گروه اقتصادی: کارگروه ویژه ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی که هنوز نامی برای آن تعیین نشده با کدام رویکرد و هدف صورت می‌گیرد؟

محمود دودانگه
آیا این ادغام به نفع بخش تجارت خواهد بود یا تولید و صنعت؟ دیدگاه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و سرپرست موقت و جدید وزارت صنایع و معادن نسبت به آینده بخش صنعت و تجارت چیست؟ درباره کم و کیف تازه‌ترین تصمیم‌های کارگروه ادغام 2وزارتخانه یادشده با محمود دودانگه، عضو این کارگروه و معاون برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی گفت‌وگو کرده‌ایم.
  • رویکرد غالب کارگروه ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی برای ترسیم وظایف و اختیارات وزارت جدید چیست؟

نگاه کارگروه یکپارچه‌سازی‌ محتوایی و ساختاری و تشکیلاتی وزارت جدید است که این مهم در 3 سطح مشخص دنبال می‌شود؛ سطح نخست یکپارچه‌سازی‌ اهداف کلان و سیاست‌ها و راهبردهاست، سطح دوم ادغام یکپارچه کردن فرایندهای عملیاتی و اجرایی است تا زنجیره تولید تا صادرات کالا و خدمات و یا عرضه در بازار داخلی به‌صورت سیستمی مورد توجه قرار گیرد و سطح سوم هم معطوف به انسجام و یکپارچگی ساختار و تشکیلات ادغام فیزیکی 2 وزارتخانه برای تولد وزارت جدید است و کارگروه ادغام توجه خاصی به ظرایف ادغام در سطوح سه‌گانه داشته است تا انسجام واحد و مکملی ایجاد شود.

  • آیا کارگروه به نتیجه و جمع‌بندی مشخصی در سطوح یادشده رسیده است یا هنوز بحث‌ها ادامه دارد؟

در لایحه‌ای که تحت عنوان وظایف و اختیارت وزارت جدید تهیه شده است، تلاش کرده‌ایم وظایف و اختیاراتی را تدوین و پیشنهاد کنیم که ناظر بر تامین و انسجام فرایند ادغام در بخش اهداف و سیاست‌ها، فرایندهای عملیاتی و اجرایی و یکپارچگی در ادغام فیزیکی باشد تا در وزارت جدید راهبردهای صنعتی، معدنی و تجاری کشور را روشن و منسجم در اختیار داشته باشد و براساس آن اقدام شود تا سیاست‌های تجاری و صنعتی براساس سیاست‌های کلان اقتصادی و اهداف سند چشم‌انداز به اجرا درآید

آیا اسم خاصی برای وزارت جدید انتخاب شده است؟

نه! اسم وزارت جدید در دولت مشخص و به تصویب مجلس خواهد رسید و اصلا در حال حاضر بحث نام وزارتخانه مطرح نیست.

  • کارگروه، ادغام لایحه پیشنهادی را به دولت ارائه کرده است؟

کارگروه، لایحه پیشنهادی را نهایی کرده و در اختیار معاونت منابع انسانی ریاست‌جمهوری قرار داده تا در هیأت دولت مطرح و تصویب شود.

  • تا چه اندازه بحث ادغام معاونت‌های وزارتخانه‌های یادشده وجود دارد؟

ببینید نباید موضوع ادغام را به شکل جمع کردن معاونت‌ها در کنار هم و براساس رویکرد دستکاری سازمانی دید؛ رویکرد کارگروه در ادغام بیشتر مفهومی و محتوایی است تا جابه‌جا کردن برخی معاونت‌ها و ادغام آنها. از این‌رو تلاش شده به‌گونه‌ای ادغام صورت گیرد که در نهایت متولی مشخصی برای تولید و تجارت از تامین مواداولیه، تولید و تجارت و صادرات غیرنفتی مسئولیت را قبول کند.

  • اما فعالان بخش صنعت نگران هستند که با عزل وزیر صنایع و معادن و سرپرستی وزیر بازرگانی بر وزارت صنایع به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که بخش تولید و صنعت در کوتاه مدت آسیب ببیند و گرفتار رکود شدید شود چراکه ممکن است اولویت اول آقای غضنفری توجه به تنظیم بازار داخلی باشد تا رونق بخش صنعت؟

نگاه کارگروه ادغام و البته شخص وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع، حمایت جدی از بخش تولید برای حضور در بازارهای هدف صادراتی است و اصل مورد توافق این است که از صنعت و معدن حمایت شود. براساس قاعده رقابت در بازار و کارگروه ادغام ورای اینکه چه کسی وزیر وزارت جدید شود، بر این موضوع تاکید دارد تا ایران بتواند به قطب اول تجارت منطقه تبدیل شود.

  • پس حمایت از تولید و صنعت پس از ادغام در حاشیه قرار نمی‌گیرد.

به‌هیچ‌وجه، ما نباید تولید و تجارت را قربانی یکدیگر کنیم بلکه این دو مکمل هم برای حضور جدی در اقتصاد جهانی است.

  • در دولت نهم و دهم هیچگاه استراتژی مشخص صنعتی ارائه نشد، با ادغام وزارتخانه‌های یادشده چه اتفاقی رخ خواهد داواقعیت است که پیش از این د؟

قطعا سیاست و راهبرد صنعتی ایران براساس نیازهای بازار هدف داخلی و خارجی با سیاست‌های تجاری هماهنگ خواهد شد و کارگروه هم بر تدوین چارچوبی جهت حضور موفق در بازارهای جهانی برای وزارت جدید تاکید دارد چرا که تولید صادرات‌گرا باعث خواهد شد تا بازار داخلی هم از ورود کالاهای خارجی فاقد کیفیت یا غیرضرور مصون بماند؛ بنابراین تولید‌کنندگان و فعالان بخش صنعت نه تنها نباید نگران باشند، بلکه این ادغام منافع آنها را تقویت خواهد کرد.

کد خبر 135076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز