یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

ترجمه - سیدمحسن ساری: سازمان آزادیبخش فلسطین چند ماهی است که به‌طور جدی به‌دنبال به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین از سوی کشورهای جهان و در نهایت سازمان ملل متحد است.

فلسطین

 این سازمان می‌گوید که کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال1967 به پایتختی قدس باید به رسمیت شناخته شود. در این راستا 130 کشور جهان تا‌کنون در این باره اعلام آمادگی کرده و گفته‌اند که این کشور را به رسمیت خواهند شناخت. اتحادیه اروپا از جمله حامیان اصلی این طرح است و در مقابل، آمریکا با این طرح مخالف است. فلسطینی‌ها انتظار دارند جامعه بین‌الملل همان طور که برای استقلال کوزوو و بوسنی هرزگوین تلاش کرد برای استقلال فلسطین نیز همان تلاش را به‌کار گیرد.روزنامه الحیات با یاسر عبدربه، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره و دیگر موضوع‌های مرتبط با فلسطین گفت‌وگو کرده‌است.

  • شما واقعا مصمم هستید که در سپتامبر آینده به سازمان ملل متحد بروید و طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را به رأی بگذارید؟

رهبریت فلسطین هرگز از تصمیم خود باز نمی‌گردد مگر اینکه مذاکرات حقیقی صلح جهت تحقق موارد زیر جنبه‌ای کاملا جدی به‌خود گیرد:
- به رسمیت شناخته شدن مرزهای سال1967.
- تبادل بسیار محدود اراضی طوری که تبادل ساکنان را شامل نشود.
- کمیته چهارجانبه مذاکره را که باید در آخر سپتامبر به پایان رسد سرپرستی کند.
اگر موارد فوق محقق نشوند به سازمان ملل متحد خواهیم رفت و پس از به رسمیت شناخته شدن با حضور نظامی و شهرک‌سازی‌ اسرائیلی‌ها به‌طور جدی برخورد خواهیم کرد زیرا اسرائیل به حاکمیت کشوری که به عضویت سازمان ملل متحد در آمده، تجاوز کرده است بنابراین می‌توان گفت که فراروی نیروهای بین‌المللی و خصوصا ایالات متحده آمریکا دو گزینه وجود دارد:
آغاز مذاکراتی کاملا جدی که پایان کار آن حضور کشوری مستقل باشد یا به رسمیت شناختن کشور فلسطین.
در غیراین صورت برای یافتن راه حل به مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پس از آن به شورای امنیت خواهیم رفت.

  • پس از به رسمیت شناخته شدن چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا معاهده‌های فعلی با اسرائیل را لغو خواهید کرد؟

به همه توافقنامه‌های داخلی و خارجی جز حضور غیرقانونی نظامی و شهرک‌سازی‌، پایبند خواهیم بود. ما تلاش خواهیم کرد که با دخالت جامعه بین‌الملل و با اتخاذ شیوه‌های سیاسی، اسرائیل را از اراضی کشور مستقل فلسطین بیرون برانیم؛ البته این مبارزه‌ای طولانی خواهد بود منتها زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی با این موضوع به‌طور جدی برخورد کند.

  • برخی از راه‌اندازی سومین انتفاضه مسالمت‌آمیز پس از سپتامبر سخن می‌گویند؟

ما نمی‌خواهیم برای فعالیت‌های مردمی، نسخه جدیدی تجویز کنیم. البته چنین کاری با تصمیم نخبگان سیاسی یا روشنفکران راه‌اندازی نخواهد شد. آغاز انتفاضه سوم ایده جریان‌های جدید و جوان است. تلاش همه‌جانبه ما بر صلح‌آمیز بودن آن متمرکز خواهد شد. اسرائیل برای منحرف کردن انتفاضه مسالمت‌آمیز نقشه‌هایی در سر دارد.

  • برای به رسمیت شناخته شدن به تضمین‌هایی دست یافته‌اید و آیا کشورهای جهان‌‌سوم یا اینکه کشورهای بزرگ همچون انگلستان، آلمان و فرانسه در این زمینه تضمین‌هایی داده‌اند؟

بیشتر کشورهای اثر‌گذار جهان و از جمله کشورهای اروپایی، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت و در این مورد حالت شبه‌اجماع وجود دارد و آن طور که از ظواهر امر پیداست ایالات‌متحده آمریکا نمی‌خواهد در این زمینه در اقلیت باقی بماند؛ یعنی اینکه نباید در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل بایستد. بنابراین، به‌شدت تلاش خواهیم کرد که مذاکرات به‌طور کاملاً جدی دنبال شود یعنی اینکه ما تحرک جدی را دنبال خواهیم کرد.

  • تحرک شما به چه صورت خواهد بود؟

ایالات متحده آمریکا با ما و با اسرائیلی‌ها گفت‌وگو می‌کند ولی این گفت‌وگوها در همان چارچوب‌های قدیمی دنبال می‌شوند یعنی اینکه به‌طور مرتب خواسته می‌شود که گفت‌وگوها ادامه یابد ولی اسرائیل همچنان باید سیاست‌های شهرک‌سازی‌ را دنبال کند. ادامه چنین وضعیتی فقط به سود اسرائیل خواهد بود زیرا این رژیم را از تنگنایی که در آن گرفتار آمده نجات می‌دهد.
5 کشور اروپایی انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا مذاکره را به‌عنوان اولویت قبول کرده‌اند وتلاش‌های خود را از طریق بیانیه‌ای که پس از وتوی آمریکا از سوی 3 کشور اروپایی صادر شد و در آن شهرک‌سازی‌‌ها غیرقانونی اعلام شده و به مرزهای سال1967 فراخوان شده و قدس شرقی را پایتخت فلسطین مشخص کرده و حل مشکلات پناهجویان را خواستار شده، دنبال می‌کنند. اگر ایالات متحده آمریکا در نشست کمیته چهارجانبه مفاد این بیانیه را بپذیرد و اسرائیل نیز با آن موافقت کند می‌توان ادعا کرد که مذاکرات حتماً نتیجه مطلوب در پی خواهد داشت.

  • چه انتظاری دارید؟

اسرائیل با اینکه می‌داند که نسیم تغییر بر منطقه وزیدن گرفته است ولی همچنان مقاومت می‌کند و چون می‌داند که تغییرات به سودش نخواهد بود تلاش دارد با روش قدیمی حرکت کند. کشته شدن یک خانواده اسرائیلی در شهرک «اتیمار» بهانه لازم را به اسرائیل داد که به‌صورتی کاملاً غیرمسئولانه و افراطی برخورد کند. اسرائیل منتظر است که رخدادهای جدیدی به‌وجود آیند تا اینکه بتواند جهانیان را از تمرکز بر پرونده درگیری فلسطینی- اسرائیلی منحرف سازد.

  • پس از سپتامبر، قواعد بازی با اسرائیل در چه جهتی تغییر خواهد کرد؟

امروزه با توجه به تحولات اخیر در جهان عرب، برای قانون و حقوق بین‌الملل تفسیرهای جامع‌تری به چشم می‌خورد. دخالت سیاسی و حتی نظامی برای پشتیبانی از مبارزه مسالمت‌آمیز مردم برای رسیدن به آزادی و فلج ساختن قدرت سرکوبگری طاغوت‌ها به امری قابل‌قبول تبدیل شده است و این امر نوعی مثبت از جهانی شدن تلقی می‌شود.

با اینکه به‌عنوان یک اصل هنوز جا نیفتاده ولی گام‌های مطمئنی در این زمینه برداشته شده است و کوزوو و بوسنی‌هرزگوین مثال‌های مناسبی در این زمینه هستند. این روند بین‌المللی و منطقه‌ای، اسرائیل را کاملا نگران ساخته است. ما به این مفهوم جدید در حقوق بین‌الملل پایبند خواهیم بود زیرا اثربخشی خود را به اثبات رسانده است و مثال‌های دیگر در این زمینه را می‌توان در کشورهای آمریکای لاتین مشاهده کرد. برای آنکه بتوانیم به اشغالگری پایان دهیم همه تریبون‌های بین‌الملل را به خدمت خواهیم گرفت.

  • فرصت‌های آشتی ملی کدامند؟

فرصت‌های آشتی‌جویانه همچنان وجود دارد و نباید هرگز به اسرائیل اجازه دهیم که از جدایی ما سود ببرد. ما با رهبران جدید مصر برای ایجاد آشتی ملی کاملا توافق داریم و بر این باور هستیم که برای آشتی ملی نباید موضوع گفت‌وگوها مطرح شود چون کاملا وقت‌گیر است و اسرائیل از ادامه گفت‌وگوها بیشترین بهره‌ها را خواهد برد تا اینکه بتواند اهداف خود را محقق سازد.
ما راه آشتی ملی را مشخص کرده‌ایم تا تشکیل دولت وحدت ملی که همه شخصیت‌های مستقل در آن نقش داشته باشند و برنامه ملی طبق توافق همه گروه‌ها جنبه عملی به‌خود گیرد و مذاکرات زیر نظر سازمان آزادیبخش فلسطین و رئیس آن، تا رسیدن به توافق نهایی و انسجام ملی ادامه یابد. موضوع دیگری که باید مورد توجه جدی قرار گیرد آماده‌سازی‌ برای برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات و انتخابات پارلمانی طی 6ماه است.نکته بسیار مهم این است که حلقه جدایی‌ها گسسته شود و این خواست همه فلسطینی‌هاست.

کد خبر 134993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز