گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه گفت: محاکمه سران فتنه اقتضائاتی دارد که هر وقت زمینه‌های آن فراهم شد، صورت خواهد گرفت.

محسنی اژه ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای، عصر دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا دادستان تهران می‌تواند پشت تریبون نماز جمعه از موضع سیاسی سخنرانی کند گفت: اگر دادستان در دفتر کار خود باشد در جایگاه دادستان و براساس قانون می‌تواند صحبت کند ولی در بیرون از محل، دادستان از جایگاه خود فاصله گرفته و می‌تواند فارغ از حوزه کاری خود اظهارنظر کند ولی تا جایی که ممکن است باید این افراد در کلامشان دقت نظر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به سخنرانی دادستان تهران درباره محاکمه سران فتنه اظهار کرد: من در این نمازجمعه شرکت داشتم. البته بعد از سخنرانی دادستان رسیدم و بعد هم سخنرانی ایشان را نخواندم اما مطالبی شنیدم. آقای دولت‌آبادی نگفتند که به‌زودی محاکمه صورت خواهد گرفت. به‌طور کلی باید گفت افرادی که متهم هستند به هر تقدیر باید پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار گیرد به‌خصوص کسانی که به نظام، ظلم بزرگی کردند و به دشمن امید دادند. محاکمه سران فتنه اقتضائاتی دارد که هر وقت زمینه‌های آن فراهم شد، صورت خواهد گرفت.

افراد خاکستری

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا با افراد خاکستری که در اتاق فکر، جای سران فتنه را پر کرده و خط‌دهی می‌کنند برخورد نمی‌شود، گفت: جرم و اتهام زدن به کسی در 2 قالب مشهود و غیرمشهود بودن تعریف می‌شود که در جریان مشهود، نیروی انتظامی می‌تواند بدون حکم قاضی عمل کند و فرد مجرم را دستگیر کند ولی اگر جرم مشهود نبود دادستان می‌تواند براساس گزارش مراجع رسمی و یا نیروهای امنیتی و اظهارات شاکی یا متهم، پرونده را تشکیل دهد. همچنین اگر خبر یا مطلبی نه مشهود بود و نه غیرمشهود و به‌صورت پنهانی اعلام شد، در این زمینه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موضوع را پیگیری می‌کنند و اگر به صحت این خبر رسیدند این افراد را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا رئیس دولت هشتم جزو سران فتنه است یا نه گفت: قوه قضاییه به اتهام افراد رسیدگی می‌کند که این اتهامات یا از طرف نماینده مدعی‌العموم یا مرجع رسمی اعلام می‌شود.

نشست خارجی

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نشستی با حضور رسانه‌های خارجی درباره سکینه آشتیانی برگزار شد و رسانه‌های داخلی نادیده گرفته شدند درحالی‌که رسانه‌های خارجی علیه قوه قضاییه و نظام جنجال به‌پا کرده‌اند؟ اظهار کرد: دستگاه قضایی برای مصاحبه از کسی دعوت نمی‌کند و این رسانه‌ها از مدت‌ها پیش درخواست مصاحبه کرده‌اند و از طریق وزارت امور خارجه به دستگاه قضایی اعلام شد و دستگاه قضایی برگزاری نشست خبری را پذیرفت ولی اینکه می‌گویید چرا رسانه‌های داخلی را دعوت نکرده‌اید باید بگویم که این نشست اختصاصی نبوده و رسانه‌های داخلی هم می‌توانستند شرکت کنند.

محسنی اژه‌ای در مورد سوءاستفاده رسانه‌های غربی از این نشست خبری گفت: سوءاستفاده از گفته‌های رئیس دستگاه قضا در مورد پرونده سکینه آشتیانی توسط رسانه‌های غربی امری طبیعی است زیرا امروز دشمن با ابزار تبلیغاتی سرمایه‌گذاری عظیمی را علیه نظام انجام داده است ولی این اخبار و شایعات از طریق رسانه‌های غربی زیاد قابل توجه نیست.
وی افزود: از خود من هم درخواست برای مصاحبه شده است که یک مورد آن از طریق وزارت ارشاد به من اعلام شده و شاید بپذیرم و با آن رسانه‌ها مصاحبه کنم.

محسنی اژه‌ای همچنین گفت: در پرونده قصاص خانم سکینه آشتیانی اولیای دم تاکید دارند که قصاص انجام شود و اینکه گفته شده این حکم شامل تخفیف می‌شود اشتباه است.

بزرگ‌ترین قاچاقچی سوخت کجاست؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که چرا مجرم بزرگ‌ترین پرونده قاچاق سوخت کشور آزاد است، گفت: متأسفانه در برخی از رسانه‌ها اعلام شد که بزرگ‌ترین قاچاقچی سوخت کشور فرار کرد درحالی‌که این شخص توسط دادگاه جلب شده و همراه با وثیقه آزاد و در وقت دادگاه حاضر شد ولی اینکه حکم قطعی است یا خیر اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در زمان برگزاری دادگاه معاون اول رئیس‌جمهور، لازم است وی استعفا دهد، گفت: از نظر قانونی تا زمانی که حکم صادر نشده بهتر است نام اشخاص برده نشود و از رسانه‌ها هم درخواست دارم نام افراد را اعلام نکنند.

قابل تجدید نظر‌خواهی

به گزارش فارس، خبرنگاری درخصوص پرونده کاوه اشتهاردی مدیر مسئول روزنامه ایران پرسید که محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: حکم صادره درخصوص پرونده مدیر مسئول روزنامه ایران حبس و شلاق تعلیقی است ولی طوری عنوان شده که گویا حکم قطعی است اما باید توجه کرد که این رأی قابل تجدیدنظرخواهی است.

وی با بیان اینکه قاضی پرونده مستندات ارائه‌شده از سوی مدیر مسئول روزنامه ایران را به‌دلیل عدم‌اثبات در هیچ محکمه‌ای قابل‌قبول ندانسته است، گفت: بر فرض صحیح نبودن این حکم هم می‌توان به آن اعتراض کرد تا دوباره رسیدگی شود. وی در مورد آخرین وضعیت دستگیرشدگان حرمت‌شکنان عاشورای سال گذشته گفت: این افراد پس از حادثه روز عاشورا دستگیر و حکمشان صادر شد و در حال تحمل کیفر هستند. برخی هم اعلام کردند که جبران می‌کنند و پشیمان شده‌اند و گروهی دیگر با دستگاه‌های امنیتی همکاری کردند و تعدادی هم در حال رسیدگی به پرونده آنها هستیم ولی تنها 3 مورد از این افراد به لحاظ وضعیت جسمی با نظر پزشک در زندان نیستند.

محسنی اژه‌ای در مورد انتشار خبر زندانی شدن شهرام امیری گفت: شهرام امیری در زندان نیست.سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت، خداقوت و دست‌مریزاد گفت؛ چراکه در طول این مدت با تلاش شبانه‌روزی تا اینجا کار را بسیار خوب پیش برده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بداخلاقی، توهین، افترا، نشر اکاذیب و شایعه که موجب بدبینی مردم نسبت به همدیگر و ایجاد یاس در بین مردم می‌شود و آب به آسیاب دشمن می‌ریزد از طرف هرکس علیه شخص دیگر بد است به‌خصوص اگر از ناحیه کسانی باشد که تعلقی به نظام دارند حتی اگر از روی دلسوزی باشد.

کد خبر 124856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز