سخنگوی دستگاه قضا در مورد آخرین وضعیت پرونده معوقات بانکی گفت:

محسنی اژه ای

حدود50 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی اعلام شده و قرار شد دستگاه قضا در این زمینه وارد شود و از بانک‌ها سؤال کنیم و مواردی که به‌صورت متقلبانه و غیرمتقلبانه اقدام به اخذ وام کرده و اقساط را پرداخت نکرده اند، معرفی شوند. غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری دیروز خود افزود: امسال علاوه بر کارگروه ویژه برای بررسی معوقات بانکی شخصا به بانک مرکزی نامه نوشتم و تمام بانک‌های دولتی موظف شدند اگر معوقات بانکی شان از یک رقمی بالاتر رفت اعلام کنند. همچنین فهرستی از معوقات بانکی از سوی بانک مرکزی به دادستانی کشور اعلام شد.

وی افزود: در این فهرست به‌عنوان مثال اسامی کشاورزانی است که وام گرفته‌اند ولی به‌علت خشکسالی‌ها و سرمازدگی‌ها نتوانسته‌اند اقساط را پرداخت کنند. همچنین بخشی دیگر از معوقات افرادی هستند که در قالب بنگاه‌های زودبازده وام گرفته ولی نتوانسته‌اند بنگاه‌های خود را به سوددهی برسانند. برخی دیگر هم از رانت استفاده کرده و حال مدعی شده‌اند به‌دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند قسط بدهند و باز هم از بانک وام گرفته‌اند که این افراد زیر 50 نفر هستند. به‌عنوان مثال در یک مورد هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم و خود دولت به این شخص دوباره وام داده و اعلام کرده است این شخص تولید خوبی داشته و می‌تواند به سوددهی برسد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر دیروز در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دستگیری مفسدان اقتصادی به برقراری عدالت مد نظر رهبر معظم انقلاب کمک می‌کند یا خیر، اظهار داشت: دستگیری مفسدان اقتصادی، در این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که اسلام نیز درخصوص عدالت، مطالبی را مطرح کرده و می‌گوید عدالتی که ما می‌گوییم شناخت نسبت به مبد‌أ و معاد در آن است که باید این موضوع را از خود شروع کنیم، بنابراین عدالت معنایش این است که هر چیز را در جایگاه خود قرار دهیم؛ کسی که مفسد اقتصادی است یعنی حق دیگری را خورده یا حق دولت و بیت‌المال را پایمال کرده است، بنابراین، این موضوع خلاف عدالت است.وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه مفسد اقتصادی از دست‌اندرکاران حکومت بود، دیگر نمی‌تواند مجری عدالت باشد.

رسیدگی به پرونده‌های فائزه

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه قوه قضاییه چه برخوردی با فائزه هاشمی خواهد داشت؟ گفت: دادستان تهران به اظهارات منتسب به خانم هاشمی، رسیدگی و او را احضار کرده است. محسنی اژه‌ای افزود: پرونده‌ای در همین رابطه برای خانم هاشمی تشکیل شده است که باید توضیح دهد و سایر پرونده‌های وی نیز در حال رسیدگی است.

دیه یارانه به بیمه‌ها

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به افزایش دیه در سال90 گفت: با دولت صحبت شده و احتمال دارد دولت بپذیرد که در بحث دیه به بیمه یارانه بپردازد تا لازم نباشد مردم بیمه اضافی بپردازند.

شاخه‌های مختلف انحراف

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مفاسد اقتصادی مربوط به جریان خاص گفت: معمولا زمانی که انحراف شروع می‌شود، هرچه جلوتر برود شاخه‌های مختلف و مفاسد بیشتری را به همراه خواهد داشت.به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه کسانی که یک نوع انحراف پیدا می‌کنند در ادامه راه به مسائل دیگری هم آلوده می‌شوند، افزود: در مورد این جریان نیز مفاسد اقتصادی مطرح است و در حال رسیدگی است ولی در بیان جزئیات و ابعاد آن اکنون نمی‌توان قضاوتی داشت و باید تا پایان رسیدگی به پرونده منتظر ماند.وی خاطرنشان کرد: گاهی موضوع یک خلاف اقتصادی است و نمی‌توان نام فساد اقتصادی بر آن گذاشت.

جزئیات از پرونده سطوتی

سخنگوی قوه قضاییه از آزادی همسر دکتر حسین فاطمی خبر داد و تاکید کرد که نمی‌تواند درباره جزئیات این پرونده چیزی بگوید.در این میان خبرنگار دیگری سؤال کرد که آیا بازداشت این خانم درخصوص جریان خاص بوده است که محسنی اژه‌ای تاکید کرد: نمی‌توانم درخصوص اتهامات مطرح در پرونده صحبت کنم.سخنگوی قوه قضاییه درپاسخ به سؤال خبرنگاری که خواستار توضیح درباره‌ آنچه آن را برنامه دستگاه قضایی و به‌طور اخص دیوان عالی کشور در برخورد با تخلفات ریاست‌جمهور می‌خواند، گفت: نامه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی برای قوه قضاییه ارسال شده و به دست ما رسیده و این موضوع در مسیر رسیدگی قرار دارد. نامه‌های ارسالی از سوی مجلس به قوه قضاییه چند عدد است که هر کدام به بخش‌های مربوطه داده شده است.

پرونده بقایی

محسنی اژه‌ای درخصوص دستگیری 30جاسوس که خبر آن از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد نیز گفت: درخصوص مسائل امنیتی از جمله جاسوسی، کارشناسان امنیتی به قاضی کمک می‌کنند و براساس روال همیشگی پرونده در دادسرا مطرح می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. این پرونده اکنون در دست قوه‌قضاییه است.خبرنگار دیگری با اشاره به پرونده بقایی در دیوان عدالت اداری که وی گفته حکم را قبول ندارد و طبق روال معمول در محل کار حاضر می‌شود، از محسنی اژه‌ای خواستار توضیح شد که وی گفت: کسی نمی‌تواند بگوید من قانون را قبول ندارم. از سوی دیگر تا زمانی که حکم قطعی نشود، قابل اجرا نیست و چون حکم صادره قابل اعتراض بوده با توجه به درخواست تجدیدنظر صورت گرفته در حال طی‌کردن مراحل خود است و حضور وی بر سر کار نیز مانعی ندارد.

محسنی اژه‌ای درخصوص آخرین نتایج رسیدگی به متهمان پرونده مستند «ظهور نزدیک است» گفت: 6 نفر بازداشت شدند که 3نفر پس از تحقیقات با قرار آزاد شدند. از افراد دیگری نیز تحقیقات به‌عمل آمد ولی هم‌اکنون 3نفر در بازداشت به سر می‌برند.

ندامتگاه ری، مرغداری نبود

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به توضیحات خبرنگاری درباره اخبار منفی رسانه‌های بیگانه درخصوص زندان‌های ایران و در عین حال عدم‌اجازه ورود خبرنگاران برای بازدید از زندان‌ها گفت: به صراحت عرض کنم که در پاره‌ای موارد در زندان تراکم داریم و بر همین اساس است که قوه قضاییه سیاست حبس‌زدایی و تبدیل مجازات‌ها به غیراز حبس را دنبال می‌کند.غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه رسانه‌ها در چند هفته گذشته در مورد ندامتگاه ری در قرچک مسائل مختلفی را مطرح کرده‌اند، با اشاره به بازدید خود در روز پنجشنبه از این ندامتگاه تصریح کرد: براساس وظیفه ذاتی که بر عهده دادستان کل کشور است ، بنابراین بوده که امسال نظارتمان را بیشتر کنیم، نخستین بازدید را از ندامتگاه ری داشته‌ام.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در برخی از رسانه‌ها آمده بود که ندامتگاه ری یک مرغداری بوده، خاطرنشان کرد: ما سابقه آن را پرسیدیم و گفتند این محل، سالیان سال در اختیار بهزیستی بوده که به‌عنوان اردوگاه معتادان استفاده می‌شده است.

کد خبر 135838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز