یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

استیو مک‌لارن* ‌ عملکرد بارسلونا برای هر فوتبالیست یا بازیکنی که فینال لیگ قهرمانان را نگاه می‌کرد یک کلاس درس بود. آنها نشان دادند که چطور باید فوتبال بازی کرد.

Steve McClaren

نه تنها در مالکیت توپ، نه تنها در گردش توپ - که البته همیشه به‌نظر می‌رسد‌ آنها یک بازیکن اضافه در همه جای زمین دارند - که درشیوه‌ای که با استفاده از آن بازی را بستند، به تیم حریف فشار آوردند و توپ را شکار کردند؛ همه کارهای آنها یک کلاس آموزشی است.بارسلونا اصلا به منچستریونایتد اجازه نداد که هیچ نوع فوتبالی بازی کند. این قطعا ناراحت‌کننده‌ترین موضوع درباره شب فینال بود؛ شبی که در پایان آن تیم پپ گواردیولا به‌راحتی برنده شد.

ما فکر می‌کردیم که اوضاع در نیمه دوم تغییر خواهد کرد اما اینطور نشد. چیزی که ما دیدیم بیشتر شبیه یک بازی بسکتبال بود؛ جایی که همه در اطراف محوطه جریمه خود دفاع می‌کردند.
بارسلونا در طول نیمه دوم حفظ توپ می‌کرد، منتظر فرصت بود، صبر می‌کرد وسرانجام حمله می‌کرد. لیونل مسی به‌خصوص یکی از ستون‌های تیم بارسلونا بود. او عملکردی باورنکردنی داشت؛‌ ما همیشه از عملکرد بازیکنان بزرگ در صحنه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم و او همیشه همان چیزی بوده که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

ما می‌توانیم درباره مسائل تاکتیکی مانند یارگیری صحبت کنیم اما بارسلونا بازیکنان زیادی دارد که برای کار با توپ همیشه بدون‌مشکل هستند؛ اینی‌یستا، ژاوی، ویا و همین‌طور می‌توان این فهرست را ادامه داد. در اروپا شما باید برنده جدال خط میانی باشید. در این بخش هرگز نباید تعداد بازیکنانتان کمتر باشد.اما باوجود این شکست، منچستر یونایتد به کارش ادامه خواهد داد و چیزهای جدیدی یاد خواهد گرفت؛ آنها به قهرمانی نزدیک شدند اما توسط یک تیم باهوش شکست خوردند که باید از این موضوع درس بگیرند. مهارتی که همیشه دست‌کم گرفته می‌شود، هوشمندی یک تیم است. بارسلونا واقعا توتال فوتبال(فوتبال شناور) بازی می‌کند، این فلسفه بازی آنهاست؛ نه تنها کارهایی که با توپ انجام می‌دهند بلکه کارهایی هم که بازیکنان این تیم بدون توپ انجام می‌دهند بخشی از فلسفه فوتبال این تیم است.

سرالکس قطعا از این شکست بسیار ناراحت خواهد بود. به‌عنوان یک مربی، اتفاق‌هایی که در بازی‌ها می‌افتند با شما زندگی می‌کنند. فینال 2009 رم با او زندگی می‌کرد و او فرصت خوبی داشت تا این خاطرات تلخ را فراموش کند. اما حالا باز هم شکست خورده‌اند، بنابراین منچستر شب تلخی را پشت سر گذاشت.

* ‌سرمربی سابق تیم ملی انگلیس

کد خبر 136401

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز