صرفا تا 12 خردادماه که رهبری موافقت کردند، امکان ادامه سرپرستی وجود دارد.

بعد از این اظهارات باهنر، جواد جهانگیر‌زاده نماینده ارومیه در مخالفت با یک فوریت لایحه وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی اظهار داشت: آقای میرتاج الدینی گفتند ادغام وزارتخانه به شتاب در پروژه‌ها می‌انجامد، سؤال جدی این است که این ادغام است یا انضمام؟ شما می‌گویید ما 2وزارتخانه را با هم ادغام نمی‌کنیم بلکه در هم ادغام می‌کنیم، مگر ما میوه جدا می‌کنیم، شما باید کار کارشناسی انجام می‌دادید. به‌نظر می‌رسد نسبت به این ادغام‌ها دولت یک موضع انفعالی دارد. در نهایت، نمایندگان با 92 رای موافق، 97 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر با فوریت لایحه اختیارات و وظایف وزارت امور زیربنایی مخالفت کردند.

کد خبر 136420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز