شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: دیروز با روشن شدن تابلوی روزشمار تونل صدر- نیایش و طرح طبقاتی کردن بزرگراه شهید آیت‌الله صدر توسط شهردار تهران رسما شمارش معکوس از عدد 626 آغاز شد.

تونل نیایش

محمد باقر قالیباف در هنگام صدور فرمان آغاز به کار تونل صدر - نیایش تاکید کرد: این طرح 22 بهمن سال دیگر (20ماه دیگر) به‌همراه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر که نخستین تجربه کشور در طبقاتی کردن بزرگراه به‌صورت تک پایه و بدون انحراف در مسیر به شمار می‌آید با بهره‌گیری از آخرین استاندارد‌های روز دنیا تکمیل خواهد شد.وی تاکید کرد: تمام پیمانکاران، متخصصین، مشاورین و طراحان پروژه تونل صدر - نیایش و طبقاتی کردن بزرگراه صدر هم قسم شدیم هیچ فرصتی را از دست نداده و با سرعت و دقت یکی از باکیفیت‌ترین طرح‌های عمران شهری را به سرانجام برسانیم و افتخاری نه در عرصه فنی و مهندسی که در مدیریت زمان در کشور از خود به‌جای بگذاریم.

به گزارش همشهری قالیباف دیروز پیش از آغاز رسمی عملیات اجرایی تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه شهید آیت‌الله صدر در یک نشست خبری حاضر شد و به سؤالات اصحاب رسانه در موضوعات مختلف پاسخ داد. شهردار تهران اما پیش از طرح سؤال از سوی خبرنگاران طی سخنان کوتاهی از لزوم اعمال مدیریت زمان در ساخت طرح‌های عمرانی گفت و ضمن تاکید بر اینکه قصد متهم کردن کسی را ندارد اظهار داشت: متأسفانه یک فرهنگ غلط از پیش از انقلاب در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز وجود داشته و دارد و آن طولانی بودن زمان ساخت طرح‌های عمرانی است.وی در این‌باره توضیح داد: مثلا بیمارستانی 25 سال از زمان شروعش می‌گذرد، کارکنان آن حتی به مرحله بازنشستگی می‌رسند اما هنوز به اتمام نرسیده، تازه وقتی هم آماده بهره‌برداری می‌شود به‌دلیل طولانی شدن دوره ساخت بخشی از تاسیسات آن در همان زمان افتتاح، فرسوده تلقی می‌شود.

به گفته شهردار تهران تونل رسالت ظرف11 سال و تونل توحید با وجود دوبرابر بودن حجم عملیات عمرانی ظرف 30 ماه ساخته شد، کدام‌یک منطقی و کدام یک غیرمنطقی است؟ وی خواستار آن شد تا با مبنا قرار دادن شاخص‌های بین‌المللی در انجام کارهای عمرانی و پرهیز از فضای انتقادی توأم با کینه‌ورزی به‌گونه‌ای اصولی عمل کرده و با سرلوحه قرار دادن مدیریت صحیح، جهادی، با ‌عقلانیت، عشق و اخلاق بدون فساد مالی واداری به انجام امور پرداخته شود.شهردار تهران با اشاره به اینکه تونل نیایش 10 کیلومتر رفت و برگشت طول دارد به همراه دسترسی به بزرگراه کردستان افزود: طول پل صدر نیز 10کیلومتر خواهد بود که در تقاطع شهید صدر با بزرگراه امام علی(ع) و رمپ و لوپ‌هایش کار شروع می‌شود و تا تقاطع شهید مدرس ادامه یافته و وارد تونل صدر - نیایش خواهد شد.

شهردار تهران با اعلام اینکه برای ساخت تونل نیایش 5 سال کار مطالعاتی انجام و تمام اصول مهندسی و فنی در این طرح به‌طور دقیق رعایت شده است، توضیح داد: در قیطریه نیز مجموعه پل‌های هوایی متعددی خواهیم داشت که تمام دسترسی‌ها را فراهم می‌سازد. همچنین در بزرگراه کاوه دسترسی شمال به غرب ایجاد خواهد شد و در ادامه وارد تونل نیایش - صدر می‌شود.قالیباف در توضیح ویژگی‌های این پل گفت: این پل در زمان پیک ترافیک براساس سیاست‌های مرکز کنترل ترافیک می‌تواند به سمت شرق یا غرب یکطرفه شده و حرکت‌ها هدایت خواهد شد.وی همچنین از ساخت پارکینگ با ظرفیت حدود 2500 خودرو برای مجموعه بوستان ملت و خیابان آفریقا در زیرزمین خبر داد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی درباره معضل آلودگی هوای داخل تونل توحید پرسیده بود، گفت: جهت وزش باد در تهران غربی شرقی است اما متأسفانه در تونل توحید از این جهت باد محرومیم با وجود این، ظرف 40روز آینده با احداث پست برق و متعاقب آن نصب سیستم‌های دمش و مکش و حوضچه‌های آب حتما شاهد تغییرات چشمگیری در تهویه هوای تونل توحید خواهید بود.
وی با تاکید بر اینکه دانش مهندسی تونل در کشور ما در حد استاندارد‌های بین‌المللی است گفت: خوشبختانه همه مباحث فنی، کارشناسی و ایمنی در ساخت تونل توحید مورد توجه قرار گرفته و سبب شده این پروژه از نظر فنی و مدیریتی به یکی از پروژه‌های نمونه کشور تبدیل شود.

وی همچنین در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه هزینه تمام شده تونل توحید بیش از برآورد‌های اولیه بوده است، گفت: در برآوردهای اولیه به‌طور مثال هزینه هر تن سیمان 35هزار تومان بوده اما در هنگام اجرا برای هر تن سیمان مجبور به پرداخت 150هزار تومان شده‌ایم و یا به جای خرید میلگرد به قیمت 570‌تومان، 1270تومان پرداخت کرده‌ایم نمی‌توانیم از پیمانکار بخواهیم که این هزینه‌ها را از جیب بدهد و چنین اظهارات و حرف‌هایی اصولی و منطقی نیست.

بنا براین گزارش خبرنگار همشهری نیز از شهردار تهران درباره مشکلاتی که شهرداری تهران با اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های برق مترو، سوخت و سایر هزینه‌های جاری و عمرانی با آن مواجه شده است پرسید و از قالیباف خواست تا با توجه به گذشت بیش از 2 ماه از سال، از آخرین توافقات صورت گرفته برای اختصاص سهم سود شهرداری‌ها از محل هدفمندی یارانه‌ها بگوید، شهردار تهران در این‌باره گفت: ‌در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بخشی از هزینه‌ها برای شهرداری‌ها جبران شود به این‌صورت که 50درصد سود حاصل از هدفمندی به مردم، 30درصد به واحدهای تولیدی و 20درصد به دستگاه‌های عمومی و خدماتی نظیر شهرداری‌ها اختصاص داده شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با اعلام اینکه بسیاری از هزینه‌های شهرداری افزایش یافته، گفت: پیمانکار قبلا گازوئیل لیتری 16تومان تهیه می‌کرد که الان این رقم به 350تومان رسیده است خب این مابه‌التفاوت را از جیب که نمی‌دهد بلکه از کارفرمایش که شهرداری است می‌گیرد. به همین دلیل قیمت ساخت تونل صدر نیایش با تونل توحید دیگر قابل قیاس نخواهد بود؛ ضمن اینکه شهرداری نهادی خدماتی است اما خدمات را تولید نمی‌کند بلکه عمده این خدمات را می‌خرد که حتما با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قیمت خدمات نیز افزایش خواهد یافت بنابراین دولت باید سیاست‌های جبرانی اعمال کند که البته کمک‌هایی به‌صورت مقطعی صورت گرفته اما روال نیست و در این باره نیازمند تعامل شورای شهر با نهادهای متولی است تا چاره کار تدبیر شود. وی همچنین تاکید کرد: اگر دولت در این زمینه کمک نکند شهرداری‌ها در کشور در توانشان نیست که هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را بپردازند این در حالی است که در تمام دنیا حمل‌ونقل عمومی از یارانه‌ها و کمک‌های دولتی برخوردار می‌شوند که امیدواریم قانون‌های حمایتی از حمل‌ونقل در کشور اجرایی شود.

ساخت تونل نیایش به‌صورت 3 شیفته

مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به بهره‌برداری از تونل صدر - نیایش ظرف 20 ماه گفت: این پروژه تنها در روز عاشورا و حداکثر اول فروردین ماه تعطیل خواهد بود و در بقیه ایام سال کار به‌صورت سه‌شیفته انجام می‌شود. وی گفت: برای اجرای این پروژه منابع مالی پیش‌بینی شده و این اطمینان وجود دارد که به خاطر مشکلات مالی متوقف نخواهد شد و نسبت به کارهای قبلی قطعا هم از نظر زمان ساخت و هم تامین بموقع هزینه‌ها شاهد رکورد بی‌نظیر خواهیم بود. مازیار حسینی با اعلام اینکه ساخت تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر یک طرح زیست‌محیطی با محوریت انسانی است، گفت: دکل‌های برق 230 کیلو ولت از پست کاوه تا پست مستقر در اتوبان امام علی(ع) ظرف 6 ماه آینده به‌طور کل جمع‌آوری شده و به زیر زمین منتقل می‌شود. از نظر آلودگی صوتی نیز طبقه دوم اتوبان شهید صدر با نصب حایل‌های جاذب صوت پارازیت‌ها را کم می‌کند که از نظر بصری نیز به‌گونه‌ای طراحی شده تا حریم خصوصی مردم ساکن منطقه رعایت شود.

کد خبر 136287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز