گروه اقتصادی: به‌رغم افزایش رسمی و غیررسمی قیمت کالاها از ابتدای امسال، مسئولان قیمت‌های جهانی را عامل گرانی‌‌ها می‌دانند.

فروشگاه

این در حالی است که با گذشت چند روز از افزایش رسمی نرخ برخی اقلام خوراکی، این روزها مسئولان اتحادیه‌های صنفی از موج تازه افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند.پس از افزایش رسمی قیمت روغن‌نباتی، کره، پودر شوینده و مواد بهداشتی و آرایشی، روز گذشته رئیس اتحادیه کشوری بنکداران مواد‌غذایی از افزایش قیمت 9 تا 12درصدی 70درصد مواد‌غذایی از ابتدای خرداد ماه خبر داده است. قاسم‎علی حسنی با اشاره به افزایش بی‌منطق قیمت برخی اقلام خوراکی به فارس گفت: طبق توافقی که با سازمان حمایت صورت گرفته است، 70درصد مواد‌غذایی بین 9 تا 12 درصد از اول خرداد ماه افزایش قیمت خواهند داشت، کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و دستور سازمان حمایت در حال ابلاغ به واحدهای صنفی است.

همچنین به‌رغم تشدید موج گرانی و کم‌فروشی کالاها در چند هفته اخیر، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران نیز افزایش قیمت‌های کنونی را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی قلمداد کرده است. به گزارش شابا، عباس قبادی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی برخی از مواد اولیه، تنها نرخ کالاهای تولیدی که وابسته به قیمت‌های جهانی هستند، افزایش یافته است. وی شرایط کنونی بازار را بسیار مساعد دانست و افزود: نیازی به عرضه‌های اضطراری وجود ندارد. قبادی با بیان اینکه با هرگونه افزایش قیمت خودسرانه به‌شدت برخورد قانونی خواهد شد، افزود: افزایش قیمت اقلام وابسته به شرایط جهانی، خارج از شرایط مدیریتی بوده و نمی‌توان از تولیدکننده خواست که محصول خود را پایین‌تر از حد متعارف وارد بازار کند.

ذخیره‌سازی گسترده برنج، روغن و شکر

معاون وزیر بازرگانی ذخایر کالاهای استراتژیک کشور را در وضعیت فوق‌العاده خواند و گفت: در حال حاضر نیازی به ذخیره‌سازی مجدد این کالاها وجود ندارد. حمید علیخانی در گفت‌وگو با مهر افزود: با توجه به اینکه میزان کمی از کالایی که در گذشته ذخیره‌سازی شده بود، استفاده شده است، در حال حاضر وضعیت خوبی به لحاظ ذخایر کالایی در کشور وجود دارد. وی میزان ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک همچون برنج، روغن و شکر را بسیار مناسب ذکر و تصریح کرد: تغییری در انواع کالاهایی که هر سال به‌عنوان ذخایر استراتژیک، ذخیره‌سازی می‌شوند، وجود نداشته است و هم‌اکنون وضعیت بسیار مناسب است.

کد خبر 135292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز