چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که مدت زمان اندکی برای خرید و ذخیره‌سازی میوه و مرکبات برای تنظیم بازار شب عید باقی مانده و به گفته برخی کارشناسان زمان مفید برای انجام این کار از دست رفته است،

 سومین نشست کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی با حضور مدیرکل دفتر تأمین و توزیع کالای وزارت بازرگانی و نیز نمایندگان اتحادیه‌های میوه و سبزی، بار‌فروشان، سازمان میادین شهرداری، بنیاد مستضعفان و نیز نماینده ویژه وزارت بازرگانی بدون دستیابی به نتیجه مشخصی برگزار شد.
در این نشست که دلایل گرانی و ذخیره‌سازی میوه و مرکبات برای تنظیم بازار شب عید مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تشکل‌های توزیعی نسبت به عملکرد برخی دستگاهها و نهادهای دولتی در تنظیم بازار انتقاد و نابسامانی در قیمت و عرضه سیب زمینی را نیز ناشی از ضعف عملکرد وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای واردات و تأخیر در انجام قرنطینه سیب زمینی وارداتی توسط وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند. با این وجود در این نشست حتی برآورد دقیقی از میزان تولید و مصرف میوه و مرکبات در کشور که مورد اتفاق نظر شرکت کنندگان در این نشست باشد از سوی دستگاههای ذی‌ربط ارائه نشد، گرچه نماینده وزارت جهاد کشاورزی تولید سیب و مرکبات در کشور را جوابگوی نیاز بازار داخلی دانست اما به اعتقاد تشکل‌های توزیعی و خدماتی از 14میلیون تن  ظرفیت تولید سر‌درختی در کشور تنها 500 هزار تن از طریق این تشکل‌ها توزیع می‌شود و برخی نهادهای دولتی میوه و مرکبات مرغوب را با قیمت بالاتر و خارج از این چارچوب عرضه می‌کنند که برای رفع این معضل و ساماندهی امر توزیع باید کمیته مشترکی تشکیل تا هماهنگی بیشتری انجام شود.
در این نشست قاسم نوده فراهانی رئیس مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی تهران  با انتقاد از نحوه ذخیره‌سازی میوه شب عید از سوی وزارت بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی انواع مختلف پرتقال خریداری کرده که از کیفیت بالا برخوردار نیست، می‌گویند 2 میلیون و500 هزار تن تولید مرکبات داریم باید پرسید از این تولید چه مقدار قابل عرضه در شب عید است.  سه چهارم نارنگی تولیدی در کشور قابل ذخیره‌سازی و عرضه در بازار شب عید نیست  باید از طریق واردات نسبت به تأمین بازار شب عید اقدام کرد.
نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار نیز با اشاره به عوامل گرانی میوه تصریح کرد: عامل اصلی گرانی میوه در درجه اول بنیاد مستضعفان است. دو سال است میوه‌هایی که بنیاد مستضعفان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌کنند زمینه‌های گرانی را فراهم کرده  در این نشست نماینده بنیاد مستضعفان در واکنش به سخنان نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار گفت: بنیاد مستضعفان سهم ناچیزی در عرضه مستقیم میوه به بازار و نیز تولید آن دارد ولی در مقابل از امتیاز متمرکز بودن و مدیریت علمی و تخصصی برخوردار است. وی افزود: در دو سال اخیر به دلیل تولید انبوه به ناچار با واسطه‌ها همکاری می‌کردیم و برخی از فعالان ما در ذخیره‌سازی سال گذشته با وزارت بازرگانی هماهنگی مطلوبی داشته و تاکنون نیز 2 هزار تن میوه برای  ذخیره‌سازی به وزارت بازرگانی داده‌ایم. 
دارایی همچنین با انتقاد از نحوه ذخیره‌سازی میوه شب عید از سوی وزارت بازرگانی عنوان کرد: میوه‌هایی که وزارت بازرگانی خریداری کرده در همه انواع پرتقال بوده و از کیفیت بالا برخوردار نیست. لذا سؤال این است که چرا وزارت بازرگانی برای ذخیره‌سازی به خرید چند رقم در یک میوه اقدام می‌کند.
در این جلسه نماینده وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به انتقادهایی که درباره واردات سیب‌زمینی مطرح شد، گفت: در کل کشور 240 هزار تن میوه لازم است در حالی که دو میلیون و 500 هزار تن تولید داریم و با وجود تولید بالا هیچ مشکلی در کمبود میوه در بازار نداریم بلکه مشکل ناشی از نبود ظرفیت مناسب ذخیره‌سازی و عرضه است؛ به نحوی که اکنون 30 درصد میوه و مرکبات ذخیره‌سازی شده ضایع می‌شود.
مدیرکل دفتر تأمین و توزیع کالای وزارت بازرگانی  نیز با بیان این‌که دیدگاه دولت سپردن کارها و امور به بخش خصوصی و اصناف است، بر لزوم همکاری و هماهنگی اصناف و وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار تأکید کرد و گفت: نباید از هیاهوها بترسیم بلکه در کنار هم و با تعامل و همفکری مشکلات را حل کنیم .
کد خبر 13621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز