گروه شهری: مجتمع نمایشگاهی شهر‌آفتاب یک پروژه بزرگ چندمنظوره به حساب می‌آید که از ابتدای سال‌جاری مدیریت عملیات اجرایی آن به حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران واگذار شده‌است.

در همین راستا، شرکت یادمان‌سازه به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت فنی و عمرانی، مسئولیت مدیریت طرح را برعهده گرفت تا با تکمیل مباحث طراحی و تجهیز کارگاه عملیاتی، این پروژه ملی عملاً گام‌های اجرایی خود را با ثبات بردارد.مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد روند عملیات اجرایی مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب گفت: مدیریـت اجـرای طـرح نمـایشگـاه بـا تـدبیـر شهـردار تهران از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری رسماً به حوزه معـاونـت فنی و عمرانی شهرداری محول و شرکت یادمان‌سازه به‌عنوان مجری طرح برگزیده شده است. در‌ حال‌حاضر بحث طراحی مفهومی پروژه انجام‌شده و طراحی جزئیات اجرایی نیز در حال پیگیری است. همزمان با تکمیل مباحث طراحی پروژه، قرارداد پیمانکار مربوطه نیز منعقد و عملیات اجرایی به‌همراه تجهیز کارگاه شروع شده‌ است.

حسینی در مورد دسترسی‌های مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که در این طرح دیده‌شده، دسترسی‌های چند‌لایـه آن است. مجـاورت بـا آزادراه تهـران- قـم یکـی از امتیـازات بـارز مکـان نمایشگاه است. از‌طرفی درنظرگرفتن یک ایستگاه مترو در داخل نمایشگاه و نزدیکی به فرودگاه امـام خمینی(ره) به‌عنوان نقطه اصلی تبادل سفرهای هوایی تهران، ازجمله‌ دیگر مزایای نمایشگاه شهر آفتاب است. در واقع ابعاد نمـایشگـاه شهـرآفتـاب در سطح ملی است و از آن می‌توان نه صرفاً یک نمایشگاه بلکه به‌عنوان مرکز تبادلات تجاری، فرهنگی و اقتصادی کشور یاد کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد زمان اتمام فاز یک پروژه گفت: پس از تهیه طرح مفهومی و مشخص‌شدن ابعاد و چارچوب مکان طـرح، با انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد مربوطه، برنامه ‌کاری برای احداث این مجتمع ظرف مدت 20ماه زمان‌بندی شده است. در فاز نخست حدود 57هزار مترمربع فضای سرپوشیده و روباز نمایشگاهی پیش‌بینی شده و حدود 10 هزار مترمربع فضاهای اداری، خدمـاتـی و تـأسیسـاتـی دیده‌شده است. نکته درخور توجه در بحث طراحی‌ مجتمع نمایشگاهی شهر‌آفتاب آن است که توسعه نمایشگاه در فازهای بعدی لطمه‌ای به فضاهای درحال بهره‌برداری نزند. همچنین معماری فضاها و کریدورهـای ارتبـاطی طـوری طراحی شده‌اند که بازدیدکنندگان از نمایشگاه با حضور در فضاهای مختلف این مجموعه، احساس آرامش و انبساط خاطر کنند.

مازیار حسینی به نکات مدنظر قرارگرفته در طراحی مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب اشاره کرد و افزود: آنچه در طرح‌های توسعه این نمایشگاه بسیار مورد ‌توجه قرار گرفته‌، بحث مبادلات اقتصادی با رویکردهای‌ نوین آن بوده است؛ در‌حقیقت مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب صرفاً محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و تجاری نیست بلکه به مثابه یک نقطه تبادل اطلاعات تجاری و بازرگانی عمل خواهد‌کرد. غیر از فضاهای تجاری و اداری، فضاهای سکونتگاهی نیز در این مجتمع دیده‌شده تا میهمانان خارجی یا هموطنانی که از دیگر نقاط کشور برای بازدید از نمایشگاه به تهران می‌آیند، از امکانات مناسب اقامتی شامل یک هتل 5ستاره، یک مهمانسرا و... استفاده کنند؛ البته ساخت هتل و فضاهای اقامتی در فازهای تکمیلی طرح دیده‌شده‌ است.

آنچه تا پایان سال 91 ساخته می‌شود

در فاز نخست مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب یک ساختمان اصلی به مساحت 8 هزار مترمربع، ساختمان 3قلوی نمایشگاهی سرپوشیده به مساحت 25هزار مترمربع، 2فضای روباز نمایشگاهی بـه مسـاحـت 24 هزار مترمربع، فضاهای اداری، گمرکی و پست‌ به مساحت 7 هزار مترمربع، فضاهای خدماتی و تأسیساتی به مساحت 3 هزار مترمربع به علاوه 2 پارکینگ روباز و فضاهای دسترسی ساخته خواهد شد و در مجموع حدود 70 هزار مترمربع مستحدثات این بخش از کل پروژه شهرآفتاب تا پایان سال 1391 به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 137184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز