شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: واسطه گران بازار ارز، وعده رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تزریق دلار تا اشباع بازار را چندان جدی نگرفتند تا بازار ارز برای دلالان سکه شود.

در بازار سیاه دیروز خیابان فردوسی تهران باز هم شاهد نوسان نرخ ارزهای معتبر به‌ویژه دلار بود و جست‌وجو برای یافتن مشتی دلار، دغدغه واسطه‌گران و البته مردمی که مانده بودند تا نیاز ارزی خویش را به چه قیمتی جبران کنند. پیش‌تر روزنامه همشهری همزمان با اعمال سیاست وضع مالیات بر فروش سکه طلا توسط دولت هشدار داده بود که ابزار بانک مرکزی برای خواباندن التهاب در بازارهای نقدشونده سکه و ارز چندان کارآمد نخواهد بود و سوداگران در خیابان فردوسی پایتخت بازار ارز را نشانه خواهند گرفت.

تنها چند روز تأمل بازار و سرگردانی نقدینگی کافی بود تا مسئولان بانک مرکزی و مقامات ارشد اقتصادی دولت به‌خود آیند و نگذارند تا پول‌های در دست مردم راهی بازارهای پرریسک و نوسان ارز و طلا شود اما باز هم تاخیر در تصمیم‌گیری باعث شد تا واسطه‌ها، سیاست دولت را خنثی کرده و دوباره پدیده «صف» در بانک‌ها و صرافی‌ها این بار برای دلار را شکل دهند. به گزارش همشهری، دیروز بازار ارز آزاد شهر تهران به وعده بانک مرکزی مبنی بر تزریق ارز به‌ویژه دلار واکنش ضعیف نشان داد و دلار آمریکا در بازار آزادشهر تهران 1185 تومان و در معدود بانک‌های دولتی عرضه‌کننده هم حدود 1065 تومان فروخته شد.

به گزارش همشهری، تند شدن شیب افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، انتقاد برخی نیازمندان واقعی ارز از یک سو و سفته‌بازی دلالان و واسطه‌گران از سوی دیگر را تشدید کرده است و روز گذشته نیز عرضه دلار هم در بانک‌ها و هم در صرافی‌ها با محدودیت همراه بود. مهر گزارش داد: برخی از صرافی‌ها دیروز شنبه با نصب اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که خرید و فروش ارز نداریم، این در حالی است که دلار در بازار سیاه بین 1190 تا 1195 تومان فروخته شد. براساس این گزارش، هنوز برخی از شعبات بانک‌ها از فروش دلار امتناع می‌کنند و آن را فقط به مشتریان خاص خود می‌فروشند، برخی از صرافان دلیل افزایش قیمت دلار در بازار را عدم‌عرضه دلار در شعبات بانکی اعلام می‌کنند. محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی 2 روز پیش از عرضه دلار برای اشباع بازار خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار ما دیروز صراف‌های پایتخت هر یورو را 1685، دلار کانادا و استرالیا را به‌ترتیب 1250 و 1285، پوند انگلیس را 1975 و یکصد ین ژاپن را 1455 تومان عرضه می‌کردند. بانک مرکزی نرخ بانکی هر یورو را 1523، پوند انگلیس 1759 ، یکصد ین ژاپن 1320 و هر دلار کانادا و استرالیا را به‌ترتیب 1092 و 1141 تومان اعلام کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی، عصر دیروز در واکنش به بازار سیاه دلار تهران اعلام کرد: هفته‌ای 2 میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی افزایش قیمت سکه به‌دلیل مالیات بر ارزش افزوده را دلیل گرایش مردم به سمت بازار ارز دانست و تاکید کرد: برای از بین بردن بازار سیاه، میزان عرضه را تا بیش از 2 میلیارد دلار هم افزایش خواهیم داد. وی همچنین از شدت بخشیدن به بازرسی‌های فیزیکی از صرافی‌ها و تصمیم‌گیری جدید برای عرضه بیش از 2هزار دلار به مسافران کشورهای اروپایی خبر داد. او درباره وجود بازار سیاه در بازار ارز اظهار کرد:‌ بعد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اجبار بانک مرکزی به اضافه کردن 4 درصد مالیات به قیمت پایه سکه، تقاضا برای سکه در بازار کاهش پیدا کرد و این تقاضا به سمت بازار ارز رفت. این درحالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی که هدفش تنظیم بازار ارز است، از مالیات معاف است.

وی تاکید کرد: صرافی بانک‌ها و صرافی‌های عرضه‌کننده ارز را به‌شدت بازرسی و کنترل می‌کنیم. او در پاسخ به سؤالی درباره میزان کم عرضه به متقاضیان ارز مسافرتی گفت: صرافی‌های با مجوز می‌توانند تا 2 هزار دلار ارز مسافرتی عرضه کنند، این رقم برای مسافرت به کشورهای اطراف و حاشیه خلیج‌فارس مناسب است اما در مورد مسافرت به کشورهای اروپایی می‌توانیم تصمیم‌گیری جدیدی انجام بدهیم تا بخشی از تقاضای این مسافران به بازار سیاه منتقل نشود. رئیس‌کل بانک مرکزی با ابراز تأسف از تشکیل صف برای خرید ارز گفت: در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود که برای خرید ارز یک کشور دیگر صف بکشند و مردم نباید برای خرید ارز نگران باشند.

توزیع هفته‌ای 2 میلیارد دلار

بهمنی درباره شایعاتی که در مورد نبود ارز در بانک مرکزی برای عرضه وجود دارد، گفت: چنین صحبت‌هایی بی‌اساس است. چون خوشبختانه قیمت نفت بالا رفته و ما به‌طور میانگین هفته‌ای بیش از یک میلیارد دلار به بازار می‌ریزیم حالا برای از بین بردن بازار سیاه با افزایش عرضه، شاید هفته‌ای تا 2 میلیارد دلار و بیشتر هم به بازار بریزیم تا نرخ‌ها را کنترل کنیم. رئیس‌کل بانک مرکزی، دلیل کمبود ارز را مصرف نکردن ارز در صرافی‌ها به‌طور کامل دانست و گفت: برای اجرای این امر، بازرسی‌های فیزیکی را شدت بخشیده‌ایم و به‌خصوص برای ارزهای مسافرتی تا در پاسخگویی تسهیل شود.

کد خبر 136291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز