کارگردان مشهور دانمارکی پس از آنکه گفت:

لارس فون‌تریر

«من مشکلی با جامعه یهودیان ندارم اما از وجود اسرائیل خوشحال نیستم چرا که این کشور منبع اذیت و آزار و نگرانی است»، از جشنواره کن اخراج شد.به گزارش پایگاه خبری المنار، «لارس فون تریر» کارگردان مشهور دانمارکی پس از آنکه از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد موجب اخراج وی از جشنواره کن شد. «لارس فون تریر» چهارشنبه در جریان نشست خبری فیلمش به نام «مالیخولیا» با انتقاد از رفتار هیتلر در جنگ جهانی دوم گفته بود: با این حال من هیتلر را درک می‌کنم و هر چند من او را فردی صالح نمی‌دانم اما با او همدردی می‌کنم.

وی افزوده بود: همدردی من با هیتلر به معنی حمایت من از جنگ جهانی دوم یا حملات به یهودیان نیست، من مشکلی با جامعه یهودیان ندارم اما از وجود اسرائیل خوشحال نیستم؛ چرا که این کشور منبع اذیت و آزار و نگرانی است. پس از این سخنان، برگزارکنندگان جشنواره کن روز گذشته در بیانیه‌ای با اعلام اخراج این کارگردان دانمارکی اعلام کردند: جشنواره کن جایگاهی استثنایی برای معرفی آثار و دفاع از آزادی بیان است. شورای اداری فوری جشنواره، با ابراز تأسف از سخنان «لارس‌فون‌تریر» وی را «عنصر نامطلوب» و سخنان وی را سوءاستفاده از این جایگاه درباره مسائل غیرقابل‌قبول و آن را خلاف آرمان‌های بشریت و تسامح در این امر را غیرممکن دانست. این برای اولین بار از دهه1960 است که کارگردانی از این جشنواره اخراج می‌شود. فون‌تریر در واکنش به این اقدام گفت: از اینکه عنصر نامطلوب خوانده شدم به خودم افتخار می‌کنم. فرانسوی‌ها در جنگ جهانی دوم خیلی با یهودی‌ها بدرفتاری کردند و حالا روی این موضوع حساس شده‌اند.

انتقاد از اوباما

تقریبا همزمان با این اتفاق، «پیتر فوندا»، بازیگر سرشناس آمریکایی نیز در جشنواره کن «باراک اوباما» را به باد انتقاد گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلم «تعمیر بزرگ» ساخته «ربکا تیکل» به‌عنوان تنها اثر مستند حاضر در بخش رقابتی جشنواره کن درحالی به نمایش درآمد که رئیس‌جمهور ‌آمریکا مورد انتقاد فوندا قرار گرفت. «پیتر فوندا» که با فیلم‌های «ایزی دایدر» و «طلای پنهان» نامزد جایزه اسکار بوده است، در نشست خبری کن، «باراک اوباما» را به‌خاطر ناتوانی در حل بحران نفتی خلیج مکزیک خائن و وطن‌فروش نامید. «پیتر فوندا» 72 ساله که یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «تعمیر بزرگ» است، دولت آمریکا را به ایجاد خفقان برای ارائه گزارش درمورد بحران نفتی خلیج مکزیک متهم کرد. شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن که با نمایش فیلم «نیمه‌شب در پاریس» وودی آلن آغاز شد، روز یکشنبه پایان خواهد یافت و هیات داوران به ریاست «رابرت دنیرو»، بازیگر سرشناس آمریکایی جایزه نخل طلا را به اپر برتبر اعطا خواهد کرد.

کد خبر 135463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز