دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تنی چند از مسئولان شهری در بوستان گفتگو آغاز شد.

نمایشگاه

پس از افتتاح رسمی این نمایشگاه، کاروان گل خیابان‌های پایتخت را تا بوستان در حال ساخت ولایت پیمود.قالیباف در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه طی سخنانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکلات و معضلات شهر ما آلودگی صوتی و آلودگی هواست، گفت: حل معضل آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها بوده و امری فرابخشی است. وی با اشاره به اهمیت نقش توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه فضای سبز در کاهش آلودگی هوا، گفت: در این دو بخش که مربوط به حوزه کاری مدیریت شهری می‌شود، شهرداری تهران برنامه‌های خود را به‌خوبی و باسرعت به پیش می‌برد. قالیباف با تاکید بر تلاش مدیریت شهری در توسعه فضای سبز و تامین زندگی سالم و پرنشاط برای شهروندان، اظهار داشت: البته زندگی سالم و با نشاط بدون حفاظت از محیط‌زیست امکان‌پذیر نیست و با همین نگاه نیز هرساله در فصول مختلف نمایشگاه گل و گیاه را راه‌اندازی می‌کنیم تا فرهنگ شادی، نشاط و طراوت را در شهر ترویج کنیم.

شهردار تهران برپایی نمایشگاه گل و گیاه را برخلاف نظر عده‌ای که اینگونه فعالیت‌ها را اسراف می‌دانند، عین ثواب دانست و تاکید کرد: معتقدم بر پایی نمایشگاه‌های گل و گیاه از آنجایی که به روح‌نوازی و تلطیف فضای عمومی جامعه منجر می‌شود به لحاظ منطقی، اصولی، اسلامی و عقلی نیز قابل دفاع است زیرا می‌توان با کمترین هزینه، فضایی را فراهم کرد که شهروندان به بهترین و سالم‌ترین وجه اوقات فراغت خود را در آن سپری سازند. وی برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست را به پیوند کالبد شهر با روح و روان شهروندان نسبت داد و گفت:‌ این امر درنهایت به گسترش ارتباطات اجتماعی و تعلق خاطر شهروندان به شهر و به همدیگر منجر خواهد شد که بزرگ‌ترین سرمایه به شمار می‌رود.

شهردار تهران با اشاره به راه‌اندازی کاروان گل از محل برگزاری نمایشگاه تا بوستان ولایت گفت: از سال آینده این کاروان گل را در سطحی وسیع‌تر و باکیفیت بهتر، در شهر تهران راه‌اندازی می‌کنیم تا بدین وسیله اسباب شادی و نشاط و لذت شهروندان فراهم ساخته و کاری کنیم که مردم به‌ویژه در جنوب شهر هر سال بی‌صبرانه انتظار روزهایی را بکشند که کاروان‌های گل از کنار محل زندگی شان تردد کند. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و دست‌اندرکاران تولید گل و گیاه نیز در برپایی این کاروان به نام خود مشارکت داشته باشند.

نمایشگاه گل زیباترین منظره در برابر دید مردم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و تاثیر آن روی شهروندان، اظهار کرد: بهره‌مندی از زیبایی‌های طبیعت در این نمایشگاه به بهترین وجه ممکن صورت گرفته و به‌طور کلی با برپایی این نمایشگاه زیبا‌ترین مناظر در منظر دید عموم قرار می‌گیرد. به گفته چمران، دست‌اندرکاران برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها خالصانه و در جهت خدمت‌رسانی به شهروندان عمل می‌کنند و به همین دلیل رضایت خداوند را نیز جلب خواهند کرد. وی در عین حال برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها را موجب تقویت روحیه و تشویق تولیدکننده‌های گل و گیاه دانست و خواستار آن شد تا هر سال اینگونه نمایشگاه‌ها با کیفیت بهتر برگزارشود. چمران با اشاره به اینکه تهران 100 سال پیش یک باغشهر بود و هر بخش از شهر به اسم باغی نامگذاری می‌شد مثل باغ سپهسالار و باغ فردوس، اظهار داشت: متأسفانه اکنون اوضاع با قبل متفاوت است. جای باغ‌های تهران را برج، ساختمان، آهن و سیمان گرفته و در عین حال رشد بی‌رویه وسایل دودزا به آلودگی هوا و مرگ تدریجی شهروندان انجامیده است. رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه مسئله مرگ تدریجی ساکنان شهر تهران شوخی نیست اما ما آن را جدی نمی‌گیریم، گفت: اگر تلاش مدیریت شهری نبود وضع از این خیلی بدتر می‌شد.

به‌عنوان مثال در چند سال اخیر تعداد خودروها دوبرابر شده و فضای سبز نیز به نحو مطلوب توسعه یافته، ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که حتی یک درخت هم قطع نشود اما اگر در مکانی ضرورت این اقدام وجود داشت، با تجهیزات خاص درخت را به مکان دیگر منتقل می‌کنیم. چمران ادامه داد: مدیریت شهری هر فرصت و فضایی که پیدا می‌کند کاربری‌اش را ابتدا به فضای سبز اختصاص می‌دهد اما با این همه در مورد توسعه فضای سبز شهر تهران و کاهش آلودگی هوا همکاری مردم نیز ضرورت دارد. وی در ارتباط با اینکه انواع کاربری‌های مسکونی، تجاری، خدماتی و... وجود دارد اما کاربری باغ نداریم، گفت: از نظر ما همه جا می‌تواند تبدیل به باغ و فضای سبز شود و ما راه‌هایی را پیشنهاد کرده‌ایم که در فضای کمتر، سطح کمتر با ارتفاع بیشتر شهروندان بتوانند زمین‌های خود را به باغ تبدیل کنند و در واقع یک باغ مسکونی شکل گیرد و با این کار، ارزش ملک صاحب باغ بیشتر می‌شود. رئیس شورای شهر تهران با اظهار تأسف بابت اینکه فرهنگ بساز و بفروشی در تهران ریشه‌کن نشده گفت: چنین تصور می‌شود که باغ از نظر اقتصادی صرفه ندارد درحالی‌که نمی‌دانند زندگی در باغ مسکونی بهتر است؛ چراکه ارزش روح و روان بیشتر از ارزش مادی است.

30 هزار هکتار وسعت فضای سبز حاشیه‌ای تهران

دیروز علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز طی سخنانی اظهار کرد: ما در تقویم ثابت سالانه‌مان نمایشگاه‌های فصلی و داخلی گل و گیاه برگزار می‌کنیم زیرا به‌دلیل تعهدی که در قبال شهروندان داریم خود را موظف می‌دانیم به سلامت روح و روان آنها توجه کنیم. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: طی 3 دهه انقلاب با وجود شرایط اقلیمی نیمه‌خشک تهران قریب به هزار و 700 بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به همراه 30 هزار هکتار فضای سبز در حاشیه تهران ایجاد کردیم که نقطه عطف آن بوستان ولایت است. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از تاثیر ساخت بوستان ولایت در کاهش فاصله شمال و جنوب شهر سخن گفت و اضافه کرد:

فاز اول بوستان ولایت به مساحت 70 هکتار در 70 روز ساخته شده و در حال تکمیل است و در روز سوم خرداد همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و فتح خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد که این یک رکورد بی‌سابقه در پارک‌سازی‌ است.

 عبور کاروان بزرگ گل از خیابان‌های تهران

دیروز همزمان به برپایی نمایشگاه بین‌المللی گل‌وگیاه نخستین کاروان بزرگ گل نیز در تهران به راه افتاد. به گزارش همشهری این کاروان متشکل از چندین درشکه و اتوبوس دوطبقه و خودرو‌های قدیمی بود که مزین به انواع گل مسیر 50 کیلومتری بوستان گفت‌وگو تا بوستان ولایت(پادگان قلعه مرغی سابق) را طی کرده و در طول مسیر با استقبال و بهت و حیرت شهروندان مواجه شد. این کاروان گل امسال برای ترویج روحیه شادی و نشاط در میان شهروندان در سطح شهر به حرکت درآمد ضمن اینکه اگر برخی شهروندان نتوانستند در نهمین نمایشگاه گل و گیاه شرکت کنند بتوانند از این طریق برخی نشانه‌ها، زیبایی‌ها و طراوات‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه گل و گیاه را در سطح خیابان‌های شهر مشاهده کنند.

کد خبر 135194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز