علی شاکری: 2بازی از مجموعه بازی‌های مهرام و ذوب‌آهن (5 فینال پیش‌بینی‌شده برای دوتیم) دوشنبه و سه‌شنبه (26 و 27 اردیبهشت) در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی تهران به میزبانی قهرمان دوساله آسیا برگزار می‌شود

ورزش - بسکتبال

و در دو بازی بعدی، ذوب‌آهن در اصفهان در روزهای 30 و31 اردیبهشت‌ماه میزبان خواهد بود. ( تیمی که زودتر از رقیب خود به 3 پیروزی دست یابد، به مقام قهرمانی دست خواهد یافت).

به هم رسیدن دوباره مهرام و ذوب‌آهن در فینال این فصل لیگ برتر بسکتبال اگرچه به ظاهر تداعی‌کننده فینال‌های چند سال اخیر میان دو تیم بخش خصوصی و دولتی برای علاقه‌مندان به این ورزش دانشگاهی است اما واژه تکرار هرگز نمی‌تواند دلیلی برای کم‌شدن جذابیت‌های بازی‌های سریالی به سبک لیگ‌های مطرح دنیا در لیگ برتر ایران باشد؛ همان‌گونه که 3بازی این فصل دو تیم نه‌تنها هیچ شباهتی به‌ یکدیگر نداشت بلکه هرکدام از آنها با برخورداری از تنوع برای طرفداران دو تیم سرشار از هیجان‌های مثبت و در همین حال جذاب و دیدنی بود. این گزارش پیش‌درآمدی است بر بازی‌های نهایی میان مهرام و ذوب‌آهن و بازی رده‌بندی که از امروز با همین شیوه میان دو تیم توزین‌الکتریک و پتروشیمی در کاشان برگزار می‌شود.

برخورد ذوب‌آهن و مهرام به‌عنوان دو مدعی اصلی قهرمانی و حضور همیشگی‌شان در فینال بعد از فینال‌های معروف بسکتبال در دو دهه اخیر میان صنام - پیکان و صنام - صباباتری و بعدها صباباتری -پتروشیمی درست از زمانی شکل گرفت که صباباتری برای بار دوم قهرمان باشگاه‌های آسیا شد و پس از چند سال یکه‌تازی در عرصه لیگ برتر بسکتبال ایران و آسیا یکباره با انتقال تشکیلات این باشگاه تهرانی به قم قید فعالیت و تیمداری در این ورزش را زد و تمامی توجهش معطوف حفظ تیم فوتبالش شد.

از آن پس بود که ذوب‌آهن به‌عنوان باسابقه‌ترین تیم باشگاهی حاضر در لیگ برتر باشگاه‌های ایران با چندین عنوان قهرمانی، نایب‌قهرمانی و سومی و با وجود ظهور مدعیان جدید جانشین صباباتری‌ شد و در 3 سال اخیر برگزار‌کننده بازی پایانی با مهرام بود.
در این میان اگرچه برتری تاکنون چه در باشگاه‌های ایران و چه در غرب آسیا همواره با مهرام بوده است، اما این بار بسیاری از کارشناسان معتقدند مهرام برای تکرار افتخارات پیشین با توجه به انسجام تیمی حریف اصفهانی‌‌اش راه دشوارتری به نسبت سال‌های قبل برای رسیدن به قهرمانی خواهد داشت. مهرام و ذوب‌آهن در این فصل تا قبل از رویارویی امروزشان 3بار با هم روبه‌رو شده‌اند که سهم مهرام از این دیدارها 2برد و یک باخت بوده است.

در بازی رفت لیگ برتر در تهران، این ذوب‌آهن بود که با مغلوب‌کردن مهرام، فاتح نیم‌فصل این رقابت‌ها شد، اما مهرام در بازی برگشت ضمن تلافی آن باخت با پیروزی بر ذوب‌آهن در سالن ملت اصفهان صدرنشینی جدول دوره‌ای را به‌خود اختصاص داد تا راه هموارتری برای رسیدن به فینال داشته باشد. اما مهم‌ترین بازی دو تیم که بااهمیت‌ترین مصاف چند سال اخیر آنان
به حساب می‌آمد و ابتدای سال برگزار شد، بازی رده‌بندی باشگاه‌های غرب آسیا و انتخاب نماینده ایران برای شرکت در مسابقات باشگاه‌های آسیا در کاشان بود که مهرام توانست با شکست ذوب‌آهن جواز صعود به این بازی‌ها را به‌دست آورد.

با وجود راهیابی ذوب‌آهن و مهرام به دیدار نهایی لیگ ایران و قطعی‌شدن صعود هر دو تیم به مسابقات غرب آسیا هیچ کدامشان راضی به نایب قهرمانی نیستند؛ خصوصا اینکه هر دوتیم با جذب بازیکن خارجی جدید و تاکتیکی متفاوت با بازی‌های پیشین سعی در غافلگیری یکدیگر دارند. باید منتظر بود و دید در مصاف سریالی و زنجیره‌ای این فصل دو تیم مدعی قهرمانی، ملی‌پوشان سابق بسکتبال (مهران شاهین‌طبع و محمد کسایی‌پور روی نیمکت مهرام از یک سو و فرزاد کوهیان و سعید ارمغانی روی نیمکت ذوب‌آهن در سوی دیگر) با در اختیار داشتن بهترین بازیکنان داخلی و خارجی چه تفکری برای مات کردن هم در این نبرد پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی دارند.

کار بزرگ ذوب‌آهن

در مرحله نیمه‌پایانی که بازی‌ها متفاوت با گذشته و براساس شیوه لیگ‌های معتبر در بازی‌های 3 از5 طراحی شده بود، مهرام و ذوب‌آهن بدون نیاز به بازی‌های چهارم و پنجم موفق به ازمیدان‌به‌درکردن رقبای خود - توزین الکتریک و پتروشیمی- شدند و این در حالی بود که بازی پتروشیمی و ذوب‌آهن، خود یک فینال تمام‌عیار برای دو مدعی بزرگ این فصل قهرمانی به شمار می‌رفت.

صعود مهرام با کسب 3برد پیاپی (به‌رغم مصافی سخت در بازی سوم در کاشان) تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود اما کمتر کسی می‌توانست تصور کند که ذوب‌آهن بتواند در برابر نایب قهرمان دو دوره لیگ و تیمی که با جذب مصطفی هاشمی فقط با هدف قهرمانی بسته شده بود در 3بازی کار را تمام کند؛ بازی پرحاشیه‌ای که هنوز هم ترکش‌های آن لیگ را رها نکرده و فرزاد کوهیان هم چندان علاقه‌ای ندارد بسیاری از جزئیات این دیدار بحث انگیز را آن هم در شرایطی که تیمش درگیر بازی‌های پایانی با مهرام است بیشتر از این باز کند.

مهرام با توجه به 2برد نزدیک در بازی‌های تهران، در کاشان تا چند دقیقه پایانی بازی مشکل چندانی برای رسیدن به برد سوم نداشت، اما درخشش تیم با انگیزه توزین در سایه حمایت پرشور تماشاگرانی که برای این تیم سنگ‌تمام گذاشته بودند و درخشش زلاتکو و به‌خصوص پرتاب 3امتیازی ثانیه‌های پایانی محمد حسن‌زاده باعث شد که مهرام تا آستانه شکست نیز پیش برود هرچند 2 ثانیه زمان باقیمانده و اشتباه عجیب نناد میشانوویچ و دادن 2ضربه پنالتی به شیخ سمب کافی بود تا مهرام از باخت بگریزد و سرنوشت صعودش به بازی چهارم کشیده نشود.

شاهین‌طبع: شکست‌دادن ذوب‌آهن آسان نیست

سرمربی مهرام فاصله آنچنانی میان این تیم و ذوب‌آهن نمی‌بیند و پیرامون این بازی می‌گوید: «آنچه می‌تواند در این مرحله به هر یک از دوتیم بیشتر از هر چیز دیگری کمک کند، بحث روانشناختی است که نقش مهمی در چنین بازی‌هایی ایفا می‌کند».
مهران شاهین‌طبع که بارها با صباباتری حضور در فینال لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده، ذوب‌آهن این فصل را قدرتمند‌تر از سال گذشته ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «ذوب‌آهن امسال با جذب چند بازیکن جدید، خود را تقویت کرده و تیم متفاوتی با سال گذشته است و معتقدم شکست‌دادن آنها کار آسانی نخواهد بود».

وی در پاسخ به این سؤال که دست مربیان و بازیکنان دو تیم کاملا برای هم رو است و این موضوع تا چه اندازه کار دو تیم را برای رسیدن به پیروزی مشکل می‌کند، پاسخ می‌دهد: «مطمئنا هر دو تیم با تغییر سیستم سعی در غافلگیری هم دارند ولی کلید برد بدون شک در مدیریت بازی و کنترل مسائل جانبی است که اصل مهم در چنین بازی‌هایی قلمداد می‌شود». شاهین‌طبع در مورد پیش‌بینی‌‌اش از فینال و شناختش از بازیکن جدید ذوب‌آهن می‌گوید: « پیش‌بینی اینکه چهره تیم قهرمان در چند بازی مشخص می‌شود کار سختی است ولی نسبت به کریستوفر مونرو شناخت خوبی داریم و او یکی از نقاط قوت تیم ذوب‌آهن محسوب می‌شود که در کنترل بازی مهارت بالایی دارد».

کوهیان: مهرام حریف قابل احترامی است

سرمربی ذوب‌آهن به‌رغم ناملایماتی که خودش و تیمش در این فصل متحمل شدند از وضعیت این روزهای تیم ذوب‌آهن بسیار راضی است و امیدوار است که بتواند به ناکامی‌هادر فینال‌های سال‌های اخیر مقابل مهرام خاتمه بخشد. فرزاد کوهیان که هنوز نمی‌تواند ذهنش را از اتفاقات دیدار با پتروشیمی پاک کند در این باره می‌گوید: «نمی‌خواهم با مرور آن لحظات تلخ تمرکز بازیکنان تیمم را در آستانه فینال به هم بریزم و فقط به این نکته بسنده کنم که شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم تا دوباره توانستیم فینالیست شویم». وی در مورد بازی با مهرام هم می‌گوید: «‌مهرام با کادر فنی مجرب و بازیکنان بزرگ با مدیریتی قوی تیمی قابل احترام است، اما مطمئن باشید ذوب‌آهن هم با وجود بداقبالی بسیار و به‌خصوص اتفاقات باشگاه‌های غرب آسیا به‌دنبال پایان‌دادن به بدبیاری‌های گذشته است و در شرایطی آرمانی به پیروزی می‌اندیشد».

وی در مورد تفاوت‌های این بازی‌ها با بازی‌های گذشته دو تیم، همانند شاهین‌طبع به تغییر سیستم و عوض‌شدن برنامه‌ها اشاره دارد؛ «ما با توجه به تجربیات بازی‌های گذشته حتما با تغییرات و با برنامه جدیدتری در این بازی‌ها ظاهر می‌شویم و تنها نگرانی ما مصدومیت علی باهران است که معلوم نیست به بازی امروز برسد». البته این تنها نگرانی کوهیان نیست و او هنوز از رفتن سنتر یونانی تیمش آن هم پس از 24ساعت اقامت در اصفهان سخت متعجب است که قصد جایگزینی‌‌اش با عثمان بارو را داشت و امیدوار است که عثمان بارو بتواند برآورنده نیازهای تاکتیکی‌اش در بازی‌های فینال شود.

کد خبر 135001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز