امیر کاستاریکا، کارگردان سرشناس برنده 2نخل طلای کن، نشان لژیون دونور فرانسه را به‌پاس یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد.

امیر کاستاریکا

در چهارمین روز برگزاری شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن، وزیر فرهنگ فرانسه این نشان را که بالاترین نشان دولتی این کشور است، بر گردن این کارگردان سرشناس صربستانی آویخت.

کاستاریکا که امسال رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه کن است، از برگزارکنندگان این رویداد سینمایی تشکر کرد و جشنواره کن را تنها رویداد سینمایی دنیا دانست که بر اهمیت تنوع فرهنگی تاکید کرده و کشورهای کوچک هم فرصت نشان دادن خود را دارند. وی همچنین دریافت نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه را افتخاری بزرگ برای کشور صربستان دانست.

بازگشت مورتی

اما فیلم «ما یک پاپ داریم» جدیدترین فیلم نانی مورتی در سومین روز نمایش در فستیوال فیلم کن با استقبال مخاطبان و نویسندگان سینمایی روبه‌رو شد. کارگردان صاحب‌سبک سینمای ایتالیا به انگیزه‌ حضور در جشنواره 2011 کن، به دنیای سینما باز گشته است. ما یک پاپ داریم، جدیدترین فیلم نانی مورتی است که اواخر تابستان گذشته فیلمبرداری 15هفته‌ای آن در رم و فلورانس آغاز شد.

نانی مورتی که در این فیلم علاوه بر کارگردانی به ایفای نقش هم می‌پردازد، در سال 2006 با ساخت فیلم «سوسمار» از دنیای سینما کناره‌گیری کرد اما به انگیزه‌ حضور در جشنواره امسال کن، به دنیای سینما برگشت. این فیلم کمدی با بودجه 12میلیون دلاری ساخته شده است. مورتی تاکنون 5 ‌بار در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشته و یک‌بار در سال 2001 با فیلم «اتاق پسر» موفق به کسب نخل طلا شده است.

منتقدان مرا می‌ترسانند

در همین حال، جانی دپ که در نشست خبری فیلم جدید «دزدان دریایی کارائیب: روی امواج غریب» شرکت کرده بود، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. دپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره واکنش‌اش نسبت به نقدهای منتقدان گفت: تنها همسرم ونسا پارادی و 2فرزندمان را به‌عنوان منتقد قبول دارم.

وی افزود: خانواده‌ام فیلم‌های مرا بیش از خودم تماشا می‌کنند. به‌ویژه این فیلم آخر را بارها دیده‌اند. او که در نشست خبری شنبه‌شب پیش از نمایش فیلم سخن می‌گفت، افزود: تست‌های اولیه بازی در این نقش را ابتدا جلوی آنها انجام دادم تا ببینم واکنش آنها چیست. صداهایی که در فیلم از خودم درمی‌آورم را قبلا هنگامی که دخترم کوچک بود وقتی با او بازی می‌کردم از خودم در می‌آوردم.

تا اینکه دخترم یک روز به من گفت دیگر بس است. دپ ادامه داد: از واکنش آنها پس از تماشای فیلم‌هایم می‌فهمم کارم را درست انجام داده‌ام یا نه. خوبی بچه‌هایم این است که هرگز مرا اخراج نمی‌کنند. جانی دپ درباره نظر منتقدان گفت: سال‌های اولیه کارم به بازی در فیلم‌ها و نقش‌هایی مهجور گذشت و کمتر منتقدی به کارهایم توجه می‌کرد. همیشه از منتقدان ترسیده‌ام. آنها مرا می‌ترسانند.

جنجال هندی

از سوی دیگر، نمایش مستند «بالیوود: بزرگ‌ترین داستان عاشقانه دنیا» در کن واکنش‌های مثبت و منفی تماشاگران را به‌دنبال داشت. این مستند که در مراسم «نمایش نیمه شب» جشنواره روی پرده رفت قرار بود بزرگداشتی از سینمای موزیکال هند باشد. پیش از آغاز نمایش فیلم تیری فرمو مدیر جشنواره در ستایش سینمای هند پیامی را قرائت کرد.

درحالی‌که قبل از آن گروهی از ستارگان سینمای هند از روی فرش قرمز جشنواره عبور کرده و وارد سالن شدند. اما عده‌ای از منتقدان و تماشاگران جدی جشنواره در نیمه‌های نمایش فیلم سالن نمایش را به‌عنوان اعتراض ترک کردند. این مستند را شکار کاپور فیلمساز هندی‌الاصل انگلیسی و عضو هیأت داوران جشنواره کن در سال گذشته کارگردانی کرده است.

بیدارشدن با کن

کیم کی دوک فیلمساز کره‌ای که با فیلم جدیدش «آری‌رانگ» در جشنواره امسال کن حاضر شده مدعی است جشنواره کن او را از خواب بیدار کرده است. آری رانگ فیلمی درباره زندگی خود کارگردان است. این فیلم مستند - داستانی که در بخش جنبی نوعی نگاه جشنواره به نمایش درآمده، کیم کی دوک را در تبعیدی خودخواسته برای کنار آمدن با شکست‌هایش چه در زندگی شخصی و چه به‌عنوان کارگردان نشان می‌دهد.کیم کی دوک که برای ساخت فیلم‌هایش چندین جایزه از جشنواره‌های معتبر جهانی همچون ونیز برده مقابل دوربین اعتراف می‌کند که در سال 2008 و هنگام ساخت فیلم رویا، یکی از بازیگران زن فیلمش در صحنه‌ای که قرار بود خود را حلق‌آویز کند چیزی نمانده بود که واقعا جان خود را از دست بدهد.

جایزه استعدادهای نوظهور

جایزه استعدادهای نوظهور بازیگری جشنواره کن روز شنبه به 2 هنرپیشه جوان اعطا شد. برگزارکنندگان شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن طی مراسمی جوایز بهترین بازیگران نوظهور را که دهمین سال برگزاری آن است، اعطا کردند.

آسترید برگس فریسبی، بازیگر 25ساله اسپانیایی که در چهارمین قسمت از فیلم دزدان دریایی کارائیب نقش‌آفرینی داشت، جایزه خود را از دستان رابرت دنیرو، رئیس هیات‌داوران بخش رقابتی گرفت، درحالی‌که هیجان ناشی از این افتخار اشک را به چشمان او آورده بود. نیلز اشنایدر، بازیگر 23ساله کانادایی - فرانسوی که در فیلم «ضربان قلب» خاویر دولان خوش درخشیده است، دیگر برنده جایزه چوپارد جشنواره کن،

ویژه بهترین بازیگر نوظهور بود. شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن که از روز چهارشنبه با نمایش فیلم «نیمه‌شب در پاریس» وودی آلن آغاز شد، تا روز 22می ‌ ادامه خواهد داشت که امسال «رابرت دنیرو»، بازیگر سرشناس آمریکایی ریاست هیات داوران را برعهده دارد. بخش رقابتی جشنواره امسال فیلم کن شاهد رقابت نزدیک کارگردانان سرشناس سینما خواهد بود و این درحالی است که برخلاف سال گذشته، فیلمسازان زن حضور پررنگی در کنار کارگردانان مرد خواهند داشت.

کد خبر 135072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز