گروه اقتصادی: سرانجام 60 روز التهاب در بازارهای سکه طلا و ارز و جولان سرمایه‌های سرگردان، بانک مرکزی را مجاب کرد تا از راه درست و واقعی به التهابات موجود پایان دهد.

این راه چیزی نیست جز افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تا بلکه سوداگری‌های بازار ارز و سکه فروکش کند. محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی و چهره خبرساز این روزهای اقتصاد ایران روز گذشته از آماده شدن گزارش این بانک به شورای پول و اعتبار با هدف افزایش نرخ سود سپرده‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، او با اشاره به حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز اظهار کرد:‌ وقتی نرخ سپرده‌ها افزایش بیابد، مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی را در بانک‌ها نگهداری کنند و منابع مردم به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تایید دیرهنگام نظر کارشناسان مبنی بر خروج نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای دارای قدرت سفته بازی ارز و طلا تاکید کرد: نقدینگی سرگردان به سمت سفته‌بازی می‌رود و موضوعاتی که امروز در بازار ارز شاهد هستیم، به همین دلیل بوده است. او افزود: فکر می‌کنم با تصویب افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شورای پول و اعتبار، نقدینگی به سمت بانک‌ها می‌آید و درصورت لزوم اوراق مشارکت هم منتشر خواهیم کرد.

بهمنی گفت: بازار در شرایطی است که اگر سپرده‌ها با نرخ‌های بالاتری در بانک‌ها جذب شود، بخش عمده نقدینگی 300 هزار میلیارد تومانی به سمت بخش‌های مختلف اقتصادی، صنایع و کشاورزی هدایت خواهد شد و با رشد تورمی مواجه نخواهیم بود. وی درباره تغییر در نرخ سود تسهیلات گفت: در مورد تسهیلات عقود مبادله‌ای که نرخ آن مشخص و غیرقابل تغییر است اما بانک‌ها در تسهیلات عقود مشارکتی اگر پیش‌بینی سود بیش از 17درصد دارند می‌توانند آن را پس از مشخص شدن سود پروژه دریافت کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در بسته سیاستی - نظارتی سال 90، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌ها تا 3 ماه معادل‌ 6درصد، 3 تا 9 ماه، 8درصد، بالای 9 ماه و کمتر از یکسال 10درصد، سپرده‌های یکساله 12.5 درصد 2ساله 13درصد، 3‌ساله 13.5 درصد4ساله 14 و 5‌ساله به میزان 15درصد تصویب شده است.

آمارهای بانک مرکزی فوق‌العاده دقیق است

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی فوق‌العاده دقیق است، تهدید کرد: اگر کسی این شبهه را داشته باشد که آمارهای بانک مرکزی درست نیست، ما می‌توانیم علیه آن شخص شکایت کنیم. به گزارش فارس محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما از اصول خودمان ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم، افزود: آمارهای بانک‌مرکزی هم‌اکنون موجود است و هر کسی هم که مایل است از این آمار اطلاع داشته باشد، می‌تواند به ما مراجعه کند و ما نحوه محاسبات‌مان را به وی توضیح دهیم. بهمنی گفت: آمارهای بانک مرکزی توسط 90 نفر از متخصصین تهیه می‌شود و این آمار کاملا درست است.

کد خبر 136405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز